
راستان | عروسک لَبوبو (Labubu) به تازگی تبدیل به یک پدیده فرهنگی و تجاری جالب در سطح جهانی شده است. این عروسکها که توسط یک هنرمند چینی طراحی شدهاند، از سال ۲۰۱۹ توسط شرکت Pop Mart به بازار عرضه میشوند.
با این حال، در چند هفته گذشته، محبوبیت آنها به طرز شگفتانگیزی افزایش یافته است.
در همین رابطه امروز محمدرضا گلزار بازیگر سرشناس ایرانی نیز تصویری از این عروسک ها در اینستاگرام خود منتشر کرد.
مردم در شهرهای بزرگی مانند لندن از ساعت ۴ صبح برای خرید این عروسکها در صف میایستند. این عروسکها به قدری محبوب شدهاند که معمولاً در عرض چند دقیقه پس از عرضه به اتمام میرسند و به همین دلیل در بازار به شدت کمیاب شدهاند و وارد بازار سیاه شدهاند.
با بالا رفتن تقاضا برای این عروسکها، اصطلاح "Labubu thief" (دزد لَبوبو) وارد فرهنگ شده است. خانمها این عروسکها را به طور خاص در کیفهای گرانقیمتی مانند هرمس و شنل قفل میکنند تا از سرقت احتمالی آنها جلوگیری کنند.
یکی از جنبههای جذاب خرید لَبوبو این است که هر عروسک به صورت سورپرایز عرضه میشود. خریداران نمیدانند که چه مدل و رنگی دریافت خواهند کرد و این به هیجان خرید میافزاید.
همه این اتفاقات و حواشی حول لَبوبو نشاندهنده یک تغییر در دید مردم نسبت به عروسکها و کالاهای کلکسیونی است. که با وجود طراحی غیرمعمول و زشت این عروسک، افراد در تلاش هستند تا آنها را به دست آورند و به نوعی این عروسکها به نماد وضعیت اجتماعی تبدیل شدهاند. بسیاری از مردم از این واقعیت تعجب میکنند که چگونه یک عروسک که به نظر زشت میآید، اینقدر مورد توجه قرار گرفته و بسیاری حاضرند برای آن هزینههای بالا بپردازند.
عروسک لَبوبو نه تنها یک کالای کلکسیونی، بلکه یک پدیده فرهنگی و اجتماعی است که بخشی از زندگی روزمره افرادی که به دنبال این عروسکها هستند را تحت تأثیر قرار داده است.
در جشنواره فیلم ونیز ۲۰۲۵، آماندا سایفرد (Amanda Seyfried)...
اگر جشنواره فیلم ونیز، جایی برای نمایش جدیدترین مُدها...
علی صبوری در برنامه اینترنتی رُک با مجید واشقانی به...
بابک زنجانی سالها پیش با زنی به نام ثریا اسدی ازدواج...
اکران خصوصی فیلم سینمایی ناجورها در پردیس باغ کتاب...
زن ۵۴ ساله صبح امروز با انداختن خود به روی ریلهای قطار...