کد خبر: ۱۹۸۶
۱۱:۵۱
۱۶ شهريور ۱۴۰۳
۱۱:۵۱
۱۶ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۹۸۶

داستان ۷ فرقه مشهور آمریکا؛ سکس، چندهمسری و زندگی وحشی در آمریکا؛ از خانواده منسون تا سالیوان‌ها

داستان ۷ فرقه مشهور آمریکا؛ سکس، چندهمسری و زندگی وحشی در آمریکا؛ از خانواده منسون تا سالیوان‌ها
فرقه‌ها منحصر به ایالات متحده نیستند، اما تاریخچه‌ای طولانی از فرقه‌ها در آمریکا وجود دارد.

راستان| آماندا مونتل، نویسنده کتاب «فرقه‌گرایی: زبان تعصب» می‌گوید: «در مقایسه با سایر کشور‌های توسعه‌یافته، ایالات متحده رابطه ثابتی با فرقه‌ها دارد. هر وقت با دوستانم که آمریکایی نیستند صحبت می‌کنم و به آنها می‌گویم که این کتاب را درباره فرقه‌ها می‌نویسم، چشم‌هایشان مثل چشمان آمریکایی‌ها برق نمی‌زند و این به این دلیل است که در سرتاسر جهان، سطوح دینداری در کشور‌هایی با بالاترین استاندارد‌های زندگی در پایین‌ترین حد خود است، به این معنی که سطح تحصیلات قوی، امید به زندگی طولانی، و از این قبیل چیزها. اما ایالات متحده از این نظر استثناست بسیار توسعه یافته و البته مملو از معتقدان و باورمندان».

به گزارش راستان، در حالی که علاقه و باور به فرقه‌ها در ایالات متحده وجود دارد، اما اطلاعات کافی در مورد آنها وجود ندارد. «استیو آیکل»، روانشناس، رئیس انجمن بین المللی مطالعات فرقه، تخمین می‌زند که امروزه بیش از ۱۰۰۰۰ فرقه وجود دارد، اما، همانطور که او در ادامه می‌گوید، آن‌ها «عمدا سعی می‌کنند زیر رادار بمانند. مگر اینکه مرتکب جنایت شوند یا اینکه کاری انجام دهند که توجه به آنها را جلب می‌کند - توجه منفی و انتقاد به آنها - ما معمولاً در مورد آن‌ها نمی‌دانیم.».  

برخی از معروف‌ترین فرقه‌ها به خوراک خبری و کانون فیلم‌های مستند تبدیل شده‌اند و به ما بینشی در مورد نحوه عملکرد، سیستم‌های اعتقادی آن‌ها و نحوه تأثیرگذاری‌شان بر اعضا می‌دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فرقه‌های مستقر در ایالات متحده به ادامه مطلب مراجعه کنید.

داستان ۷ فرقه مشهور آمریکا؛ سکس، چندهمسری و زندگی وحشی در آمریکا؛ از خانواده منسون تا سالیوان‌ها

فرقه چیست؟

تعریف فرقه دشوار است، اما این گروه‌ها معمولاً دارای رهبران کاریزماتیک و مستبد هستند که با سیستم اعتقادی یا قدرت‌های پیشگویانه خود پیروانی را جذب می‌کنند. رهبران فرقه‌ها تمایل دارند اعضای خود را از خانواده و سایر عزیزان‌شان دور نگه دارند.

برخی اصطلاح «فرقه» را تحقیرآمیز می‌دانند و ترجیح می‌دهند از «جنبش‌های مذهبی جدید» برای تعریف سازمان‌هایی استفاده کنند که خارج از ادیان اصلی فعالیت دارند، اگرچه برخی از آن‌ها مؤلفه‌های مذهبی ندارند.

۷. خانواده منسون

پیروان چارلز منسون، معروف به خانواده منسون، گروهی متشکل از زنان جوان بودند که به جذب اعضای جدید کمک می‌کردند. فعالیت این گروه قبل از اینکه منسون و پیروانش به لس آنجلس نقل‌مکان کنند، در سانفرانسیسکو شروع شد، چارلز منسون می‌توانست حرفه موسیقی را دنبال کند. برخی معتقدند که پس از شکست‌هایی پی در پی، به خشونت روی آورد. منسون یک جنگ نژادی را پیش‌بینی کرد و برای کمک به برانگیختن آن، به پیروانش دستور داد که در طی دو شب قتل‌عام کنند.

داستان ۷ فرقه مشهور آمریکا؛ سکس، چندهمسری و زندگی وحشی در آمریکا؛ از خانواده منسون تا سالیوان‌ها

به گزارش راستان، در ۸ آگوست ۱۹۶۹، آنها به آدرس «سیلو درایو ۱۰۰۵۰» رفتند، جایی که زمانی تهیه کننده موسیقی «تری مِلچر» و «کندایس برگن» در آن‌جا زندگی می‌کردند. در آن زمان، شارون تیت و همسرش رومن پولانسکی که در حال بازی در فیلم بودند خانه را اجاره کرده بودند. خانواده منسون تیت باردار، جی سِبرینگ، ابیگیل فولگر و وویتِک فریکوفسکی را کشتند. آن‌ها شب بعد دو نفر دیگر را کشتند.

اگرچه منسون در این دو شب هیچ کس را نکشته، اما مادام‌العمر به زندان رفت. ابتدا حکم منسون و پیروانش اعدام بود، اما ایالت کالیفرنیا مجازات اعدام را ممنوع کرد. منسون و سایر اعضا در زندان مردند.

۶. معبد مردم

فرقه معبد مردم به رهبری «جیم جونز» پیروانی را جذب کرد و به دنبال برابری اقتصادی و نژادی بودند. فعالیت این فرقه قبل از نقل مکان به کالیفرنیا در ایندیانا آغاز شد. از آنجا جونز و پیروانش به گوایانا در آمریکای جنوبی نقل مکان کردند، جایی که رهبر این فرقه خودسر و نابهنجار شد.

«لئو رایان» نماینده کنگره کالیفرنیا که از این وضعیت نگران شده بود، در نوامبر ۱۹۷۸ برای کسب اطلاعات بیشتر به این کشور آمریکای جنوبی رفت. به گفته اف‌بی‌آی: «اتهامات جدی بودند: جونزتاون بیشتر شبیه یک اردوگاه بردگان بود تا یک مرکز مذهبی». صحبت از ضرب و شتم، کار اجباری و زندان، استفاده از مواد مخدر برای کنترل رفتار، مرگ‌های مشکوک و حتی تمرین برای خودکشی دسته جمعی بود.

داستان ۷ فرقه مشهور آمریکا؛ سکس، چندهمسری و زندگی وحشی در آمریکا؛ از خانواده منسون تا سالیوان‌ها

رایان سعی کرد به اعضا کمک کند تا فرار کنند، اما مردان مسلح تیراندازی کردند و نماینده کنگره و چندین نفر دیگر را کشتند. در بازگشت به جونزتاون، جونز به پیروانش دستور داد یک نوشیدنی حاوی سیانور بنوشند و بیش از ۹۰۰ نفر به این دلیل کشته شدند. جونز نیز بر اثر شلیک گلوله جان باخت.

۵. عشق پیروز شده است

اعضای سابق، «عشق پیروز شده است» را یک فرقه می‌دانند. بنیان‌گذار «امی کارلسون» شروع به جذب طرفداران از طریق اینترنت کرد. کارلسون، که به عنوان خدای مادر نیز شناخته می‌شود، ادعا کرد که می‌تواند مردم را شفا دهد و این امر به او کمک کرد کسانی را که با اعتیاد و سایر بیماری‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند جذب کند.

داستان ۷ فرقه مشهور آمریکا؛ سکس، چندهمسری و زندگی وحشی در آمریکا؛ از خانواده منسون تا سالیوان‌ها

کارلسون علیه درمان‌های مدرن و نوین صحبت کرد، اما وقتی بیمار شد این موضوع به ضررش تمام شد. او در نهایت از پیروانش خواست که او را به بیمارستان ببرند، اما آنها نپذیرفتند. یکی از پیروان در ویدیو گفت: «لحظه‌هایی بوده که مادر از ما خواسته است که او را به یک بیمارستان ببریم، و ما می‌گفتیم «نه!».

به گزارش راستان، کارلسون در آوریل ۲۰۲۱ درگذشت و پیروانش جسد او را از اورگان به کلرادو بردند. پلیس جسد او را در یک کیسه خواب در یک کمپ پیدا کرد. کالبد شکافی علت مرگ را «سوء مصرف الکل، بی اشتهایی و بلع مزمن نقره کلوئیدی» نشان داد.

۴. کلیسای بنیادگرای مسیح قدیسان آخرالزمان

در سال ۱۸۹۰، کلیسای مورمون رویه چندهمسری را متوقف کرد. با این حال، گروهی، کلیسای بنیادگرای مسیح قدیسان آخرالزمان را برای ادامه این رویه تشکیل دادند. این گروه با اتهامات سوء استفاده جنسی، کلاهبرداری و سایر جنایات، و همچنین همجنس گراهراسی و نژادپرستی مواجه شد.

داستان ۷ فرقه مشهور آمریکا؛ سکس، چندهمسری و زندگی وحشی در آمریکا؛ از خانواده منسون تا سالیوان‌ها

«وارن جفز»، رهبر این فرقه (پیش از او پدرش «رولون جفز» قبلاً گروه را رهبری می‌کرد)، در سال ۲۰۰۵ «پس از صدور حکم بازداشت او به اتهام توطئه برای ارتکاب تجاوز جنسی به یک خردسال» فرار کرد. در سال ۲۰۱۱، او به حبس ابد محکوم شد. مرکز حقوقی فقر در آلاباما این کلیسا را به عنوان گروهی نفرت‌پراکن معرفی کرد.

۳. سالیوانی‌ها

برخلاف سایر فرقه‌ها، مؤسسه تحقیقات روانکاوی سالیوان که رسماً در سال ۱۹۵۷ شروع به کار کرد یک فرقه مخفی نبود. فرقه که به نام «هری استک سالیوان»، یکی از بنیانگذاران نامگذاری شده بود، مخالف خانواده بود. بنیانگذاران دیگر این فرقه یعنی جین پیرس و سائول نیوتن پیروان خود را تشویق کردند که روابط خود را با خانواده‌های خود کنار بگذارند. آ‌ن‌ها در آپارتمان‌های گروهی زندگی می‌کردند و چندین شریک جنسی داشتند. این گروه نقاش «جکسون پولاک» و نویسنده «ریچارد پرایس» را مجذوب خود کرد.

داستان ۷ فرقه مشهور آمریکا؛ سکس، چندهمسری و زندگی وحشی در آمریکا؛ از خانواده منسون تا سالیوان‌ها

به گفته الکساندر استیل، نویسنده کتاب «سالیوان ها: سکس، روان درمانی و زندگی وحشی یک کمون آمریکایی»، نیوتن، که این گروه را رهبری می‌کرد، در نهایت «سبک رهبری استبدادی فزاینده‌ای را اتخاذ کرد». زمانی که نیوتن در سال ۱۹۹۱ درگذشت، این گروه عملاً به پایان خط رسید.

۲. خانواده بین‌المللی

فرقه «خانواده بین‌الملل» که قبلا به نام «فرزندان خدا» شناخته می‌شد، هنوز هم وجود دارد. دیوید برانت برگ این فرقه را در سال ۱۹۶۸ تأسیس کرد. اعضا از دارایی‌های خود خلاص شدند و خود را از بقیه جهان جدا کردند. عضو سابق این فرقه «مایکل یانگ» گفت که اگرچه در کودکی هیچ سوء‌استفاده جنسی را تجربه نکرده است، اما می‌دانست که این اتفاق افتاده است. او گفت: «قطعاً مکان امنی برای بزرگ شدن نبود، به خصوص اگر دختر بودی!».

داستان ۷ فرقه مشهور آمریکا؛ سکس، چندهمسری و زندگی وحشی در آمریکا؛ از خانواده منسون تا سالیوان‌ها

به گزارش راستان، اگرچه برگ در سال ۱۹۹۴ درگذشت، اما گروه همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

۱. دروازه بهشت

اعضای دروازه بهشت، به رهبری «مارشال هرف اپل وایت جونیور»، معتقد بودند که رها کردن بدنشان روی زمین، آگاهی آن‌ها را به موجودات فرازمینی منتقل می‌کند. این گروه در سال ۱۹۷۵ شروع به کار کرد. در سال ۱۹۹۷، نزدیک به ۴۰ عضو بر اثر خودکشی دسته جمعی جان باختند.

داستان ۷ فرقه مشهور آمریکا؛ سکس، چندهمسری و زندگی وحشی در آمریکا؛ از خانواده منسون تا سالیوان‌ها

برچسب ها:
خواندنی‌ها

ویدئویی از برخورد صمیمانه جواد عزتی و رعنا آزادی‌ور...

حرف‌های تازه مهراب قاسمخانی درباره زندگی شخصی، ازدواج...

دلیل شک داشتن به همسر چیست؟ اگر همسرتان فردی شکاک،...

  • جدیدترین‌ها
  • پربیننده‌ها
  • پربحث‌ها
ویدئو | آبروریزی و حوادث عجیب پیش از بازی استقلال و الغرافه؛ آتش‌سوزی، تاریکی و ترس در قلعه حسن خان ویدئو | افشاگری تاریخی حامد کاویانپور علیه علی پروین؛ جعبه سیاه حاشیه‌های پرسپولیس در دهه ۸۰ باز شد؟ مدل نشستن هر فرد روی مبل به شما می‌گوید که او چه طور آدمی است! زن عصبانی شوهرش را به خاطر تمام شدن حقوقش از طبقه پنجم پرت کرد! ۱۵ نشانه مهم افسردگی در مردان ویدئو | برخورد زیبا و گرم جواد عزتی و رعنا آزادی‌ور با هوادارانشان (عکس) استاد علی نصیریان و گوهر خیراندیش آیین در رونمایی از رویدادهای موزه سینما ویدئو | خاطره بامزه جواد عزتی و شهاب حسینی از پشت‌ صحنه سریال سرزمین کهن عکس |‌ ماجرای تلاش برای لاغر کردن گربه‌‌ی خیلی چاق عوارض عجیب خواب زیاد و کم که از آن ها بی خبر بودید تصاویر | خانه زیبا ژاپنی با مواد ساده! میوه‌ای که ولعِ خوردن شیرینی را کاهش می‌دهد عکس |‌ رونمایی مهران غفوریان از خودرو لامبورگینی‌اش ابراهیم اقلیدی درگذشت ناگفته‌های قتل وحشیانه یاسمین رحمتی و نامزدش | قاتلان انگشتان موزیسین مشهور را با خود بردند + عکس‌هایی از ویلای محل جنایت ویدئو |‌ لیلا اوتادی در برنامه تلویزیونی پا به توپ شد! ویدئو | روایت مهراب قاسمخانی از ازدواج‌ها و طلاق‌هایش دلیل شک داشتن به همسر چیست؟ همسر شکاک مشکل روانشناختی دارد یا مشکل شمائید؟! معما با جواب: تعداد کفش را در این تصویر حدس بزنید عکس |‌ استوری سینا حجازی از تصویر دیده نشده پدرش و ابوالفضل پورعرب در جوانی
داستان ۷ فرقه مشهور آمریکا؛ سکس، چندهمسری و زندگی وحشی در آمریکا؛ از خانواده منسون تا سالیوان‌ها «کماندار بی‌دست» قهرمان پارالمپیک شد؛ مت استاتزمن کیست؟  ماجرای عجیب اختلاف مالی در خانواده انصاریان؛ چه کسی مادر علی انصاریان را تهدید به قتل کرد؟ جزییات جدید از قتل هولناک قهرمان بوکس ایران؛ پای «دو زن» در میان است! عیسی گل محمدی کیست؟ تصاویر | روایتی متفاوت از زندگی مرتضی مهرزاد؛‌ کار بزرگی که احسان علیخانی کرد تصاویر | ماجرای قتل، تکه تکه و پوره شدن ملکه‌ زیبایی سابق در سوئیس توسط همسرش!؛ کریستینا جوکسیموویچ که بود؟ گلشیفته فراهانی بر فرش قرمز جشنواره فیلم ویلیام تل (William Tell) در فستیوال فیلم تورنتو درباره فیلم دختربچه یا بیبی گرل (Babygirl)؛ درام عاشقانه و تکان‌دهنده نیکول کیدمن تصاویری از مراسم تجلیل از قهرمانان المپیک؛ حضور رضا علیپور، هادی ساروی، ناهید کیانی، آرین سلیمی و ... ویدئو | روبوسی علی پروین و ناهید کیانی جنجال به پا کرد ویدئو | رضا حجار ازدواج کرد تصویر |‌ قتل زوج جوان در جنگل نرگسی نوکنده غوغای قهرمان ایرانی‌تبار تیم آمریکا؛ ازرا فرچ کیست؟ ویدئو | بدحال شدن رویا میرعلمی با دیدن تیپ و حرکات ناهید مسلمی در جوکر زنان برخورد قضایی با سحر دولتشاهی برای یک صحنه از سریال «داریوش»؛ ماجرا چیست؟‌ تصویر | مادر کریم باقری درگذشت ویدئو | شیرجه در آبشار شیرآباد و مرگ دلخراش مرد سبزواری ماجرای رگ‌های بیرون‌زده آنجلینا جولی چیست؟ + عکس تکذیب درگذشت صدرالدین حجازی | همسر این بازیگر می‌گوید که او همچنان در کما است تصاویر | جنجال جنسیتی در مسابقات دو پارالمپیک؛ والنتینا پتریلو، نخستین ورزشکار تراجنسیتی پارالمپیک کیست؟
پرطرفدارها
ویدئو | آبروریزی و حوادث عجیب پیش از بازی استقلال و الغرافه؛ آتش‌سوزی، تاریکی و ترس در قلعه حسن خان ویدئو | افشاگری تاریخی حامد کاویانپور علیه علی پروین؛ جعبه سیاه حاشیه‌های پرسپولیس در دهه ۸۰ باز شد؟ مدل نشستن هر فرد روی مبل به شما می‌گوید که او چه طور آدمی است! زن عصبانی شوهرش را به خاطر تمام شدن حقوقش از طبقه پنجم پرت کرد! ۱۵ نشانه مهم افسردگی در مردان ویدئو | برخورد زیبا و گرم جواد عزتی و رعنا آزادی‌ور با هوادارانشان (عکس) استاد علی نصیریان و گوهر خیراندیش آیین در رونمایی از رویدادهای موزه سینما ویدئو | خاطره بامزه جواد عزتی و شهاب حسینی از پشت‌ صحنه سریال سرزمین کهن عکس |‌ ماجرای تلاش برای لاغر کردن گربه‌‌ی خیلی چاق عوارض عجیب خواب زیاد و کم که از آن ها بی خبر بودید تصاویر | خانه زیبا ژاپنی با مواد ساده! میوه‌ای که ولعِ خوردن شیرینی را کاهش می‌دهد عکس |‌ رونمایی مهران غفوریان از خودرو لامبورگینی‌اش ابراهیم اقلیدی درگذشت ناگفته‌های قتل وحشیانه یاسمین رحمتی و نامزدش | قاتلان انگشتان موزیسین مشهور را با خود بردند + عکس‌هایی از ویلای محل جنایت ویدئو |‌ لیلا اوتادی در برنامه تلویزیونی پا به توپ شد! ویدئو | روایت مهراب قاسمخانی از ازدواج‌ها و طلاق‌هایش دلیل شک داشتن به همسر چیست؟ همسر شکاک مشکل روانشناختی دارد یا مشکل شمائید؟! معما با جواب: تعداد کفش را در این تصویر حدس بزنید عکس |‌ استوری سینا حجازی از تصویر دیده نشده پدرش و ابوالفضل پورعرب در جوانی