کد خبر: ۱۹۷۶
۱۶:۰۷
۱۵ شهريور ۱۴۰۳
۱۶:۰۷
۱۵ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۹۷۶

چطور یخچال‌مان را بچینیم؟! چیدمان یخچال را مثل حرفه‌ای‌ها یاد بگیر

چطور یخچال‌مان را بچینیم؟! چیدمان یخچال را مثل حرفه‌ای‌ها یاد بگیر
امان از یخچال نامرتب! همه‌چیز در چنین یخچالی گم می‌شود، خیلی چیز‌ها در آن خراب می‌شوند و از همه مهم‌تر، یک یخچال نامرتبِ سازماندهی نشده، حسابی گیج‌مان می‌کند.

چیدمان یخچال به نظر یک کار پیش افتاده ساده می‌آید، اما همین اول بگوییم که اگر شما هم وظیفه دلهره‌آور! تمیز کردن یخچال یا چیدن آن را بر عهده دارید، همین حالا یک دست به افتخار خودتان بزنید! چراکه این‌کار نیاز به خیلی از مهارت‌ها مثل نظم، هوشمندی، حافظه خوب و ... دارد تا بتوانید خانه و آشپزخانه‌تان را مرتب و مطلوب نگه دارید.

راستان| خُب! بیایید شروع کنیم! اگر تا به حال در یخچال  با موارد زیر مواجه شده‌اید...

  • اگر همه سُس‌های تاریخ مصرف گذشته را دور می‌ریزید
  • اگر برخی از مواد غذایی را گم می‌کنید
  • اگر سبزیجات‌تان فاسد می‌شوند
  • اگر برخی از مواد غذایی مایع یخچال‌تان را کثیف می‌کند

ناامید نشوید! موارد بالا فقط برخی از چیز‌هایی هستند که اگر تجربه‌شان کرده باشید، خواندن این مطلب برای‌تان واجب است.

ما به شما خواهیم گفت که چگونه چیدمان یخچال را انجام دهید. اگر یک مادر دغدغه‌مند هم باشید، چیدمان یخچال عروس را هم یاد می‌گیرید! پس به سراغ نکات، ترفند‌ها و توصیه‌ها می‌رویم.

چطور یخچال‌مان را بچینیم؟! چیدمان یخچال را مثل حرفه‌ای‌ها یاد بگیر

پیش از هر چیز یخچال را آماده کنید

غذا‌ها را مرتب کنید

به گزارش راستان، پیش از چیدمان مواد غذایی در یخچال، همه‌چیز را از یخچال خود بیرون بیاورید. محصولات پژمرده، باقیمانده‌های چند روزه و چاشنی‌ها یا لبنیات تاریخ مصرف گذشته را دور بریزید.

برای شروع، همه چیز‌هایی را که برایتان باقی می‌ماند به دسته‌هایی تقسیم کنید؛ مثلا غذا‌های آماده، لبنیات، سس‌ها و چاشنی‌ها.

یخچال‌تان را به خوبی تمیز کنید

برای شروع، قفسه‌ها و کشو‌ها را با مواد شوینده و آب داغ بشویید.

اندازه‌گیری‌های کلیدی یخچال را انجام دهید

عمق، عرض و ارتفاع کل فضای داخلی یخچال را اندازه‌گیری کنید و اندازه بلندترین و عریض‌ترین اقلامی را که قصد دارید برای قرار دادن قفسه‌های خود ذخیره کنید، در نظر بگیرید.

بر اساس مناطق یخچال سازمان‌دهی کنید

اقلامی را که اغلب به آنها نیاز دارید (یا می‌خواهید بیشتر به آنها دسترسی داشته باشید) را در دسترس و جلوی دیدتان بگذارید.

*نکته مهم: میان‌وعده‌های سالم‌تر را جلو و وسط قرار دهید تا شما و خانواده‌تان بیشتر به سراغ آنها بروید.

ممکن است بخواهید همه نوشیدنی‌ها، همه چاشنی‌ها یا همه وسایلِ صبحانه را در یک مکان به راحتی در دسترس قرار دهید.

قفسه‌های‌تان را سر جای‌شان قرار دهید

اگر با تعداد زیادی اقلام بلند یا ظرف‌های غذا برای نگهداری در یخچال طرف هستید، می‌توانید برخی از قفسه‌ها را بردارید تا کارتان راحت‌تر شود.

چطور یخچال‌مان را بچینیم؟! چیدمان یخچال را مثل حرفه‌ای‌ها یاد بگیر

ظرف‌های نگهداری مناسب انتخاب کنید

یکی از توصیه‌های مهم برای ساماندهی به یخچال، این است که بتوانید به‌راحتی باقیمانده‌های شب گذشته یا موادِ از پیش آماده شده را ببینید. انتخاب ظروف مناسب می‌تواند به افزایش عمر محصولات فاسد شدنی مانند انواع توت‌های تازه کمک کنند. ریختن آب و شیر در ظروف استوانه‌ای، به شما امکان می‌دهد هر سانت از فضا را به حداکثر برسانید.  

آشپزخانه‌های حرفه‌ای چطور یخچال را سازماندهی می‌کنند؟

هنگام چیدمان یخچال، ما دوست داریم از آشپزخانه‌های حرفه‌ای و رستورانی به عنوان مدل استفاده کنیم، زیرا آنها یخچال‌های خود را با در نظر گرفتن ایمنیِ مواد غذایی سازماندهی می‌کنند. روش آنها این است که بر اساس دمایی که غذا‌ها باید در آن پخته شوند، سازماندهی می‌کنند.

چیز‌هایی که نیازی به پخت و پز ندارند (مانند غذا‌های آماده یا باقیمانده غذا) در بالا قرار می‌گیرند، سپس بقیه چیز‌ها بر اساس دمایی که باید در آن پخته شوند، در طبقات پایین مرتب می‌شوند و غذا‌هایی که باید پخته شوند. تا بالاترین درجه حرارت (مثل مرغ) در پایین قرار می‌گیرند.

به گزارش راستان، وقتی یخچال و فریزر به این ترتیب سازماندهی شود، هر گونه آلودگی، مشکلی ایجاد نخواهد کرد، چرا که غذای آلوده باید در دمای بالاتری نسبت به غذای نشستهِ بالای آن، که ممکن است چکه کرده باشد، پخته شود.

چگونه یخچال خود را مرتب کنیم؟

پس چگونه روش سازماندهی یخچال و فریزرمان را اتخاذ کنیم؟ در اینجا استراتژی ما از اصل بالا، متناسب با پیکربندی یک یخچال خانگی است.

۱. قفسه‌های بالایی: باقیمانده‌های غذا، نوشیدنی‌ها و غذا‌های آماده (مانند ماست، پنیر و پروتیئن‌های حاضری (ژامبون، سوسیس و...) را این‌جا بگذارید.

۲. قفسه‌های پایین‌تر: مواد اولیه برای غذا‌هایی که قرار است بپزید را این‌جا قرار دهید.

۳. درب یخچال: درب یخچال، گرم‌ترین قسمت یخچال است، بنابراین فقط چاشنی‌ها باید در آن‌جا قرار بگیرند. برعکس رفتار پرتکراری که اکثر افراد انجام می‌دهند، تخم‌مرغ یا شیر را داخل در نباید گذاشت! زیرا باید در قسمت سردتری از یخچال قرار گیرند.

۴. کشوها: کشو‌ها می‌توانند مشکل‌ساز باشند، مگر نه؟ از آن‌جا که آنها برای نگهداری محصولات در رطوبتی خاص طراحی شده‌اند، ذخیره میوه‌ها و سبزیجات در آن‌جا منطقی است، اما آنها معمولا در پایین یخچال قرار دارند، بنابراین اگر گوشت را در قفسه بالا قرار دهیم، خطر آلوده‌شدن سبزیجات تازه خود را داریم.

چند راه‌حل برای چیدمان فریزر

اگر دو کشو دارید، یکی از آنها را منحصراً برای سبزیجات و دیگری را منحصراً برای گوشت خام در نظر بگیرید.

اگر یکی از کشو‌ها بالای دیگری است، از پایین‌ترین کشو برای گوشت استفاده کنید. اگر کنار هم باشند، هر کدام از کشو‌ها که باشد را می‌توانید انتخاب کنید. کشویی که برای گوشت استفاده می‌کنید را اغلب تمیز کنید.

آیا به هر دو کشو برای میوه‌ها و سبزیجات نیاز دارید؟ اگر اجتناب‌ناپذیر است که گوشت خام را بالاتر از سایر غذا‌ها قرار دهید، با استفاده از یک ظرف پلاستیکی شفاف که در کشوی گوشت خود قرار می‌دهید، چکه‌های اتفاقی را می‌گیرید و گوشت را با خیال راحت از هر چیز دیگری دور نگه می‌دارید.

در آخر...

چیدمان یخچال به طور کلی با موارد بالا ساده‌تر خواهد شد، با این‌حال بعضی از افراد هستند که رژیم غذایی متفاوتی دارند و نیاز است که به چیدمان مناسب خودشان برسند. مثلا افرادی که دارو‌های خاصی را باید در یخچال و حتی فریزر نگه دارند یا افرادی که میزان پروتئین مصرفی‌شان بسیار زیاد است و احتمالا دو طبقه در فریزر برای این محصولات غذایی نیاز داشته باشند. در هر صورت، مهم است که غذا‌های خشک و‌تر جدا باشند و غذا‌های آلوده در جایی قرار بگیرند که به دیگر غذا‌ها آلودگی منتقل نکنند.

شما شیوه دیگری برای چیدمان یخچال دارید؟

سوالات متداول درباره چیدمان یخچال

چیدمان یخچال باید چطوری باشد؟

بستگی به غذای مصرفی شما دارد، اما بهتر است غذا‌ها را دسته بندی کنید و هر کدام را مشخصا در جایی که برای ماندگاری‌شان بهتر است قرار دهید.

از چه ظرف‌هایی برای مرتب کردن یخچال استفاده کنیم؟

از ظرف‌های دردار که جای زیادی از یخچال را اشغال نکنند، از ظروف استوانه‌ای و شیشه‌ای برای مایعات و از ظرف‌هایی که ترجیحا بتوان داخل‌شان را دید.

غذا‌های باقیمانده از شب قبل را باید کجای یخچال قرار داد؟

بهترین پاسخ این است: جایی مقابل دیدتان که فراموش نکنید آنها را بخورید و مانع از فاسد شدن‌شان بشوید.

برچسب ها:
خواندنی‌ها

حرف‌های تازه مهراب قاسمخانی درباره زندگی شخصی، ازدواج...

دلیل شک داشتن به همسر چیست؟ اگر همسرتان فردی شکاک،...

مدیران صداوسیما تصمیم گرفته‌اند از این پس از مجری دیگری...

ماریوس در سال ۱۹۹۷ از رابطه مته ماریت با فرد دیگری...

  • جدیدترین‌ها
  • پربیننده‌ها
  • پربحث‌ها
ابراهیم اقلیدی درگذشت ناگفته‌های قتل وحشیانه یاسمین رحمتی و نامزدش | قاتلان انگشتان موزیسین مشهور را با خود بردند + عکس‌هایی از ویلای محل جنایت ویدئو |‌ لیلا اوتادی در برنامه تلویزیونی پا به توپ شد! ویدئو | روایت مهراب قاسمخانی از ازدواج‌ها و طلاق‌هایش دلیل شک داشتن به همسر چیست؟ همسر شکاک مشکل روانشناختی دارد یا مشکل شمائید؟! معما با جواب: تعداد کفش را در این تصویر حدس بزنید عکس |‌ استوری سینا حجازی از تصویر دیده نشده پدرش و ابوالفضل پورعرب در جوانی چند نکته درباره خوراکی جدید و محبوب ایرانی‌ها عکس | مجری معروف شبکه افق ممنوع‌الکار شد تصاویر | اسب سواری بلا حدید و نامزد گاوچرانش در خیابان‌های نیویورک ۱۰ مینی سریال خارجی برتر پنج سال اخیر؛ از We Own This City تا Normal People بازداشت پسر شاهزاده خانم نروژ به اتهام آزار خانگی دو زن دستور تهیه ۵ سُس رژیمی با کالری، قند و چربی پایین تصاویر | نگار نیکدل و نیلوفر هوشمند در اکران «کارزار» ویدئو | پردیس احمدیه در اتاق گریم «نبرد رستم و سهراب» همه چیز درباره واکسن آنفلوانزا و بهترین زمان تزریق آن اولین ویدئو از پشت صحنه‌ی سریال «پایتخت ۷»  ویدئو‌ | ماجرای طلاق رضا شفیعی جم چه بود؟ | اعتراض شدید شفیعی جم به وایرال شدن یک ویدئو مرگ ناگهانی بالرین جوان و سرشناس آفریقایی؛‌ میکیلا مابینتی دپرینس کیست؟ عکس | حدیث تهرانی و همسرش در اکران فیلم کارزار
داستان ۷ فرقه مشهور آمریکا؛ سکس، چندهمسری و زندگی وحشی در آمریکا؛ از خانواده منسون تا سالیوان‌ها «کماندار بی‌دست» قهرمان پارالمپیک شد؛ مت استاتزمن کیست؟  ماجرای عجیب اختلاف مالی در خانواده انصاریان؛ چه کسی مادر علی انصاریان را تهدید به قتل کرد؟ جزییات جدید از قتل هولناک قهرمان بوکس ایران؛ پای «دو زن» در میان است! عیسی گل محمدی کیست؟ تصاویر | روایتی متفاوت از زندگی مرتضی مهرزاد؛‌ کار بزرگی که احسان علیخانی کرد تصاویر | ماجرای قتل، تکه تکه و پوره شدن ملکه‌ زیبایی سابق در سوئیس توسط همسرش!؛ کریستینا جوکسیموویچ که بود؟ گلشیفته فراهانی بر فرش قرمز جشنواره فیلم ویلیام تل (William Tell) در فستیوال فیلم تورنتو درباره فیلم دختربچه یا بیبی گرل (Babygirl)؛ درام عاشقانه و تکان‌دهنده نیکول کیدمن تصاویری از مراسم تجلیل از قهرمانان المپیک؛ حضور رضا علیپور، هادی ساروی، ناهید کیانی، آرین سلیمی و ... ویدئو | روبوسی علی پروین و ناهید کیانی جنجال به پا کرد ویدئو | رضا حجار ازدواج کرد تصویر |‌ قتل زوج جوان در جنگل نرگسی نوکنده غوغای قهرمان ایرانی‌تبار تیم آمریکا؛ ازرا فرچ کیست؟ ویدئو | بدحال شدن رویا میرعلمی با دیدن تیپ و حرکات ناهید مسلمی در جوکر زنان برخورد قضایی با سحر دولتشاهی برای یک صحنه از سریال «داریوش»؛ ماجرا چیست؟‌ تصویر | مادر کریم باقری درگذشت ویدئو | شیرجه در آبشار شیرآباد و مرگ دلخراش مرد سبزواری ماجرای رگ‌های بیرون‌زده آنجلینا جولی چیست؟ + عکس تکذیب درگذشت صدرالدین حجازی | همسر این بازیگر می‌گوید که او همچنان در کما است تصاویر | جنجال جنسیتی در مسابقات دو پارالمپیک؛ والنتینا پتریلو، نخستین ورزشکار تراجنسیتی پارالمپیک کیست؟
پرطرفدارها
ابراهیم اقلیدی درگذشت ناگفته‌های قتل وحشیانه یاسمین رحمتی و نامزدش | قاتلان انگشتان موزیسین مشهور را با خود بردند + عکس‌هایی از ویلای محل جنایت ویدئو |‌ لیلا اوتادی در برنامه تلویزیونی پا به توپ شد! ویدئو | روایت مهراب قاسمخانی از ازدواج‌ها و طلاق‌هایش دلیل شک داشتن به همسر چیست؟ همسر شکاک مشکل روانشناختی دارد یا مشکل شمائید؟! معما با جواب: تعداد کفش را در این تصویر حدس بزنید عکس |‌ استوری سینا حجازی از تصویر دیده نشده پدرش و ابوالفضل پورعرب در جوانی چند نکته درباره خوراکی جدید و محبوب ایرانی‌ها عکس | مجری معروف شبکه افق ممنوع‌الکار شد تصاویر | اسب سواری بلا حدید و نامزد گاوچرانش در خیابان‌های نیویورک ۱۰ مینی سریال خارجی برتر پنج سال اخیر؛ از We Own This City تا Normal People بازداشت پسر شاهزاده خانم نروژ به اتهام آزار خانگی دو زن دستور تهیه ۵ سُس رژیمی با کالری، قند و چربی پایین تصاویر | نگار نیکدل و نیلوفر هوشمند در اکران «کارزار» ویدئو | پردیس احمدیه در اتاق گریم «نبرد رستم و سهراب» همه چیز درباره واکسن آنفلوانزا و بهترین زمان تزریق آن اولین ویدئو از پشت صحنه‌ی سریال «پایتخت ۷»  ویدئو‌ | ماجرای طلاق رضا شفیعی جم چه بود؟ | اعتراض شدید شفیعی جم به وایرال شدن یک ویدئو مرگ ناگهانی بالرین جوان و سرشناس آفریقایی؛‌ میکیلا مابینتی دپرینس کیست؟ عکس | حدیث تهرانی و همسرش در اکران فیلم کارزار