راستان | جامعه تئاتر ایران در سوگ نشست. کیوان کاوند، بازیگر جوان و بااستعداد تئاتر، در آستانه سی و یک سالگی و تنها چند روز قبل از تولدش، زندگی را بدرود گفت. کاوند که متولد نهم آبان ۱۳۷۳ بود، در پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته بازیگری تئاتر تحصیل کرده بود. او از همان ابتدای دوران دانشجویی، عشق و استعدادش در عرصه بازیگری را به نمایش گذاشت.
این بازیگر جوان خیلی زود و در آغاز مسیر هنریاش توانست روی صحنه سالنهای معتبر تئاتر کشور بدرخشد. تئاتر شهر، سنگلج، تئاتر مولوی و دیگر سالنهای مهم، شاهد هنرنماییهای او بودند. کاوند با کارگردانهای مطرحی همچون ناصر حسینیمهر، محمدحسین ناصربخت و رحمت امینی همکاری داشت. این همکاریها نشان از اعتماد کارگردانان برجسته به تواناییهای هنری او داشت.
از میان نمایشهایی که او در آنها ایفای نقش کرد، میتوان به «مائوزر»، «غارنشینان»، «اکثریت»، «عروسی خان مظفر» و چندین اثر دیگر اشاره کرد. همچنین کارنامه هنری او شامل چندین فیلم کوتاه نیز بود. نکته عمیقاً تأملبرانگیز درگذشت او، ارتباطش با نقش محبوبش، «دلقک» بود. کاوند چندین بار این نقش را بازی کرده و زندگی کرده بود و در نهایت، همانند همین نقش، در آستانه سی و یک سالگی زندگی را وداع گفت. اما هنر کیوان کاوند تنها به صحنه تئاتر محدود نبود. او در سالهای اخیر با فعالیت در حوزه آموزش به کودکان کار، به آموختههای هنری خود بعد و معنایی انسانیتر بخشیده بود. کاوند یکی از فعالان فرهنگی در زمینه فعالیتهای عامالمنفعه به شمار میرفت و این درگیری اجتماعی، بر عمق تأسف جامعه هنری برای از دست دادن او میافزاید.
تحلیل مسیر هنری و جایگاه در تئاتر ایران
کیوان کاوند نمونه یک بازیگر تحصیلکرده و آکادمیک بود که از سیستم دانشگاهی معتبری فارغالتحصیل شده بود. این موضوع پایههای نظری محکمی به کار عملی او میداد. توانایی او در همکاری با کارگردانهای مطرح در ابتدای مسیر هنری، نشان از استعداد فوقالعاده و حرفهایگری زودهنگام او داشت. این ویژگی در بازیگران جوان کمیاب است. حضور در سالنهای معتبر تئاتر از همان آغاز فعالیت، نشان میدهد که او به سرعت توانسته بود اعتماد جامعه تئاتری را جلب کند.
بررسی نقشآفرینیها و طیف هنری
اجرا در آثاری مانند «مائوزر» و «غارنشینان» نشان از گرایش او به تئاتر فکورانه و متعهد دارد. این انتخابها بیانگر جهانبینی هنری اوست. تعدد نقشآفرینیها در سنین جوانی نشان از پویایی و انرژی هنری او دارد. او در مدت کوتاه فعالیتش، کارنامه پربرگی از خود به جا گذاشته است. علاقه خاص او به نقش «دلقک» و تکرار این نقش، نشان از درک عمیق او از ظرفیتهای نمادین این شخصیت در نمایش دارد.
بعد اجتماعی و فعالیتهای انساندوستانه
فعالیت در آموزش به کودکان کار، بعد انسانی شخصیت کاوند را نشان میدهد. او هنر را تنها برای هنر نمیخواست، بلکه به کارکرد اجتماعی آن نیز معتقد بود. این درگیری اجتماعی، او را از بسیاری از همنسلانش متمایز میکند. بسیاری از بازیگران جوان تنها به کار هنری محض میپردازند. تلفیق هنر و فعالیت عامالمنفعه، الگویی ارزشمند برای هنرمندان جوان به جا میگذارد.
تحلیل نمادین بودن زمان و شرایط درگذشت
درگذشت در آستانه سی و یک سالگی و نزدیکی به تولد، بر تراژیک بودن این اتفاق میافزاید. این زمانبندی نمادین، بر احساس از دست دادن دامن میزند. ارتباط نمادین با نقش «دلقک» که خود چندین بار آن را بازی کرده بود، بر بعد دراماتیک زندگی هنری او تأکید دارد. این تقارن غریب، جای تأمل بسیار دارد. درگذشت در اوج جوانی و در حالی که تازه داشت جایگاه خود را در تئاتر ایران تثبیت میکرد، بر مصیبت این فقدان میافزاید.
آسیا نیوز
تیزر رسمی فیلم سینمایی «خانم والده» با بازی رضا عطاران...
هوتن شکیبا، بازیگر محبوب تئاتر و سینما، در اجرای اخیر...
به گفته فرمانده انتظامی اهر، این نوجوان در جریان بازی...
گزارشهای میدانی نشان میدهد کمپهای غیرقانونی با عناوینی،...
یامال در گفتوگویی با خبرنگار اسپانیایی «خاوی هوئوس»...
هایدی کلوم، سوپرمدل و ملکهی هالووین، هر سال با استایلهای...