راستان| دمپایی کراکس (crocs)، این دمپایی روبسته نمادین، به دلایل مختلف قلب میلیونها نفر در سراسر جهان را اشغال کرده است. کراکس به دلایلی مثل طراحی راحت خود و رنگهای جسورانه و تطبیقپذیریاش، موفق شده مکانی منحصر به فرد را در صنعت کفش برای خودش پیدا کند. با این مطلب خواندنی مد و لباس راستان همراه باشید.
در این مطلب میخواهیم به عواملی که در محبوبیتِ ماندگار دمپایی کراکس نقش داشتهاند، بپردازیم؛ چه این دمپایی را دوست داشته باشید و چه از آن متنفر باشید. فقط بدانید که هرشکلی از انکار، تأثیر این کفشهای عجیبوغریب بر مُد و فرهنگ از بین نمیبرد.
+ بیشتر: تیپ بهاره افشاری با دمپایی کراکس
به گزارش راستان، ایده کراکس، در اوایل دهه ۲۰۰۰ به وجود آمد که سه دوست به نامهای اسکات سیمانز، لیندون دوک هانسون و جورج بیدکر در یک سفر قایقرانی در کارائیب بودند.
آنها متوجه نیاز به کفشی شدند که نه تنها راحت و بادوام بلکه برای فعالیتهای زمین و آب نیز مناسب باشد. آنها یک کفش را تصور کردند که بتواند راحتی، مقاومت در برابر لغزش و شناوری را فراهم کند.
این ترکیب منحصربهفرد از ویژگیها، منجر به ایجاد اولین نمونه اولیه کراکس شد، یک کفش که به سرعت به دلیل کاربردی بودن و طراحی عجیبش محبوبیت پیدا کرد و سرانجام به یک پدیده جهانی تبدیل شد.
کراکس در ابتدا به عنوان کفش قایقرانی طراحی شد. معرفی این برند در نمایشگاه قایق «فورت لادردیل» آغاز شد؛ آنجا سه دوست مخترع، کل ۲۰۰ جفت را فروختند.
طراحی منحصربهفرد کفش، سبکوزن بودن و ویژگیهای عملی (از جمله ضد آب بودن و تمیز کردن آسان) توجه مخاطبان گستردهتری را فراتر از جامعه قایقرانی جلب کرد. با تبلیغ «راحتی» در مورد دمپاییهای کراکس، آنها بهسرعت مورد محبوب شدند؛ به خصوص در بین افرادی که ساعات طولانی را روی پاهای خود میگذراندند.
علیرغم شک و تردید اولیه در مورد ظاهر غیرمتعارف این دمپاییها، آنها به یک پدیده فرهنگی تبدیل شدند، که مورد علاقه بسیاری برای عملکرد و جذابیتهای عجیبوغریب بود.
کراکس تا سال ۲۰۲۳ موفق شد که عملکرد مالی خودش را قوت ببخشد. این شرکت رشد درآمدیِ تقریباً ۱۲٪ تا ۱۴٪ را پیش بینی و آن را تا ۴ میلیارد دلار تخمین زد و موفق هم شد. این رشد با تقاضای مداوم در خطوط تولید و همکاریهای موفق با برندها و افراد مشهور انجام شد.
فروش دیجیتالی نیز منجر به رشد چشمگیری در فروش شد و تجارت الکترونیکی بخش قابل توجهی از درآمد کلی مدیران کراکس را تشکیل میداد. این ارقام نشان دهنده توانایی CROCS برای حفظ خود در یک بازار رقابتی است.
به گزارش راستان، بعد از یک شروعِ فروتنانه به عنوان کفش قایقرانی، کراکسها به سرعت به دنیای مُد راه یافتند. تکامل آنها به عنوان کفش همهکاره برای پوشیدن روزمره، آنها را به جریان اصلی مد سوق داد. به دلیل طیف گستردهای از سبکها و انتخابهای رنگی جسورانه، دمپایی کراکس در کمد لباسهای بسیاری از افراد به عنوان کفش اصلی قرار گرفت.
در حالی که کراکس در ابتدا به عنوان یک کفش همهکاره و همهمنظوره برای بزرگسالان طراحی شده بود، خیلی زود بین کودکان هم محبوب شد. طراحی سبک و راحت و لغزنده نبودنشان، آنها را برای بچهها ایده آل میکند.
در نتیجه کراکس به یک کفش برای بچهها نیز تبدیل شد، به خصوص برای فعالیتهایی مانند بازی در فضای باز، رفتن به ساحل یا گشت و گذار در اطراف خانه.
راحتی و تطبیق پذیری کراکس از جمله جنبههای کلیدی است که به محبوبیت گسترده این دمپاییها کمک میکند. طراحی منحصر به فرد آنها، که در ابتدا برای قایقرانی در نظر گرفته شد، راحتی استثنایی را برای پوشنده فراهم میکند. سبک بودن و مقاومت در برابر سایش چه در داخل خانه و چه در فضای باز، آنها را ایده آل میکند.
از طرفی، کراکسها تطبیقپذیرند و میتوانند به بسیاری از سبک ها، رنگها و طرحها تغییر شکل دهند و در روندهای مختلف مد پذیرفته شوند.
سلبریتیهای مشهور نقش مهمی در تقویت محبوبیت این محصولات داشتهاند؛ از جمله نوازندگان، بازیگران و ورزشکاران. دیده شده که ستارههایی مانند پست مالون، جاستین بیبر و حتی رئیسجمهور پیشین آمریکا جورج دبلیو بوش، این دمپایی را پوشیدهاند.
همچنین درو بریمور و پریانکا چوپرا در همکاری با این برند شرکت کرده و جایگاه بیشتری را به عنوان یک انتخاب کفش مرسوم، مد روز و متنوع در بین افراد مختلف باز کردند.
به گزارش راستان، کراکس تأثیر بسزایی در فرهنگ عمومی داشته و از ریشههایش به عنوان یک کفش کاربردی فراتر رفته است، تا به نمادی از سبکی عجیبوغریب تبدیل شود. این برند تصویر غیر متعارف خود را پذیرفته است و با هنرمندانی مانند تاکاشی موراکامی همکاری میکند تا نسخههای جدیدی را ایجاد کند. این همکاریها باعث شده است تا لباسهای خیابانی و مد را به خود اختصاص دهد و به یک کالای ضروری ترند برای مردم تبدیل شود.
این دمپاییها در چندین فیلم ظاهر شدهاند که اغلب تصویرشان را به عنوان یک انتخاب راحت و گاهبهگاه کفش نشان میدهد. یک نمونه بارز، حضورشان در فیلم "Idiocracy" محصول ۲۰۱۶ است؛ جاییکه طراح لباس فیلم به دلیل ظاهر غیرمعمول و متمایز این دمپاییها، آنها را به عنوان لباسهای آینده نگر و دیستوپیایی شخصیتها انتخاب کرد.
جالب اینجاست که این انتخاب قبل از اینکه دمپایی کراکس به یک روند اصلی تبدیل شود، انجام شد و گنجاندن آنها لایهای از طنز را به تصویر فیلم درباره جامعهای که نسبت به راحتی و سادگی وسواس دارد، اضافه کرد.
درنهایت، دمپایی کراکس به دلیل ترکیب منحصر به فرد از راحتی، تطبیق پذیری و طراحی جسورانه و متمایز، به محبوبیت گستردهای رسیده است. سبکی، استفاده از مواد با دوام، راحتی استفاده برای مخاطبان گسترده و... همگی بر محبوبیت آنها تاثیر داشته است.
به گزارش راستان، توانایی این برند برای نوآوری مداوم، از طریق سلبریتیهای مشهور و همکاریهای با آنها، در دنیای همیشه در حال تغییرِ مُد، آنرا همچنان محبوب نگه داشته است.
شاید هم راز اصلی موفقیت این دمپایی این باشد که کراکس موفق به فراتر رفتن از روندهای معمول شده است و به عنوان اصلی برای کسانی که به دنبال کاربرد، سرگرمی و مُد به طور همزمان هستند، تبدیل شده است.
گزارشها حاکی از آن است که دیدی از روشهای مختلفی برای...
اصغر و ربابه ۴ فرزند داشتند و در کنار آنها زندگی خوب...
«لوگینا صلاح» هنرمند و آرایشگر مصری به عنوان «دختر...
زمانی که دانش آموزش مقطع سوم راهنمایی بود بازیگری را...