راستان | کارزار جدیدی در شبکههای اجتماعی شکل گرفته که از کاربران میخواهد ستارهها و چهرههای مشهور را در این شبکهها مسدود (بلاک) کنند.
به گزارش راستان به نقل از بی بی سی، در این کارزار که در روزهای اخیر شدت گرفته، پستهایی با هشتگهای #بلاکآوت و #بلاکآوت۲۰۲۴ به زبان انگلیسی، همراه با پیامهای درخواست بلاک کردن ستارهها و فهرستی از اسامی آنها منتشر میشود.
ستارههای دنیای سینما و سرگرمی به این دلیل هدف قرار میگیرند که حاضر نشدهاند به فاجعههای انسانی و جنگهایی که در جهان در جریان است -و به طور خاص جنگ غزه- اعتراض کنند.
این هشتگها مدتی است که در رسانههای اجتماعی استفاده میشود اما بعد از برگزاری مراسم متگالا محبوبیت زیادی پیدا کرده است. متگالا یک مهمانی خیریه است که هر سال در آمریکا برگزار میشود و بیش از هر چیز با لباسهای پر زرق و برقی که مهمانان مشهور و پولدار آن میپوشند، شهرت دارد.
هدف از کارزار اعتراضی این است که با مسدود کردن هر چه بیشتر این چهرهها و ستارهها در رسانههای اجتماعی، تعداد دنبالکنندگان آنها کاهش پیدا کند و به تبع آن درآمدی که آنها ممکن است در این شبکهها کسب کنند، پایین بیاید.
کارزار بلاک کردن چگونه آغاز شد؟
مراسم امسال متگالا روز ۶ ماه مه (۱۷ اردیبهشت) در موزه هنری متروپولیتن شهر نیویورک برگزار شد.
بخش فرش قرمز این مراسم و ورود ستارهها، از جمله خبرسازترین رویدادهای دنیای مد و لباس است که با حضور تعداد زیادی از آدمهای مشهور و پولدار برگزار میشود. اما امسال این مراسم با حضور معترضانی همراه شد که قصد آنها جلب توجه عمومی به جنگ غزه بود.
مراسمهای قبلی متگالا هم شاهد پیامهای سیاسی و اعتراضی بوده است. سال ۲۰۲۱ الکساندریا اوکاسیو کورتز، عضو مجلس نمایندگان آمریکا، با لباسی در این مراسم ظاهر شد که روی آن نوشته بود «به پولدارها مالیات ببندید». پیامهایی در حمایت از اوکراین و جنبش اعتراضی میتو هم در سالهای گذشته در متگالا دیده شده است.
روز ۸ ماه مه، کاربری با نام BlockOut2024@ در شبکه اجتماعی تیکتاک، ویدیویی همرسان کرد که در آن دیگران را تشویق میکرد «سلبریتیها را بلاک کنید که نتوانند از طریق شما پول دربیاورند». این ویدیو تا زمان نوشتن این مقاله، حدود ۲/۴ میلیون بار دیده شده است.
فردای آن روز یک کاربر دیگر تیکتاک به نام ladyfromtheoutside ویدیویی را از یک مدل به نام هیلی کلیل (خلیل) منتشر کرد که در آن جمله منتسب به ماری آنتوانت، آخرین ملکه فرانسه قبل از انقلاب کبیر فرانسه، را تکرار میکرد: «خب کیک بخورند».
نقل است که ماری آنتوانت این جمله را در پاسخ به این که «مردم نان ندارند بخورند» گفته است. او بعد از انقلاب فرانسه با گیوتین اعدام شد.
جملهای که هیلی کلیل به زبان میآورد با انتقاد کاربرانی روبرو شد که میگفتند این جمله او در شرایط فعلی به اندازه واکنش ماری آنتوانت بیملاحظه است، هر چند که او احتمالا این جمله را با اشاره به لباسش گفته که برای مراسم مت گالا پوشیده بود و یادآور سبک لباس پوشیدن ماری آنتوانت بود.
کاربری که این ویدیو را در تیک تاک همرسان کرده، بعد از آن در پیامی گفته است: «زمان آن رسیده که مردم کاری را بکنند که من به آن میگویم 'گیوتین دیجیتال'.»
او در این پست که در عرض چهار روز ۵۸۰ هزار لایک گرفته، میگوید: «وقتش رسیده که تمام سلبریتیها، اینفلوئنسرها و پولدارهای مشهوری را که از امکانات و پولشان برای کمک به افراد به شدت نیازمند کمک استفاده نمیکنند، بلاک کنیم.»
بسیاری از کامنتهای زیر این پست در انتقاد از چهرههای مشهور نوشته شده که به گفته منتقدان، نگران آن هستند که در صورت اظهار نظر، قراردادهایشان را از دست بدهند.
چگونه پخش شد؟
بعد از انتشار این پیام کاربران زیادی شروع به نوشتن و ساختن ویدیو درباره این موضوع کردند.
تبادل نظر درباره پستهای فیسبوکی که حاوی کلمه «بلاکآوت» است در روزهای شنبه و یکشنبه گذشته نسبت به روزهای قبل از آن، تقریبا ده برابر شد. جستوجوی این عبارت در گوگل هم هفت برابر افزایش یافت.
خیلی زود کاربران شروع به همرسان کردن فهرستهایی از چهرههای مشهور کردند که میگفتند باید آنها را در شبکههای اجتماعی بلاک کرد.
فهرستهای مختلفی منتشر شده اما نامهایی هست که در بسیاری از آنها به چشم میخورد، از جمله کیم کارداشیان، تیلور سویفت، بیانسه، جاستین بیبر، زندایا، کانیه وست، مایلی سایرس و سلنا گومز.
بعضی از شبکههای اجتماعی علاوه بر نشان دادن حسابهایی که کاربران آنها را دنبال میکنند، افرادی را هم برای فالو کردن به آنها پیشنهاد میدهند.
بلاک کردن افراد باعث میشود که نام آنها در این بخشهای پیشنهادی هم نشان داده نشود.
این کارزار چه تاثیری داشته؟
امکان آن وجود ندارد که بتوان فهمید چه تعدادی در جریان این کارزار بلاک شدهاند. به همین دلیل نمیتوان میزان تاثیرگذاری آن را هم ارزیابی کرد.
بر اساس آمار و ارقام سایت «سوشال بلید»، که دادههای شبکههای اجتماعی را تحلیل میکند، هیلی کلیل، مدلی که بیش از همه در این کارزار مورد انتقاد قرار گرفته، حدود ۱۰۰ هزار نفر از دنبالکنندههای خود را از دست داده و تعداد فالورهای او از ۱۰ میلیون به ۹/۹ میلیون کاهش یافته است.
به نظر نمیآید تغییر چندانی در تعداد دنبالکنندگان چهرههای مشهور دیگری که نامشان در فهرستها دیده میشود، ایجاد شده باشد.
اما این لزوما به معنای آن نیست که تعداد زیادی از کاربران شبکههای اجتماعی آنها را بلاک نکردهاند، چون اگر کاربری که آنها را دنبال نمیکند بلاکشان کند، در تعداد فالورهای آنها تغییری ایجاد نمیشود.
صبح امروز در حالی که هوای توچال بارانی بود، کوهنوردان...
ویدئویی از مهرداد صدیقیان تحت فشار یک دختر در شبکه...
داماد چینی فیلم خیانت زنش را در تالار عروسی پخش کرد...
جواد خیابانی: بازیکنان تیم ملی می گویند سختی راه را...