کد خبر: ۱۵۹۴
۱۰:۳۹
۲۵ مرداد ۱۴۰۳
۱۰:۳۹
۲۵ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۵۹۴

خشم کاربران از مبینا نعمت‌زاده؛ آیا رییس‌جمهور با درخواست مبینا برای تحصیل در رشته پزشکی موافقت کرده است؟

خشم کاربران از مبینا نعمت‌زاده؛ آیا رییس‌جمهور با درخواست مبینا برای تحصیل در رشته پزشکی موافقت کرده است؟
در بین واکنش‌ها بسیاری تصور کرده‌اند که رییس جمهور با درخواست مبینا موافق کرده است، اما به نظر میرسد این موافقت هنوز صورت نگرفته و به لحاظ قانونی هم امکان موافقت با آن وجود ندارد.

راستان | مبینا نعمت‌زاده درباره درخواست جنجالی که از رئیس جمهور داشت توضیحاتی ارائه و او رسما درخواست برای تحصیل بدون کنکور در رشته پزشکی را مطرح کرد. این در خواست با واکنش‌های تندی در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها همراه بوده است.  

به گزارش راستان، مبینا نعمت‌زاده پس از بازگشت به ایران در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به موضوعات مختلفی از جمله درخواست حاشیه‌سازش از رئیس‌جمهور، گفت: «از بچگی دوست داشتم پزشک شوم. از رئیس‌جمهور هم فقط همین یک درخواست را داشتم. دلم می‌خواهد بتوانم پزشکی بخوانم و نمی‌دانم این درخواست مورد قبول واقع شده یا خیر. دیپلم تجربی دارم، اما واقعا به‌دلیل تمرینات و اردو‌های مختلف فرصت درس خواندن و کنکور دادن نداشتم.»

خشم کاربران از درخواست جنجالی مبینا نعمت‌زاده؛ آیا رییس‌جمهور با درخواست مبینا موافقت کرده است؟

واکنش کاربران به درخواست جنجالی مبینا نعمت زاده

این درخواست جنجالی با واکنش تندی درشبکه‌های اجتماعی همراه شد. کاربران یک صدا معتقدند این خواسته غیرعادلانه است.  

کاربری نوشته است: «به عنوان دانشجو پزشکی به هیچ وجه راضی به پزشکی خوندن رانتی ایشون نیستم. ما هم درس خوندیم وقتمونو صرف درس خوندن کردیم و این انتخاب ما بوده و انتخاب ایشون ورزش و اگه درسش خوب بود حداقل یه کنکور ساده میداد. آیا میشه بگیم بیاین به ما مدال بدین، چون درس خوندیم؟ خیر این انتخاب خودمون بوده. مدال شانسی شما پیشکش خودتون اگه سر سوزن روحیه ورزشکاری داری پشت کنکور بمون نه اینکه با ضایع کردن حق بقیه به هدفت برسی مثل خیلیا که پشت کنکور میمونن و با تلاش به هدفشون میرسن. دانشجویان و دانش آموزان این مملکت راضی به ضایع شدن حقشون توسط شما نیستن.»

کاربر دیگری نوشته است: «رسمش نیست بخدا من دانش اموز کنکوری که شب و روزمو برا کنکور گذاشتم و از تفریحاتم گذشتم معلوم نیست به حق واقعی خودم و عشق بچگیم که پزشکی باشه برسم یا نه. خانوم نعمت زاده گرامی من به شخصه از افتخار افرینی شما بی نهایت ممنونم ولی میدونستی که معدل تاثیر قطعی و رقابت شدید پیدا کرده؟. میدونی ما بچه‌های ۱۴۰۳ با دوتا کنکور مفهومی طی دو ماه رو به رو بودیم امسال؟ میدونی من و دوستام از ترس نرسیدن به هدفمون چه شب بیداری‌هایی کشیدیم تو پانسیون نوروزی؟ اگر میدونی و داری میری پزشکی که دمت گرم. به خدا میسپارم.»

فرد دیگری نوشته است: «خیلی‌ها از خواب و تفریح و ورزش و سفر و پول گذشتن و درس خوندن، مبینا به ورزش پرداخته و به مدال و پول و ویزا و ... رسیده، پزشکی حق نخبه علمی است و مدال حق نخبه ورزشی. نه به رانت و سهمیه.»

برخی کاربران دلیل طرح چنین درخواستی از سوی مبنیا نعمت زاده را، سیاسیت‌های غلط در توضیح سهمیه‌های کنکوری دانسته اند. کاربری نوشته است: دوستان فشاری نشید مبینا واقعا دختره باهوشیه اون خوب و درست درک کرده که تو چه کشوری با چه حکومتی داره زندگی میکنه اون میدونه تنها راه پیشرفت رانت هست نه پول ...  موفق باشی ...»

کاربر دیگری از زاویه جالبی به موضوع نگاه کرده و معتقد است وقتی بسیاری از دانشجویان رشته‌های پزشکی در دانشگاه‌های برتر کشور با سهمیه وارد این رشته شده‌اند، نفر سوم المپیک هم این حق را برای خود قائل می‌شود و از خود می‌پرسد که چرا من نتوانم با رانت تحصیل کنم. در واقع سهمیه‌ها همه را بدعادت کرده است.  

برخی هم رفتار او را با ورزشکاران موفق دیگری مقایسه می‌کنند، فردی نوشته: «علی دایی، با اینکه «آقای گل جهان» بود، تحصیل در رشته مهندسی متالورژی دانشگاه شریف رو انتخاب کرد. اینجا، اما سهمیه‌ها به کسانی داده می‌شود که حتی لیاقت واقعی ندارند. کجای نهج‌البلاغه چنین چیز‌هایی آمده؟»

فرد دیگری هم نوشته است: «طرف یدونه برنز آورده و ارث پدرشو از مردم طلبکاره. اگه مثل کتی لدکی ۹تا طلا آورده بود چکار میکرد.»

در میان واکنش‌ها انتقادات زیادی هم به پدر مبینا صورت گرفته و برخی می‌گویند او مشاور اصلی دخترش است. 

کاربری با مقایسه یک مدال آور چینی در المپیک که پس از بازگشت به کشورش در رستوران کار می‌کندشته است: «اونوقت بابای مبینا بخاطر اینکه دخترش مهاجرت نکرده سر یه ملت منت میزاره و دخترشم عین خودش طلبکار تقاضای تحصیل در رشته پزشکی دانشگاه تهران بدون کنکور داره»

فرد دیگری هم با انتشار تصوری از مایکل فلپس خطاب به رییس جمهور نوشته است: «ایشان که معرف حضور هستند، آقای «مایکل فلپس» دارنده ۲۳ طلای شنای المپیک. آقای پزشکیان شانس آوردید آقای فلپس ایرانی نیستند وگرنه باید صندلی ریاست جمهوری را تقدیمش میکردید. امیدوارم دانشگاه تهران بر این خانم آسان نگیرند تا ببینیم میتوانند دو ترم دوام بیاورند.»

یکی دیگر از مواردی که مورد توجه کاربران قرار گرفته این است که او پس از کسب مدال برنز اعلام کرد مدالش را به امام زمان تقدیم می‌کند، پدرش هم در گفت وگویی اخیرا اعلام کرده که مبینا در روز بازی المپیک از او خواسته که به کربلا برود. 

این اظهارات با واکنش منفی شدیدی همراه شده و بسیاری می‌گویند این سخنان ریاکارانه است. 

کاربری نوشته: «در خیلی از کشور‌های دنیا برای قهرمانان امتیازات ویژه‌ای در نظر گرفته می‌شود و دانشگاه‌ها نیز شرایط ادامه تحصیل و بورسیه آنها را فراهم می‌کنند، اما چیزی که آزاردهنده است طلبکار بودن مبینا نعمت‌زاده و تزویر و ریایی است که هم او و هم خانواده اش دارند. بلد بودن سوراخ دعا و ...»

به عقیده فرد دیگری: «به نظرم رئیس جمهور می‌تواند با هماهنگی وزیر علوم با تقاضای این قهرمان ارزنده موافقت کند. اما افرادی که مخالفت میکنند،خداوکیلی اگر شما همین شرایط رو داشتید به شما امکان استفاده از سهمیه داده می‌شد شما قبول نمیکردید؟ قطعا برای هرکسی این موقعیت پیش می آمد با سر می‌رفتند.حالاچون خودتان چنین موقعیتی ندارید حسادت می‌ورزید به این دختر قهرمان ایران زمین!!!!!»

عبدالرضا داوری فعال رسانه‌ای نیز در توئیتی نوشت: «مجوز دولت برای تحصیل مبینا نعمت زاده در رشته پزشکی، معادل اهداء ١٠ سکه تمام بهار به یک قهرمان المپیک است که عجیب نیست.»

خشم کاربران از درخواست جنجالی مبینا نعمت‌زاده؛ آیا رییس‌جمهور با درخواست مبینا موافقت کرده است؟

قانون چه می‌گوید؟ پزشکیان با درخواست مبینا موافقت می‌کند؟ 

در بین واکنش‌ها بسیاری تصور کرده‌اند که رییس جمهور با درخواست مبینا موافق کرده است، اما به نظر می‎رسد این موافقت هنوز صورت نگرفته و به لحاظ قانونی هم امکان موافقت با آن وجود ندارد.

در گفت و گویی که مبینا انجام داده مجری برنامه می‌گوید با درخواست مبینا موافقت شده است، اما به نظر نمی‌رسد این خبر صحت داشته باشد. 

پیشتر سید محمد مقیمی رییس دانشگاه تهران، اعلام کرده بود: «در پی درخواست خانم نعمت‌زاده برای پذیرش بدون کنکور، دانشگاه تهران از پذیرش این فرزند متعهد و اخلاق‌مدار ایران استقبال می‌کند.» رییس دانشگاه تهران افزود: «بررسی لازم از نظر مقررات آموزشی وزارت علوم برای پذیرش بدون کنکور مدال‌آوران صورت گرفت و قوانین اجازه پذیرش بدون کنکور این افتخار تکواندوی ایران را می‌دهد.»

اما پس از آن شبکه دانشگاه تهران به نقل از یک مقام در حوزه معاونت آموزشی دانشگاه تهران نوشت: «به استناد آئین نامه اجرایی ورود قهرمانان ورزشی به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی (دولتی - غیر دولتی)، دارندگان عناوین نخست تا سوم بازی‌های المپیک در صورت داشتن مدرک پیش دانشگاهی (یا دیپلم نظام قدیم) می‌توانند در مقطع کارشناسی ادامه تحصیل دهند. بر اساس آیین نامه مذکور، ایشان اگر عنوان نخست را کسب کرده بود می‌توانست در رشته دلخواه خویش ادامه تحصیل دهد لیکن، چون حائز مقام سوم شده منحصرا می‌تواند در رشته تربیت بدنی ادامه تحصیل بدهد.»

محسن معتمدکیا، مدیرکل روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان نیز پیشتر در توئیتی با استناد به قوانین اعلام کرد مبینا نعمت‌زاده می‌تواند در دانشگاه مورد علاقه خود در رشته تربیت بدنی تحصیل کند.

عبدالرسول پورعباس سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور اعلام کرد: «بر اساس مصوبه جلسه ۱۰۶ مورخ ۱۲ اسفند ۱۳۶۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی، تمامی قهرمانان ورزشی دارای مدال طلا، نقره و برنز مسابقات المپیک، جهانی و آسیایی می‌توانند بدون شرکت در آزمون در رشته علوم ورزشی ادامه تحصیل دهند.»

با این تفاسیر، به نظر می‌رسد طبق قوانین کشور، مبینا نعمت‌زاده فقط در رشته تربیت بدنی می‌تواند بدون نیاز به شرکت در کنکور تحصیل کند.

تاکنون هم به صورت رسمی خبری درباره موافقت رییس جمهور با درخواست مبینا منتشر نشده و ممکن است آنچه که مبینا به آن اشاره کرده همان موافقت با تحصیل در رشته تربیت بدنی باشد. 

پیش از این نیز کیمیا علیزاده پس از کسب مدال در المپیک ۲۰۱۶ درخواست پذیرش در رشته فیزیوتراپی را مطرح کرد که با آن موافقت نشد.

آیین نامه اجرایی ورود قهرمانان ورزشی به دانشگاه‌ها چه می‌گوید؟

بر اساس این آیین نامه، قهرمانانی که در بازی‌های المپیک زمستانی یا تابستانی، آسیایی، مسابقات جهانی، قهرمانی آسیا، یونیورسیاد جهانی دانشجویان، مسابقات قهرمانی دانشجویان جهان، مسابقات ارتش‌های جهان و مسابقات قهرمانی دانش آموزان جهان عناوین اول تا سوم را کسب کنند، مربیانی که حداقل ۳ سال به عنوان مربی در مسابقات فوق حائز اول تا سوم شده باشند و قهرمانان کشوری که یک بار رکورد ملی را در مسابقات رسمی جابه جا کرده و یا یک بار مقام قهرمانی (رتبه اول) را کسب کنند و یا دوسال متوالی به عنوان عضو در ترکیب تیم‌های ملی به یکی از مسابقات فوق الذکر اعزام شده باشند، مشمول آیین نامه اجرایی ورود قهرمانان ورزشی به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی قرار می‌گیرند.

همچنین تمام مشمولان آیین نامه مذکور به شرط داشتن دیپلم نظام جدید آموزشی در مقطع کاردانی، قهرمان اول تا سوم مسابقات فوق الذکر در صورت داشتن مدرک پیش دانشگاهی و یا دیپلم نظام قدیم در مقطع کارشناسی و قهرمان کشوری و مربیان در صورت داشتن مدرک پیش دانشگاهی و یا دیپلم نظام قدیم در مقطع کارشناسی دانشگاه‌های پیام نور و غیر دولتی رشته تربیت بدنی ادامه تحصیل دهند.

بر اساس این آیین نامه، ورزشکارانی که در یکی از رویداد‌های المپیک، بازی‌های آسیایی، یونیورسیاد‌ها و قهرمانی دانشجویان جهان حائز رتبه‌های اول تا سوم شده باشند، ورزشکارانی که در رشته‌های اجتماعی سهمیه حضور در المپیک را کسب کرده باشند، ورزشکاران رشته‌های دو میدانی، ژیمناستیک و شنا که ضمن کسب سهمیه حضور در المپیک یک دوره عنوان آسیا را کسب کرده باشند و ورزشکارانی که دو بار عناوین اول تا سوم مسابقات جهانی و قهرمانی آسیا را کسب کرده باشند می‌توانند در دوره کارشناسی ارشد ادامه تحصیل دهند.

همچنین ورزشکارانی که در یکی از رویداد‌های المپیک، بازی‌های آسیایی، یونیورسیاد‌ها حائز رتبه‌های اول تا سوم شده باشند می‌توانند در مقطع دکتری ادامه تحصیل دهند و سرمربیان و مربیانی که در یکی از رویداد‌های المپیک، بازی‌های آسیایی، یونیورسیاد‌ها (دو دوره) حائز رتبه‌های اول تا سوم شده باشند، می‌توانند در مقطع دکتری دانشگاه‌های پیام نور و غیر دولتی ادامه تحصیل دهند.

بر اساس این آیین نامه، مرجع معرفی ورزشکاران حائز رتبه اول تا سوم در بازی‌های المپیک، بازی‌های آسیایی، مسابقات جهانی و مسابقات قهرمانی آسیا دفتر امور مشترک فدراسیون‌های ورزشی وزارت ورزش و جوانان، مسابقات یونیورسیاد جهانی دانشجویی و مسابقات قهرمانی دانشجویان جهان فدراسیون ورزش‌های دانشگاهی، مسابقات قهرمانی ارتش‌های جهان اداره تربیت بدنی نیرو‌های مسلح و مسابقات قهرمانی دانش آموزان جهان اداره تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش است و مرجع تایید و تعیین رشته تحصیلی و محل تحصیل پذیرفته شدگان نیز کمیسیون مشترک این آیین نامه است که به ریاست مدیرکل تربیت بدنی سازمان امور دانشجویان تشکیل می‌شود.

یک ادعای عجیب درباره مبینا 

حالا و با داغ شدن حواشی مربوط به این تصمیم، یک کاربر که ظاهرا هم‌دوره‌ای نعمت‌زاده در دوران تحصیل بوده ادعا کرده که نمرات او به واسطه برخی دستورات تغییر می‌کرده و در واقع این نخستین بار نیست که نعمت‌زاده خودش را قصد دارد خاص‌تر از بقیه جلوه دهد. او ظاهرا از ابتدا هم عزم تحصیل در رشته پزشکی در آلمان را داشته و حالا با این اتفاقات و کسب مدال المپیک شاید ترجیح داده که در ایران و با استفاده از ترفندی که در گذشته پیاده کرده به هدف خود که خیلی هم مورد انتقاد قرار گرفته برسد.

برچسب ها:
ارسال نظر
Ahura
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۶
با سلام و خسته نباشید خدمت ملت ایران تو را به خدا این چه وضعیه ما دهه هفتادیا کلی تلاش کردیم نشد حالا با یه مدال وارد جامع پزشکی شدن چه خبره
0
0
پونه
|
Brazil
|
۱۳:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
آقای علی دایی قبلاز علی دایی شدن تو دانشگاه شریف درس میخوندن ایشون رو با هر درس نخونده زیاده خواه مقایسه نکنید
0
0
خواندنی‌ها

برخی می‌گویند پست جدید یکتا ناصر سرنخی برای اتفاقات...

نرگس محمدی را بیشتر با سریال ستایش می‌شناسیم، سه‌گانه‌ای...

من رفتم شانه ایشان(خانم ناهید کیانی) را بوسیدم و تبریک...

قوه قضائیه برخورد قضایی با سحر دولتشاهی و سازندگان...

  • جدیدترین‌ها
  • پربیننده‌ها
  • پربحث‌ها
عکس | تغییر چهره «هرمز شجاعی مهر» مجری بعد ۲۹ سال! سریال هری پاتر در راه است؛ شروع جست‌وجو برای پیدا کردن بازیگر برای سریال Harry Potter عکس | پست رازآلود و عجیب یکتا ناصر؛ خبری در راه است؟! عکس | ترلان پروانه و مادرش پری صابری درگذشت + زندگینامه و کارنامه گلشیفته فراهانی بر فرش قرمز جشنواره فیلم ویلیام تل (William Tell) در فستیوال فیلم تورنتو ویدئو |‌ ماجرای محبوبیت غیرمنتظره نرگس محمدی | احسان علیخانی: خانم محمدی دیوونم کرد! ویدئو | تمسخر «معین زد» در تلویزیون و واکنش منفی هواداران او چاقی شکمی هورمونی؛ عوامل و درمان تاتو و سایه ابرو چگونه پاک می‌شوند؟ قاتلی که برادرش را کشت، روانی است! ویديو |‌ عذرخواهی مهدی قایدی از اماراتی‌ها بعد از گلزنی! علی پروین: شانه‌های ناهید کیانی را بوسیدم | اول او را نشناختم! ویدئو |‌ کیوان ساکت‌اف: بعد از ۱۵ سال آشنایی با شیدا خلیق ازدواج کردم برخورد قضایی با سحر دولتشاهی برای یک صحنه از سریال «داریوش»؛ ماجرا چیست؟‌  عصر جدید و احسان علیخانی به تلویزیون برمی‌گردند؟ صداپیشه شیرشاه درگذشت ایوان بند؛ بیوگرافی اعضای گروه خالق موزیک معروف «عالیجناب عشق» ۱۰ سریال هندی که اگر عاشق داستان‌های هندی هستید باید ببینید عکس |‌ جنیفر لوپز در کنار بهترین دوست شوهرش دیده شد
داستان ۷ فرقه مشهور آمریکا؛ سکس، چندهمسری و زندگی وحشی در آمریکا؛ از خانواده منسون تا سالیوان‌ها «کماندار بی‌دست» قهرمان پارالمپیک شد؛ مت استاتزمن کیست؟  ماجرای عجیب اختلاف مالی در خانواده انصاریان؛ چه کسی مادر علی انصاریان را تهدید به قتل کرد؟ عکس | تصویری جالب از سحر دولتشاهی و پدرش جزییات جدید از قتل هولناک قهرمان بوکس ایران؛ پای «دو زن» در میان است! عیسی گل محمدی کیست؟ تصاویر | روایتی متفاوت از زندگی مرتضی مهرزاد؛‌ کار بزرگی که احسان علیخانی کرد ویدئو | روبوسی علی پروین و ناهید کیانی جنجال به پا کرد درباره فیلم دختربچه یا بیبی گرل (Babygirl)؛ درام عاشقانه و تکان‌دهنده نیکول کیدمن غوغای قهرمان ایرانی‌تبار تیم آمریکا؛ ازرا فرچ کیست؟ کسب نخستین مدال پارالمپیک ایران توسط دختر ۱۵ ساله؛ زهرا رحیمی کیست؟ تصویر |‌ قتل زوج جوان در جنگل نرگسی نوکنده ماجرای بالا کشیدن اموال علی انصاریان و تهدید مادرش به قتل! ویدئو | شیرجه در آبشار شیرآباد و مرگ دلخراش مرد سبزواری تصاویری از مراسم تجلیل از قهرمانان المپیک؛ حضور رضا علیپور، هادی ساروی، ناهید کیانی، آرین سلیمی و ... تصاویر | جنجال جنسیتی در مسابقات دو پارالمپیک؛ والنتینا پتریلو، نخستین ورزشکار تراجنسیتی پارالمپیک کیست؟ ماجرای رگ‌های بیرون‌زده آنجلینا جولی چیست؟ + عکس تکذیب درگذشت صدرالدین حجازی | همسر این بازیگر می‌گوید که او همچنان در کما است جزییات قتل فجیع عیسی گل‌محمدی، قهران بوکس و سخنگوی فدراسیون؛ پلیس به دنبال دستگیری دو زن برخورد قضایی با سحر دولتشاهی برای یک صحنه از سریال «داریوش»؛ ماجرا چیست؟‌ تصاویر |‌ دیما صافی،‌ زیباترین دختر لبنان در ۳۰ سالگی درگذشت
پرطرفدارها
عکس | تغییر چهره «هرمز شجاعی مهر» مجری بعد ۲۹ سال! سریال هری پاتر در راه است؛ شروع جست‌وجو برای پیدا کردن بازیگر برای سریال Harry Potter عکس | پست رازآلود و عجیب یکتا ناصر؛ خبری در راه است؟! عکس | ترلان پروانه و مادرش پری صابری درگذشت + زندگینامه و کارنامه گلشیفته فراهانی بر فرش قرمز جشنواره فیلم ویلیام تل (William Tell) در فستیوال فیلم تورنتو ویدئو |‌ ماجرای محبوبیت غیرمنتظره نرگس محمدی | احسان علیخانی: خانم محمدی دیوونم کرد! ویدئو | تمسخر «معین زد» در تلویزیون و واکنش منفی هواداران او چاقی شکمی هورمونی؛ عوامل و درمان تاتو و سایه ابرو چگونه پاک می‌شوند؟ قاتلی که برادرش را کشت، روانی است! ویديو |‌ عذرخواهی مهدی قایدی از اماراتی‌ها بعد از گلزنی! علی پروین: شانه‌های ناهید کیانی را بوسیدم | اول او را نشناختم! ویدئو |‌ کیوان ساکت‌اف: بعد از ۱۵ سال آشنایی با شیدا خلیق ازدواج کردم برخورد قضایی با سحر دولتشاهی برای یک صحنه از سریال «داریوش»؛ ماجرا چیست؟‌  عصر جدید و احسان علیخانی به تلویزیون برمی‌گردند؟ صداپیشه شیرشاه درگذشت ایوان بند؛ بیوگرافی اعضای گروه خالق موزیک معروف «عالیجناب عشق» ۱۰ سریال هندی که اگر عاشق داستان‌های هندی هستید باید ببینید عکس |‌ جنیفر لوپز در کنار بهترین دوست شوهرش دیده شد