کد خبر: ۹۸۵
۱۳:۰۸
۱۹ تير ۱۴۰۳
۱۳:۰۸
۱۹ تير ۱۴۰۳
کد خبر: ۹۸۵

بازی زودیاک چیست؟ شرایط برد زودیاک را یاد بگیرید

بازی زودیاک چیست؟ شرایط برد زودیاک را یاد بگیرید
دنیای بازی مافیا بزرگ است. این بازی به دلیل گستردگی‌ای که دارد می‌تواند با سناریو‌های مختلفی پیش برود. این مطلب درباره سناریو بازی زودیاک مافیاست.

بازی زودیاک در اصل یکی از سناریو‌های بازی محبوب مافیا است. این سناریو نیز اخیرا مورد توجه و علاقه مافیاباز‌ها قرار گرفته است. در برنامه‌های مربوط به بازی مافیا نیز، سناریوی زودیاک اجرا می‌شود و مهم است. بیایید ببینیم بازی زودیاک چیست.

راستان| به طور خلاصه، بازی زودیاک یکی از سناریو‌های بازی مافیاست که در آن یک قاتل سریالی به نام زودیاک به بازی اضافه می‌شود. زودیاک، نه مافیا و نه شهروند، بلکه یک نقش مستقل در بازی است.
بیایید نگاهی به این بازی و نقش‌های آن بیندازیم.

زودیاک در مافیا چیست؟

نقش زودیاک یک نقش مستقل است که نه مافیاست و نه شهروند بلکه مستقلا برای خودش بازی میکند و می‌تواند در پایان بازی تنها برنده بازی باشد و کل مافیا‌ها و شهروندان را بازنده کند. این نقش یکی از نقش‌های سناریوی جذاب شب‌های مافیاست.

توضیحات بازی زودیاک

در سناریوی زودیاک مافیا، بازیکنان به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • شهروندان: هدف شهروندان این است که تمام اعضای مافیا را حذف کنند.
  • مافیا: هدف مافیا این است که تمام شهروندان را حذف کنند.
  • زودیاک: هدف زودیاک این است که به تنهایی برنده بازی شود.

بازی زودیاک چیست؟ شرایط برد زودیاک را یاد بگیرید

شرایط برد زودیاک چیست؟

شهروندان: اگر تمام اعضای مافیا و زودیاک حذف شوند، شهروندان برنده می‌شوند.

مافیا: اگر تعداد اعضای مافیا و شهروندان به یک اندازه شود و زودیاک در بازی نباشد، مافیا برنده می‌شوند.

زودیاک: اگر زودیاک در سه نفر آخر بازی باشد و یکی از دو تیم دیگر را حذف کند، زودیاک برنده می‌شود.

در این سناریو، زودیاک نقش بسیار پیچیده‌ای دارد. این نقش می‌تواند به هر دو تیم کمک کند تا پیروز شوند. زودیاک می‌تواند با حذف اعضای تیم مقابل، به تیم خود کمک کند تا پیروز شود. یا می‌تواند با حذف اعضای هر دو تیم، به تنهایی برنده بازی شود.

قوانین بازی زودیاک را یاد بگیرید

قوانین بازی زودیاک را با دانستن از روند بازی در سناریوی زودیاک یاد می‌گیرید.

روند بازی در سناریو زودیاک به چه صورت است؟

تعداد نفرات مورد نیاز برای این سناریو مافیا، ۵ الی ۱۰ نفر + یک گرداننده بازی است. فراموش نکنید که تعداد مافیا، باید یک سوم تعداد افراد شرکت‌کننده در بازی باشد.

در قدم اول، گرداننده، کارت‌های نقش را مخفیانه بین بازیکنان پخش می‌کند؛ حواستان باشد، حتی اگر شهروند ساده هم بودید، باز هم هیچ کس نباید از نقشتان خبردار شود.

حال روز اول معارفه آغاز می‌شود؛ تمامی بازیکنان به مدت کوتاهی صحبت می‌کنند، و بازی بدون رای‌گیری وارد فازِ شبِ معارفه می‌شود؛ در این فاز، نوبت تیم مافیاست که بیدار و با همدیگر آشنا شوند. سپس به روز دوم می‌رسیم و جدال آغاز می‌شود. شهروندان باید بتوانند مافیا و زودیاک را، قبل از دیرشدن، پیدا کنند، تا برنده بازی باشند.

* زودیاک یک نقش مستقل است که باید سعی کند تنهایی بازی را ببرد.

ترتیب بیدار شدن نقش‌ها در سناریو زودیاک

ترتیب بیدار شدن بازیکنان در سناریو زودیاک به این صورت است:

مافیا‌ها
زودیاک
حرفه‌ای
دکتر
کاراگاه
تفنگدار
اوشن

شرط برنده شدن زودیاک

همان‌طور که گفتیم در سناریو زودیاک سه گروه از بازیکن‌ها با هم رقابت می‌کنند. در اینجا شرایط برنده شدن هر کدام از آنها را توضیح می‌دهیم.

شرط برنده شدن شهروندان: حذف زودیاک و مافیا
شرط برنده شدن مافیا: حذف زودیاک و شهروندان. یا بیشتر شدن تعداد مافیا از شهروندان بدون حضور زودیاک.

شرط برنده شدن زودیاک: حذف همه شهروندان و مافیا

مرحله کیاس یا هرج و مرج در سناریو زودیاک

در سناریو زودیاک اگه بازی به سه نفر آخر برسد که اصطلاحا به آن کیاس (هرج و مرج) می‌گوییم، شرایط زیر ممکن است پیش بیاید:

  • اگر دو شهروند و زودیاک به سه نفر برسند: اگر شهروند با شهروند دست بدهد شهر برنده می‌شود.
  • اگر دو شهروند و زودیاک به سه نفر برسند: اگر شهروند با زودیاک دست بدهد زودیاک برنده می‌شود.
  • اگر یک شهروند یک مافیا و زودیاک به سه نفر برسند: اگر شهروند با مافیا دست بدهد مافیا و اگر با زودیاک دست بدهد زودیاک برنده می‌شود.
  • اگر دو مافیا و زودیاک به سه نفر برسند: زودیاک برنده است.

بازی زودیاک چیست؟ شرایط برد زودیاک را یاد بگیرید

توضیحات نقش‌های بازی در سناریو زودیاک

ممکن است خیلی از نقش‌های بازی مافیا را به صورت کلی بشناسید. اما در سناریو زودیاک نقش‌های جدیدتری وجود دارد که لازم است با کار هرکدام از آنها بیشتر آشنا شوید.

تیم مافیا چه کسانی هستند؟

آلکاپن:

نقش آلکاپن رئیس تیم مافیا است که شات شب به دست اوست. استعلام او برای کاراگاه منفی است. اگر حرفه‌ای او را بزند از بازی خارج می‌شود.

شعبده‌باز:

شعبده باز هر شب می‌تواند قابلیت یک نفر را ۲۴ ساعت از او بگیرد البته دو شب پیاپی نمی‌تواند قابلیت یک نفر را از او بگیرد. حتی اگر آن شخص صاحب تیر جنگی باشد امکان استفاده از آن را ندارد. اگر شعبده‌باز توانایی کسی را از او بگیرد، وقتی آن شخص در شب بیدار می‌شود و می‌خواهد از توانایی‌اش استفاده کند با علامت ضربدر گرداننده مواجه می‌شود.

بمب گذار:

نقش بمب گذار یک روز در طول بازی تا قبل از پایان مرحله اول رای‌گیری با اعلام کلمه بمب گذار بیدار می‌شود. با نزدیک شدن به یک نفر، او را بصورت انتحاری همراه با خود از بازی خارج می‌کند. در سناریو زودیاک بمب گذار می‌تواند یک بار در بازی یک بمب روی یک نفر بگذارد چه شهروند چه مافیا و چه مستقل و یک عدد از ۱ تا ۴ به گرداننده بگوید و فردای آن روز بمب فقط با آن عدد خنثی می‌شود.

مافیای ساده:

هر شب با تیم بیدار میشود و برای بهترین هدف به آلکاپُن مشورت می‌دهد. در طول روز باید سعی کند اتهام را از یاران خود بردارد.

زودیاک:

یک قاتل سریالی، که نه شهروند است و نه مافیا. او نیروی مستقلی است که شب‌های زوج به یک نفر تیر می‌زند، البته باید مواظب باشد به محافظ بازی تیر نزند، چون خودش از بازی بیرون می‌رود.

در صورت گفتن استعلام وضعیت توسط گرداننده، اگر زودیاک در بازی نباشد اعلام می‌شود که قاتل زنجیره‌ای بیرون است. هیچ شلیک شبی روی او اثر ندارد. اگر در طول روز تیر بخورد از بازی خارج می‌شود. اگر بمب روی او باشد نیز و خنثی نشود، از بازی خارج می‌شود. زودیاک با رای‌گیری هم از بازی خارج می‌شود.

تیم شهروندان کیستند؟

محافظ:

تا زمانی که در بازی باشد حملات شب به پدرخوانده و معشوقه خنثی می‌شود. در سناریو زودیاک اگر زودیاک محافظ را بزند خود زودیاک از بازی خارج می‌شود. اگر بمب روی خودش قرار بگیرد در خواب نیمروز رمز خنثی‌سازی توسط گرداننده به او گفته می‌شود بدون آنکه نقشش لو برود. اگر بمب روی شخص دیگری باشد در خواب نیمروز می‌تواند به جای او بمب را خنثی کند اگر نتواند رمز را بگوید از بازی به جای آن شخص از بازی خارج می‌شود.

اوشن:

نقش اوشن در طول بازی دو شب می‌تواند یک شهروند را بیدار کند و با او آشنا شود البته حق ندارند از قابلیت‌های همدیگر صحبت کنند. در صورتی که اوشن زودیاک و یا مافیا را بیدار کند فردا خودش از بازی خارج می‌شود.

تفنگ‌دار:

در سناریو زودیاک تفنگدار هر شب بیدار می‌شود و می‌تواند حداکثر دو تفنگ به افراد داخل بازی بدهد. افرادی که در شب تفنگ دریافت کرده‌اند از نوع تفنگی که گرفته‌اند خبر ندارند (تفنگ مشقی و تفنگ جنگی). آنها فقط در طول روز بعدی حق استفاده از تفنگ شان را دارند. پس از شلیک تفنگ توسط افراد، راوی اعلام می‌کند که تفنگ جنگی بوده یا مشقی.

در صورتی که تفنگ مشقی باشد هیچ اتفاقی نمی‌افتد، اما در صورت جنگی بودن تفنگ شخصی که مورد هدف قرار گرفته از بازی خارج می‌شود و شهروند یا مافیا بودنش توسط گرداننده اعلام می‌شود.

تفنگدار نمی‌تواند به خودش تفنگ جنگی بدهد. اگر کسی که تفنگ دریافت کرده باشد کشته شب باشد، تفنگ به دست تفنگدار برمی‌گردد و می‌تواند در شب‌های بعدی آن را به افراد دیگری بدهد. در سناریو زودیاک، تفنگدار، یک تفنگ جنگی و دو تفنگ مشقی دارد.

حرفه‌ای:

نقش حرفه‌ای هر شب می‌تواند به یک مافیا شلیک کند، اما با شلیک اشتباه به شهروندان خودش از بازی خارج می‌شود.

در حقیقت همان نقش «کلانتر» در بسته «شب مافیا» ست. این نقش در مافیای کلاسیک هم با عنوان اسنایپر یا تک‌تیرانداز وجود دارد.
کار او به عنوان یک شهروند، این است که مافیا شکار کند. یعنی اگر برایش قطعی و مسجل شد که کسی مافیاست، خودش می‌تواند در شب بیدار شود و مستقیما او را مورد هدف قرار دهد.

در این صورت اگر جراح مافیا‌ها هدف او را سیو نکرده باشد، آن مافیا از بازی خارج می‌شود. نکته مهم این است که اگر اشتباه کند و قصد کشتن یک شهروند را داشته باشد تیرش به خطا می‌رود و آن شهروند از بازی بیرون نمی‌رود و در عوض خودش به جریمه‌ی این بی‌دقتی، از بازی حذف خواهد شد. پس در هر لحظه از شلیک کردنش دارد با جان خودش هم بازی می‌کند!

کارآگاه:

نقش کارآگاه در بازی مافیا این است که می‌تواند در شب یکبار استعلام مافیایی بودن یک بازیکن را از گرداننده بازی بگیرد. نکته این است که استعلام برای رئیس مافیا منفی است.

پزشک:

نقش دکتر شهر در سناریو زودیاک این است که پزشک بازی بعد از شلیک مافیا در سه شب اول می‌تواند دو نفر را نجات دهد و در شب‌های بعدی فقط یک نفر را زنده نگه دارد. به این فرآیند اصطلاحاً سیو کردن می‌گویند. دکتر یا همان پزشک می‌تواند خودش را هم نجات دهد.

به خاطر داشته باشید که دکتر خودش را فقط یک بار می‌تواند نجات دهد. همچنین اگر توسط شعبده‌باز مافیا انتخاب شود، قابلیتش را از دست می‌دهد.

بمب در سناریو زودیاک چیست؟

بمب‌گذار برای اولین بار در سناریو زودیاک مافیا فیلیمو معرفی می‌شود و عضوی از تیم مافیا است. بمب‌گذار یکبار در طول بازی اجازه بمب‌گذاری در شهر را دارد. بمب ۴ تا سیم دارد که با ۳ تا از سیم‌ها بمب منفجر می‌شود و با یک سیم بمب خنثی می‌شود. نکته جالب این است که وقتی بمب در شهر گذاشته می‌شود کد بمب‌گذاری شده توسط بمب‌گذار به گرداننده گفته می‌شود.

اگر کسی که بمب روبرویش قرار دارد، بتواند درست حدس بزند و بمب را خنثی کند در بازی می‌ماند در غیر این‌صورت از بازی حذف می‌شود و به جمع کشته‌شدگان اضافه می‌شود.

به عبارت ساده‌تر بازیکنی که بمب جلویش گذاشته شده است، باید یک عدد از بین ۱ تا ۴ را به گرداننده بازی بگوید. اگر عددی که بازیکن حدس می‌زند با رمزی که بمب گذار روی بمب گذاشته تطابق داشته باشد، بمب خنثی می‌شود، اما در غیر این صورت بمب منفجر می‌شود و بازیکن از بازی بیرون می‌رود.

زودیاک چطور از بازی خارج می‌شود؟

همان‌طور که گفتیم، زودیاک یک قاتل سریالی و یک نقش مستقل در بازی مافیاست. زودیاک فقط با چهار روش از بازی خارج می‌شود:

۱. با رای‌گیری و اجماع شهر در روز

۲. قرار گرفتن و منفجر شدن بمب جلوی او

۳. مورد اصابت قرار گرفتن تیر جنگی در روز

۴. شلیک کردن زودیاک در شب‌های زوج به محافظ شهر (در صورتی که زودیاک در شب‌های زودیاکی به محافظ شهر شلیک کند خودش از بازی خارج می‌شود.)

نکاتی درباره بازی زودیاک

  • در طول روز با نصف آرا، یک نفر به مرحله دفاعیه می‌آید. اگر ۲ نفر یا بیشتر رای بیاورند، بعد از دفاعیه آنها، دوباره رای گیری می‌شود؛ سپس هر کس که بیشترین رای را آورده باشد؛ از بازی خارج می‌شود.
  • بازیکنان در طول بازی فقط ۲ بار اجازه دارند استعلام نقش بگیرند؛ یعنی گرداننده، فقط ۲ بار اعلام میکند که چه نقش‌هایی از بازی خارج شده‌اند. بیرون بودن زودیاک را نیز، باید اعلام کند.
  • آلکاپُن «دُن مافیا» با تیر حرفه‌ای از بازی خارج می‌شود؛ اما این تیر بر زودیاک اثری ندارد و در بازی می‌ماند.
  • اگر بمب‌گذار از قابلیتش استفاده کرده بود؛ بمب باید قبل از وارد شدن به فاز رای‌گیری، خنثی شود.

امیدواریم که توضیحات این سناریو، کامل بوده باشد؛ و بتوانید بازی خوبی را با دوستانتان داشته باشید.

سناریو زودیاک یکی از جذاب‌ترین نسخه‌های مافیای کلاسیک است. در این ورژن از مافیا، نقش‌های مهم شهر مثل دکتر و حرفه‌ای وجود دارند. از طرف دیگر نقش‌های مافیایی هم توانایی‌های زیادی دارند. علاوه بر همه اینها زودیاک هم یک نقش مستقل است و هدفش این است که به تنهایی برنده بازی شود.

دانلود بازی زودیاک

این بازی را می‌توانید از پلتفرم‌های مختلف مثل بازار، گوگل پلی، مودینگ گیم، مایکت، شهر اندروید و... دانلود کنید.

کارت بازی زودیاک

علاوه بر اینکه می‌توانید این بازی را دانلود کنید، کارت بازی زودیاک را نیز می‌توان خرید و با آن بازی راحت‌تر و جذاب‌تری را تجربه کرد. این کارت به صورت آنلاین نیز فروش می‌رود.

خواندنی‌ها

یک مرد ژاپنی ۸۸ ساله که طولانی‌ترین انتظار را برای...

«حمید تاکاشی» نیز که به خاطر شکل ظاهری و خودزنی های...

  • جدیدترین‌ها
  • پربیننده‌ها
  • پربحث‌ها
عکس | روزنامه‌خوانی در ۶۰ پیش؛ مردی با دندان‌های آلومینیومی و مشاهده اولین موز کشور توسط شاه!  تیراندازی به سر پسر ۵ ساله در درگیری اتوبان چمران از یکتا جمالی تا فاطمه کشاورز؛ کسی ناپدید نشده، آن‌ها پناهنده شدند! دشمنان آلزایمر چه غذاهایی هستند؟ تبرئه محکومی که رکورد طولانی‌ترین انتظار برای اعدام را داشت تصاویری از فاطمه گودروزی، پسر، عروس و نوه‌اش گران‌ترین برنج جهان به نام “Kinmemai Premium” برای هر ۱۴۰ گرم ۶۲۵۸۰۰۰ قیمت دارد! ویدئو |‌ گزارش تکاندهنده نفیسه کوهنورد از حمله به بیروت که در شبکه‌های اجتماعی ترکید میوه‌ای که یبوست را رفع می‌کند ترفند جدید تیغ‌زنی؛ عروس چینی، مرد از آب درآمد! ویدئو |‌ ادعای عجیب بازیگر سینما درباره سرقت فیلمنامه لیلی با من است! «حمید تاکاشی» برای نهمین بار دستگیر شد سندرم مثانه خجالتی چیست؟ چرا توالت رفتن برای برخی کابوس است؟ ویدیویی جالب از حضور ساعد سهیلی، گلوریا هاردی و فرزندشان هامون سهیلی در مشهد چطور با کمترین هزینه خانه‌ای مجلل داشته باشیم؟ تصاویر | المیرا دهقانی با گریمی جدید در «ترانه ماندگار» عکس | بوسیدن دهان نوزاد ۲ روزه و یک زندگی که خراب شد! لیلا حاتمی در نقش مریم مجدلیه در جشنواره کن ۲۰۲۵ تصاویر | استایل جدید و جذاب پردیس احمدیه با چفیه! ویدئو | روایت سمیرا‌ حسن‌پور از سخت‌گیری‌های همسرش، سامان سالور سر صحنه فیلمبرداری
ویدئو | حذف دراماتیک «عمو رجب» از «گل یا پوج» و بغض و ناراحتی مهران مدیری و دیگر شرکت کنندگان تصاویر | ماجرای قتل، تکه تکه و پوره شدن ملکه‌ زیبایی سابق در سوئیس توسط همسرش!؛ کریستینا جوکسیموویچ که بود؟ همه چیز درباره سریال «غریبه»؛ لیست بازیگران و عوامل و زمان پخش سریال تصاویر | دختری که ستاره نمایش سی‌صد شد؛ دلنیا آرام کیست؟ عکس و ویدئو | استایل دردسرساز مریم مومن در اکران مردمی «لختگی» تصاویری از فوت جگرسوز دختر بازیگر «نون خ» ویدئو | کارشناسی داوری سه صحنه جنجالی دربی؛ آیا پنالتی پرسپولیس درست بود؟ همه چیز درباره سریال «بازنده» (Loser)؛ لیست بازیگران، جزییات داستان و زمان پخش «محسن قصابیان» کیست؟ بیوگرافی بازیگر نقش بهرام در سریال داریوش وزنه‌بردار تیم ملی زنان ایران در اسپانیا ناپدید شد!؛ فاطمه کشاورز کیست؟ «شان دیدی» (Sean Combs)، غول هیپ هاپ به اتهام قاچاق جنسی دستگیر شد ویدئو | کیمیا علیزاده از رئیس جمهور بلغارستان نشان افتخار دریافت کرد جزییات تازه از قتل یاسمین رحمتی و نامزدش؛ جنایت با اسلحه مجهز به صدا خفه‌کن! تصاویر | مهراوه شریفی‌نیا و جواد عزتی در اکران مردمی «زخم کاری» عکس | مریم مومن از همسرش رونمایی کرد؟! ویدئو |‌ سکانس بحث‌برانگیز و جنجالی از شب اول عروسی در سریال «گردن‌زنی» تصاویر | استایل الناز ملک در اکران مردمی سریال زخم کاری شورش علیه مارگو رابی! چرا او باردار است؟! چه خوب که او باردار است! مرگ ناگهانی بالرین جوان و سرشناس آفریقایی؛‌ میکیلا مابینتی دپرینس کیست؟ تصاویر جدید از پشت صحنه سریال پایتخت ۷؛ کاهش وزن شدید هما!
پرطرفدارها
عکس | روزنامه‌خوانی در ۶۰ پیش؛ مردی با دندان‌های آلومینیومی و مشاهده اولین موز کشور توسط شاه!  تیراندازی به سر پسر ۵ ساله در درگیری اتوبان چمران از یکتا جمالی تا فاطمه کشاورز؛ کسی ناپدید نشده، آن‌ها پناهنده شدند! دشمنان آلزایمر چه غذاهایی هستند؟ تبرئه محکومی که رکورد طولانی‌ترین انتظار برای اعدام را داشت تصاویری از فاطمه گودروزی، پسر، عروس و نوه‌اش گران‌ترین برنج جهان به نام “Kinmemai Premium” برای هر ۱۴۰ گرم ۶۲۵۸۰۰۰ قیمت دارد! ویدئو |‌ گزارش تکاندهنده نفیسه کوهنورد از حمله به بیروت که در شبکه‌های اجتماعی ترکید میوه‌ای که یبوست را رفع می‌کند ترفند جدید تیغ‌زنی؛ عروس چینی، مرد از آب درآمد! ویدئو |‌ ادعای عجیب بازیگر سینما درباره سرقت فیلمنامه لیلی با من است! «حمید تاکاشی» برای نهمین بار دستگیر شد سندرم مثانه خجالتی چیست؟ چرا توالت رفتن برای برخی کابوس است؟ ویدیویی جالب از حضور ساعد سهیلی، گلوریا هاردی و فرزندشان هامون سهیلی در مشهد چطور با کمترین هزینه خانه‌ای مجلل داشته باشیم؟ تصاویر | المیرا دهقانی با گریمی جدید در «ترانه ماندگار» عکس | بوسیدن دهان نوزاد ۲ روزه و یک زندگی که خراب شد! لیلا حاتمی در نقش مریم مجدلیه در جشنواره کن ۲۰۲۵ تصاویر | استایل جدید و جذاب پردیس احمدیه با چفیه! ویدئو | روایت سمیرا‌ حسن‌پور از سخت‌گیری‌های همسرش، سامان سالور سر صحنه فیلمبرداری