راستان | هفته گذشته خبر برگزیده شدن فیلمی به کارگردانی شهاب حسینی در جشنواره معتبر کانادایی در سایتهای سینمایی منتشر شده. این فیلم با نام «آخرین حرکت» یا The last Act توسط حسینی در آمریکا ساخته شده. او مصاحبه کوتاهی هم درباره این اثر و مسیر فیلمسازی در خارج از کشور انجام داده. این بازیگر که حالا چندسالی است شرکت فیلمسازی خود را در آمریکا تاسیس کرده از اوایل دهه ۹۰ در ایران در مسیر کارگردانی قدم گذاشت و چند اثر در مقام کارگردان تولید کرده.
در هشتمین دوره تورنتو نالیوود فیلم فستیوال که مورد تأیید آکادمی جوایز سینمایی کانادا یا همان اسکار کانادا است، فیلم «آخرین حرکت» ساخته شهاب حسینی به نمایش درآمد و مورد استقبال منتقدین و داوران جشنواره قرار گرفت. در اختتامیه این جشنواره که ۱۵ سپتامبر برگزار شد، شهاب حسینی جایزه بهترین فیلم شمال آمریکا را گرفت.
نمایی از فیلم «آخرین حرکت» چهارمین ساخته سینمایی شهاب حسینی
این اولین فیلم ساخته شده توسط او در آمریکا نیست و تا به حال در تولید و ساخت آثار جهانی زیادی حضور داشته. در مصاحبهای که با او در این جشنواره شده، حسینی گفته: «دو فیلم در آمریکا ساختم یکی از روی نمایشنامه «نویسنده مرده است» نوشته آرش عباسی و دیگری فیلم «آخرین حرکت» است که از روی نمایشنامه «پرده آخر» ژیلبر سسبرن» ساختهام.» او در ادامه این مصاحبه ابراز امیدواری کرده که بتواند براساس فرهنگ و داستانهای ایرانی که هنوز بسیاری ناشناخته است بیشتر کار انجام بدهد. اما ابتدای مسیر کارگردانی شهاب حسینی از ایران رقم خورد. به بهانه برنده شدن او در این فستیوال سینمایی، مروری بر کارنامه کارگردانی او داشتهایم.
شهاب حسینی در نمایی از فیلم «ساکن طبقه وسط»
پس از ۱۵ سال که از ورود شهاب حسینی به دنیای حرفهای بازیگری میگذشت در سال ۱۳۹۲، او برای اولینبار پشت دوربین قرارگرفت تا گارگردانی را هم تجربه کند. او فیلم «ساکن طبقه وسط» را براساس فیلمنامهای از محمدهادی کریمی ساخت. فیلم درباره نویسندهای است که ورودش به یک ساختمان شرایط عجیبی بر زندگیاش تحمیل میکند او خودش نقش اصلی این فیلم را برعهده گرفت و در نقش ۳۸ کاارکتر مختلف جلوی دوربین ظاهر شد. فیلم تجربی و با مضمونی عرفانی و ماورایی بود. اما توانست نام حسینی را به عنوان کارگردانی که به دنبال ساخت آثار متفاوت است مطرح کند.
پریناز ایزدیار همراه با ناهید مسلمی در نمایی از فیلم «مقیمان ناکجا»
چهار سال پس از تجربه ساخت فیلم اول، شهاب حسینی با اقتباسی از نمایشنامه «مهمانسرای دو دنیا» اثر اریک امانوئل اشمیت فیلم دوم خود را با نام «مقیمان ناکجا» جلوی دوربین برد. این بار خود حسینی، نویسندگی و تهیهکنندگی این اثر را هم برعهده داشت. این فیلم هم مانند اثر قبلی او دغدغه مرگ و مسایل میان دنیا و آخرت را نشان میداد. داستان «مقیمان ناکجا» درباره جوانی است که وارد یک میهمانخانه میشود، اما نگار در میان برزخ و جهان هستی گیر افتاده. این فیلم ۶ سال بعد از ساخت در سال ۱۴۰۲ در پلتفرم فیلیمو به اکران آنلاین رسید.
گیا مورا در نمایی از فیلم «نویسنده مرده است»
سومین اثر سینمایی که شهاب حسینی کارگردانی کرده، فیلمی است برپایه نمایشنامه «نویسنده مرده است» نوشته آرش عباسی که پیش از این اجراهای صحنهای موفقی هم داشته است. در اقتباس سینمایی شهاب حسینی، او تصمیم گرفت فیلم را در آمریکا و با حضور دو بازیگر آمریکایی بسازد. او در اسخت این فیلم سعی کرده ویژگیهای دارماتیک نمایشنامه را حفظ کند. داستان این فیلم درباره یک بازیگر سرشناس سینما است که قصد کارگردانی دارد و یک نمایشنامهنویس که فیلمنامهای برای او نوشته است. آنها در دیداری طولانی و دونفره، وارد بازی روانکاوانه پرتنشی برای کشف دنیاهای بهظاهر غیرقابلدسترس درون یکدیگر میشوند. این فیلم در اسفند سال ۱۴۰۲ در گروه هنر و تجربه در ایران اکران شد.
منبع : فیلم نیوز
گزارشها حاکی از آن است که دیدی از روشهای مختلفی برای...
اصغر و ربابه ۴ فرزند داشتند و در کنار آنها زندگی خوب...
«لوگینا صلاح» هنرمند و آرایشگر مصری به عنوان «دختر...
زمانی که دانش آموزش مقطع سوم راهنمایی بود بازیگری را...