کد خبر: ۱۰۶۷
۱۵:۰۶
۲۴ تير ۱۴۰۳
۱۵:۰۶
۲۴ تير ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۰۶۷

چطور بفهمیم کودکمان اوتیسم دارد؟

چطور بفهمیم کودکمان اوتیسم دارد؟
هیچ هدیه‌ای بزرگتر از یک کودک نیست، و وقتی بفهمید که کودکتان اوتیسم دارد باید تمام توان را برای درمانش بگذارید. اما چطور بفهمیم کودکمان اوتیسم دارد؟ باید نشانه‌های اوتیسم در کودکان را بلد باشید.

چطور بفهمیم کودکمان اوتیسم دارد؟ فرقی ندارد اوتیسم خفیف باشد یا شدید، این اختلال باید از زمان نوزادی و کودکی تشخیص داده شود و هرچه سریع‌تر بهبود و درمان شروع شود.

راستان| همان‌طور که کودکان رشد می‌کنند، شما بیش‌تر متوجه رفتار‌های آنها می‌شوید. برای برخی از والدین این نکته خیلی مهم است که آیا فرزندشان ناهنجاری‌ای از خود نشان می‌دهد یا نه. اوتیسم یک مثال کامل از ناهنجاری رفتاری است، چراکه کودکان اغلب علائم مرتبط با ارتباطات اجتماعی را نشان می‌دهند.

+ رفتار با کودکان اوتیسمی باید چگونه باشد؟

از کجا بفهمم کودکم اوتیسم دارد؟

دغدغه بسیاری از مادران و پدران این است: «از کجا بفهمم بچمون اوتیسم دارد؟» با توجه به اینکه از هر ۵۴ کودک ۱ کودک مبتلا به اختلال طیف اوتیسم (ASD) تشخیص داده می‌شود، مهم است که علائم هشداردهنده را در اسرع وقت شناسایی کنید.

با انجام این کار، کودک‌تان می‌تواند از مداخله زودهنگام بهره‌مند شود. چه اوتیسم در خانواده شما وجود داشته باشد و چه شما نگران الگو‌های رفتاری فرزندتان هستید، در اینجا نحوه تشخیص اوتیسم در فرزندتان آورده شده است.

چطور بفهمیم کودکمان اوتیسم دارد؟

۱۰ نشانه اوتیسم کودکان

در حین بررسی علل اوتیسم، محققان بر این باورند که اکثریت قریب به اتفاق موارد مربوط به ژنتیک است و این خطر زمانی که فرزندان از والدینی با سنی بالاتر به دنیا می‌آیند بیشتر است.

با این حال، تحقیقات نشان می‌دهد که میزان اوتیسم در دهه‌های اخیر افزایش یافته است. اگرچه دانشمندان مطمئن نیستند که چرا، متغیر‌های محیطی در این امر نقش دارند و به طور بالقوه باعث عملکرد و توسعه ژن معیوب می‌شوند.

اگرچه علت دقیق اوتیسم مشخص نیست، و ترکیبی از متغیر‌ها ممکن است عامل این بیماری باشد، اما نشانه‌هایی از اوتیسم وجود دارد.

این علائم عموماً با اختلالات اجتماعی و مشکلات ارتباطی و همچنین رفتار‌های تکراری و نشانه همراه است.

علائم هشدار دهنده اینکه از کجا بفهمیم بچه اوتیسم دارد، معمولاً در موارد زیر دسته‌بندی می‌شوند:

مهارت‌های اجتماعی

برخی از رایج‌ترین علائم در همه انواع اوتیسم، مهارت‌های اجتماعی هستند. اگر فرزند شما ترجیح می‌دهد به تنهایی بازی کند، تا ۱۲ ماهگی به نامش واکنشی نشان نمی‌دهد و علایق مشترکی با دیگران ندارد؛ اینها برخی از علائم هشدار دهنده بالقوه هستند.

ارتباطات

تقریباً ۴۰ درصد از کودکان مبتلا به اوتیسم اصلا صحبت نمی‌کنند. اگر کودک شما مبتلا به اوتیسم است، ممکن است صحبتش را به تعویق بیاندازد، از حرکات کم یا اصلا استفاده نکرده باشد، کلمات یا عبارات را تکرار کند و به سوالات پاسخ‌های نامربوط بدهد.

داشتن رفتار‌ها و علایق غیرمعمول

داشتن حرکات تکراری، در کودکان مبتلا به اوتیسم رایج هستند، مانند تکان دادن بدن به جلو و عقب. این رفتار‌ها برای او آرامبخش هستند. اگر فرزند شما از تغییرات جزئی بسیار ناراحت می‌شود، از روال‌های سخت (و گاهی غیرعادی) پیروی کند، علایق وسواس گونه داشته و بسیار منظم باشد، اینها همگی خط قرمز‌های رایج هستند.

چطور بفهمیم کودکمان اوتیسم دارد؟

۱۰ نشانه برای اینکه بفهمید کودکتان اوتیسم دارد

اگر نگران فرزندتان هستید، در اینجا ۱۰ نشانه وجود دارد که باید به دنبال آن باشید تا بدانید آیا فرزندتان اوتیسم دارد یا خیر.

۵ علامت اولیه هشداردهنده اوتیسم کودکان عبارتند از:

  • کم‌حرفی یا کم‌فعالیتی (تا سن یک سالگی)
  • بیان نکردنِ هیچ کلمه‌ای تا ۱۸ ماهگی و بیان نکردن یا عباراتِ دو کلمه‌ای تا ۲ سالگی
  • ارتباط چشمی ضعیف
  • منظم‌کردن و سازماندهی بیش از حد اسباب‌بازی‌ها و اشیاء
  • کم لبخند زدن

۵ علائم هشداردهنده بعدی ابتلا به اوتیسم در کودکان عبارتند از:

  • ناتوانی در دوست‌یابی
  • داشتن زبان تکراری یا غیرمعمول
  • علایق شدید یا متمرکز
  • نقص (یا فقدان کامل) در بازی اجتماعی یا تخیلی
  • انعطاف‌ناپذیری در رابطه با روال یا مناسک خاص

نکته مهمی در این‌جا وجود دارد و آن این‌که هر کودکی منحصر به فرد است. اوتیسم یک اختلال پیچیده است و علائم آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است. هر کودک بسته به هوش اندازه‌‎گیری‌شده، تعامل اجتماعی، ارتباط، رفتار، پاسخ حسی و مهارت‌های حرکتی متفاوت خواهد بود.

به عنوان مثال باید دید که او از نظر رفتار‌های تکراری (یعنی تکان دادن دست)، در مقیاس خفیف تا شدید در کجای طیف قرار می‌گیرند؟

به زمان بازی کودکتان توجه ویژه‌ای داشته باشید. اگر کودک زیر دو سال علاقه‌ای به نشان دادن یا به اشتراک گذاشتن اسباب بازی‎هایش ندارد یا ترجیح می‌دهد اسباب‌بازی‌های خود را به جای بازی با آنها ردیف کند، باید مورد ارزیابی قرار گیرد.

چطور بفهمیم کودکمان اوتیسم دارد؟

چهره کودکان اوتیسم چه تفاوت‌‎هایی دارد؟

چهره کودکان اوتیسم به خصوص آن‌ها که اوتیسم شدیدتری را تجربه می‌کنند برخی از نشانه‌ها را می‌تواند داشته باشد: برخی از ویژگی‌های مکرر صورت کودک مبتلا به اوتیسم، داشتن صورت فوقانی وسیع تر، صورت میانی کوتاه‌تر، چشمان بازتر، دهان بزرگتر و فیلتروم (Philtrum) است. «فیلتروم» یا «بوسه‌گاه» شیار خط میانی در لب فوقانی است که از بالای لب تا بینی ادامه پیدا می‌کند. منبع: NIH

اگر فهمیدیم کودکمان اوتیسم دارد، چه کنیم؟ 

اوتیسم از چند سالگی مشخص میشود؟ علائم اوتیسم اغلب بین ۱۲ تا ۲۴ ماهگی ظاهر می‌شود. از آن‌جا که مغز کودک در این سن هنوز در حال شکل‌گیری است، مداخله زودهنگام ضروری است. تحقیقات نشان می‌دهد که مداخله زودهنگام می‌تواند منجر به بهبود کیفیت زندگی در آینده، به ویژه از نظر تحصیلی و روابط شود. به همین دلیل است که درک علائم هشداردهنده کلیدی بسیار مهم است.

وقتی نوبت به فرآیند تشخیصی می‌رسد، جست‌وجوی نظر حرفه‌ای مهم است. میانگین سن کودکان مبتلا به اوتیسم کمی بیشتر از چهار سال است. با این حال، «تشخیص زودهنگام» به سن دو سالگی نزدیک‌تر است.

در حالی که اکثر والدین نگران به اینترنت روی می‌آورند و عباراتی مانند «کودک دو ساله من به من نگاه نمی‌کند»، «کودک نوپای من صحبت نمی‌کند + اوتیسم»، «اوتیسم خفیف» و... را جست‌وجو می‌کنند، بهتر است از منابع معتبر به دنبال پاسخ باشید. اما اگر واقعاً نگران هستید، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

به یاد داشته باشید، علائم ASD می‌تواند از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت باشد. به همین دلیل است که باید با یک پزشک متخصص یا متخصص اطفال دارای مجوز صحبت کنید و ممکن است چندین آزمایش برای تشخیص لازم باشد. َ

از آن‌جایی که این اختلال طیف گسترده‌ای است، باید معیار‌های مختلفی از جمله تاریخچه و الگو‌های رفتاری کودک در نظر گرفته شود.

چطور بفهمیم کودکمان اوتیسم دارد؟

والدین دارای کودک مبتلا به اوتیسم باید چه کار کنند؟

شروع زودهنگام درمانِ کودک مبتلا به اوتیسم بسیار مهم است، چراکه قدرت مداخله زودهنگام مبتنی بر انعطاف‌پذیری مغز یا توانایی تغییر است. هر چه کودک مبتلا به اوتیسم زودتر درمان را دریافت کند، شانس بیشتری برای حفظ مهارت‌های جدید و ماندگار دارد. به عنوان مثال، چگونگی اجتناب از عصبانیت.

اگر کودک شما مبتلا به اوتیسم است، زمان زیادی را با او بگذرانید. وظیفه شما این است که منطقه راحتی فرزندتان را درک کنید و سپس به آرامی او را تشویق کنید تا از آن خارج شود.

اگر فرزند شما بزرگ‌تر است، نترسید. کسانی که دیرتر تشخیص داده می‌شوند، علائم خفیف تری دارند و برخی از کودکانی که بعد از ۵ سالگی تشخیص داده می‌شوند، هوش متوسط یا حتی بالاتر از حد متوسط دارند.

نکته این‌جاست که هیچ‌وقت برای مداخله دیر نیست.

 

منبع: Carmenbpingree

برچسب ها:
خواندنی‌ها

عکس مریم مومن، بازیگر سینما و تلویزیون با سهیل قاصدی...

بر اساس گزارش «آسوشیتدپرس»، مامور کهنه‌کار سازمان اطلاعات...

پس از حواشی دستگیری پاول دوروف مدیرعامل و بنیان‌گذار...

  • جدیدترین‌ها
  • پربیننده‌ها
  • پربحث‌ها
ویدئو | جمله دور از انتظار الناز ملک به جواد عزتی! تصاویر | حامد بهداد در اکران مردمی «مفت‌بر» شوخی‌های زننده شوهرم در جمع جانم را به لبم رساند، طلاق می‌خواهم! اندریک (Endrick) ستاره ۱۷ ساله رئال‌مادرید ازدواج کرد، اما با شروطی عجیب! ماجرای «برایان جفری ریموند» دیپلمات آمریکایی که به بیش از ۲۰ زن تجاوز کرد؛ چیست؟ عکس | مریم مومن از همسرش رونمایی کرد؟! عکس |‌ پیام احساسی حسن یزدانی از فرانسه به مردم ایران ایرینا بولگار (Irina Bolgar) کیست؟ | زنی که مدعی مالکیت تلگرام شد خواص حنا چیست؟ فواید حنا را بدانید تا راز ماندگاری صدساله‌اش را کشف کنید! جزئیات جدید از فصل چهارم زخم کاری؛ دوئل مالک و سمیرا؟ غذا‌های فوق فرآوری شده چه بلایی بر سر ما می‌آورند؟ (ویدئو) نحوه بستن شال دور سر | با حجاب خوش‌استایل و روی مُد باشید ویدئو و عکس | ماجرای سرقت از منزل مجری سرشناس تلویزیون چه بود؟ ویدئو |‌ پاس زیبای طارمی، فرصت درخشانی که از دست رفت و اینزاگی را عصبانی کرد آخرین وضعیت تتلو در زندان؛‌ شرایط برای گیاه‌خواری او فراهم شد بازداشت داماد بعد از مرگ عجیب نوعروس؛ پای زن دیگری در میان است؟‌ عکس | خوش و بش اریک هالند با مهدی طارمی پایان شرارت‌های ۱۱ مرد خشن در پایتخت؛‌ به خاطر اینکه شبیه جغد هستم تتوی جغدی زدم! عکس‌های جذاب از پشت صحنه آخرین اجرای رستم و سهراب با حضور الناز شاکردوست و پردیس احمدیه یک توصیه مهم درباره مسواک زدن
داستان ۷ فرقه مشهور آمریکا؛ سکس، چندهمسری و زندگی وحشی در آمریکا؛ از خانواده منسون تا سالیوان‌ها جزییات جدید از قتل هولناک قهرمان بوکس ایران؛ پای «دو زن» در میان است! عیسی گل محمدی کیست؟ تصاویر | روایتی متفاوت از زندگی مرتضی مهرزاد؛‌ کار بزرگی که احسان علیخانی کرد تصاویر | ماجرای قتل، تکه تکه و پوره شدن ملکه‌ زیبایی سابق در سوئیس توسط همسرش!؛ کریستینا جوکسیموویچ که بود؟ گلشیفته فراهانی بر فرش قرمز جشنواره فیلم ویلیام تل (William Tell) در فستیوال فیلم تورنتو درباره فیلم دختربچه یا بیبی گرل (Babygirl)؛ درام عاشقانه و تکان‌دهنده نیکول کیدمن تصاویری از مراسم تجلیل از قهرمانان المپیک؛ حضور رضا علیپور، هادی ساروی، ناهید کیانی، آرین سلیمی و ... ویدئو | روبوسی علی پروین و ناهید کیانی جنجال به پا کرد تصویر |‌ قتل زوج جوان در جنگل نرگسی نوکنده ویدئو | رضا حجار ازدواج کرد ویدئو | بدحال شدن رویا میرعلمی با دیدن تیپ و حرکات ناهید مسلمی در جوکر زنان غوغای قهرمان ایرانی‌تبار تیم آمریکا؛ ازرا فرچ کیست؟ برخورد قضایی با سحر دولتشاهی برای یک صحنه از سریال «داریوش»؛ ماجرا چیست؟‌ ویدئو | پستونک خوردن الیکا عبدالرزاقی در جوکر زنان!؛ خنده‌ی شدید احسان علیخانی پس از لالایی رپ ناهید مسلمی تصویر | مادر کریم باقری درگذشت ویدئو | شیرجه در آبشار شیرآباد و مرگ دلخراش مرد سبزواری تصاویر | مستانه مهاجر، نفس بازغی و الناز حبیبی در اکران خصوصی «شه‌سوار» تکذیب درگذشت صدرالدین حجازی | همسر این بازیگر می‌گوید که او همچنان در کما است جزییات قتل فجیع عیسی گل‌محمدی، قهران بوکس و سخنگوی فدراسیون؛ پلیس به دنبال دستگیری دو زن تصاویر | قتل فجیع استاد موسیقی دانشگاه تهران در ویلای رشت؛‌ یاسمین رحمتی کیست؟
پرطرفدارها
ویدئو | جمله دور از انتظار الناز ملک به جواد عزتی! تصاویر | حامد بهداد در اکران مردمی «مفت‌بر» شوخی‌های زننده شوهرم در جمع جانم را به لبم رساند، طلاق می‌خواهم! اندریک (Endrick) ستاره ۱۷ ساله رئال‌مادرید ازدواج کرد، اما با شروطی عجیب! ماجرای «برایان جفری ریموند» دیپلمات آمریکایی که به بیش از ۲۰ زن تجاوز کرد؛ چیست؟ عکس | مریم مومن از همسرش رونمایی کرد؟! عکس |‌ پیام احساسی حسن یزدانی از فرانسه به مردم ایران ایرینا بولگار (Irina Bolgar) کیست؟ | زنی که مدعی مالکیت تلگرام شد خواص حنا چیست؟ فواید حنا را بدانید تا راز ماندگاری صدساله‌اش را کشف کنید! جزئیات جدید از فصل چهارم زخم کاری؛ دوئل مالک و سمیرا؟ غذا‌های فوق فرآوری شده چه بلایی بر سر ما می‌آورند؟ (ویدئو) نحوه بستن شال دور سر | با حجاب خوش‌استایل و روی مُد باشید ویدئو و عکس | ماجرای سرقت از منزل مجری سرشناس تلویزیون چه بود؟ ویدئو |‌ پاس زیبای طارمی، فرصت درخشانی که از دست رفت و اینزاگی را عصبانی کرد آخرین وضعیت تتلو در زندان؛‌ شرایط برای گیاه‌خواری او فراهم شد بازداشت داماد بعد از مرگ عجیب نوعروس؛ پای زن دیگری در میان است؟‌ عکس | خوش و بش اریک هالند با مهدی طارمی پایان شرارت‌های ۱۱ مرد خشن در پایتخت؛‌ به خاطر اینکه شبیه جغد هستم تتوی جغدی زدم! عکس‌های جذاب از پشت صحنه آخرین اجرای رستم و سهراب با حضور الناز شاکردوست و پردیس احمدیه یک توصیه مهم درباره مسواک زدن