راستان | ساعد سهیلی یکی از بازیگرانی است که از ابتدای دهه نود به سینمای ایران معرفی شد؛ بازیگری که در طول این دهه توانست با ایفای نقشهای مهم، تاثیر زیادی در سینمای ایران بگذارد. سهیلی از آن دست بازیگرانی است که بهخوبی در قالب نقشهای مختلف قرار میگیرد و توانایی زیادی در ابراز احساسات متفاوت دارد. او تا به حال سه بار برای فیلمهای «گشت ارشاد»، «گشت ارشاد ۲» و «رخ دیوانه» نامزد سیمرغ شده است.
به گزارش فیلمنیوز، فیلم سینمایی «پول و پارتی» به کارگردانی سعید سهیلی این روزها عنوان پرفروشترین فیلم سینماها را به خود اختصاص داده است؛ یک کمدیدرام قابلقبول که نقش اصلی آن در اختیار ساعد سهیلی است. به بهانه فروش بالای این فیلم، در این پرونده مروری داریم بر ده نقش مهم کارنامه این بازیگر از سال ۱۳۹۰ تا به حال.
پول و پارتی | سعید سهیلی | ۱۴۰۲
ساعد سهیلی در فیلمهای «چند متر مکعب عشق» و «لاتاری»، بخوبی توانسته بود نقش پسری عاشق، اما بیپول را که مدام برای رسیدن به معشوق میجنگد بهخوبی ایفا کند. او توانایی زیادی در انتقال احساسات دارد و میتواند به عنوان یک عاشقپیشه در فیلمها اثرگذار ظاهر شود. در «پول و پارتی» با اینکه سهیلی در موقعیت همان جوانهای عاشق بیپول قرار گرفته، اما کاملا متفاوت به نظر میرسد. اینبار دیگر خبری از توسری خوردن و اصرار و التماس نیست. نقش او در این فیلم از این جهت اهمیت دارد که مدام دست به عمل میزند و جوانی قدرتمند به نظر میرسد. او طبق الگوی ژانر، برای علاقهمند کردن دختر مورد نظرش از راههای مختلفی وارد میشود و تا آواز خواندن جلوی جمع و رقصیدن هم پیش میرود. درست است که «پول و پارتی» در مقایسه با فیلمهایی که از ساعد سهیلی دیدهایم، فیلم پرچالش و سختی نیست، اما همین که توانسته است قواعد چنین فیلمی را درست اجرا کند و باورپذیر ظاهر شود اتفاق مهمی را رقم زده. سهیلی در هیچ نقطهای اغراقآمیز ظاهر نشده و تضاد میان واقعیت و نقشهای که در سر دارد را به درستی ایفا کرده است. در این فیلم او را در دو قالب متفاوت میبینیم که در هردو آنها مختصات و اصول خاصشان را رعایت کرده است.
شهرک| علی حضرتی | ۱۴۰۰
ساعد سهیلی در فیلم «شهرک» به کارگردانی علی حضرتی نقش کاراکتری به نام نوید فلاحتی را دارد. یک هنرجوی بازیگری که برای یک نقش بسیار مهم پذیرفته میشود. ساعد در ابتدای فیلم تمام جزئیات رفتاری یک هنرجو بازیگری را شناسایی کرده و به نمایش درآورده است. در ادامه وقتی در قالب نقش فرو میرود، رفتارهاش را ضمن حفظ خصوصیات شخصی «نوید» دستخوش تغییر میکند و در قالب کاراکتر «فرهاد مدبر» میبرد. کار ساعد دقیقا جایی سخت میشود که مجبور میشود مدتی در قالب شخصیت دیگری زندگی کند. او به یکباره خود را در برزخی ناخواسته میبیند. تلاطم رفتاری او در این برزخ وجه بارز بازی سهیلی در فیلم «شهرک» است. «شهرک» فیلم چندان موفقی از آب درنیامد و فروش چندانی هم نداشت، اما بازی ساعد سهیلی یکی از امتیازهای این فیلم به حساب میآمد.
روز صفر | سعید ملکان | ۱۳۹۸
بعد از اینکه آرمین رحیمیان در فیلم «شبی که ماه کامل شد» نقش عبدالمالک ریگی را بازی کرد، ساعد سهیلی یک سال بعد در فیلم «روز صفر» با گریمی متفاوت ایفاگر این نقش شد. سهیلی با تغییر حالت نگاه و چهره به همراه لحنی باورپذیر تا حدی موفق شده بود بیرحمی این شخصیت را به تصویر بکشد. نظرات درباره بازی سهیلی در این نقش متفاوت بود، اما اکثرا معتقد بودند چالشی جدی پیش روی سهیلی بوده و بهخوبی توانسته از پس آن بربیاید. گریم منحصر بفرد سعید ملکان روی صورت ساعد سهیلی کاملا او را به کاراکتر عبدالمالک ریگی نزدیک کرده بود. عبد المالک به ظاهر خود را نماینده حق و خداوند میدانست و از همین رو تمام تلاشش این بود که با توجه به تسلطش بر امر سخنوری یارانش را تحت تاثیر قرار دهد. سهیلی کاملا بر احاطه بر این ویژگی رفتاری بر روی نقش سوار شده و افسار آن را در دست گرفته بود. عبد المالک یکی ازنقشهای سخت ساعد سهیلی بود. او بر جزییات رفتاری شخصیت مسلط شده و توانست تحت هدایت کارگردان شمایل درستی از عبد المالک ارائه دهد.
لاتاری | محمدحسین مهدویان | ۱۳۹۶
ساعد سهیلی سال ۱۳۹۶ در شرایطی نقش امیرعلی را در فیلم «لاتاری» بازی کرد که از ابتدایی دههی نود به عنوان بازیگر جوان در سینمای ایران مورد توجه قرار گرفته بود. او برای بازی در سه فیلم «گشت ارشاد»، «رخ دیوانه» و «گشت ارشاد ۲» نامزد دریافت سیمرغ بلورین شده بود و بازیاش در فیلم «چند متر مکعب عشق» به چشم آمده بود. «لاتاری» فیلمی عاشقانه دربارهی به مسلخ رفتن یک عاشق امروزی بود. پسر جوان جنوبشهری که با دست خالی به جنگ رقیبی چند برابر بزرگتر و قدرتمندتر از خودش میرفت و تا پای جان از حیثیت معشوقش بعد از مرگ دفاع میکرد. اهمیت نقش از این جهت است که امیرعلی در جایگاه یک قهرمان واقعی میایستاد و دست آخر هم با به هدفش یعنی نابودی رقیب میرسید. «لاتاری» جزو آثارر موفق محمدحسین مهدویان نبود، اما با این حال بسیار دیده شد و حتی رکورد تماشا در جشنواره را زد. طبیعتا جزو آثار مهم کارنامهی سهیلی به حساب میآید، اما در جشنواره موفقیتی برایش نداشت.
۵۰ کیلو آلبالو | مانی حقیقی | ۱۳۹۴
یکی از متفاوتترین فیلمهای کارنامه ساعد سهیلی، «۵۰ کیلو آلبالو» به کارگردانی مانی حقیقی بود. ماجرای فیلم در یک جشن عروسی شروع میشد. عروسی به دلایلی بهم میخورد و پای پلیس به آنجا باز میشد. در این بین یک سینی پر از آبآلبالو روی لباس پسر جوانی به نام داوود با بازی ساعد سهیلی میریخت و دوستش گمان میکرد تیر خورده است. لباسهایش را در میآورد و با یک لباس زنانه میدوید بیرون و از ماشین یک دختر غریبه درمیآورد. با آن سرووضع دستگیر میشد و زندگیاش مدام با موقعیتهای کمدی مختلف گره میخورد. سهیلی خیلی خوب توانسته بود منطق موجود در فیلم را درک کند و جنس بازیاش را منطبق با تعریف آن پیش ببرد. «۵۰ کیلو آلبالو» با ۱۳ میلیارد تومان فروش، توانست چهارمین فیلم پرفروش سال ۱۳۹۵ بعد از «من سالوادر نیستم»، «فروشنده» و «سلام بمبئی» نام بگیرد.
پل خواب | اکتای براهنی | ۱۳۹۳
«پل خواب» اقتباسی از داستان مشهور «جنایت و مکافات» فئودور داستایوفسکی است و شخصیت شهاب را در برههای از زندگی به تصویر میکشد که از هر طرف زیر بار فشار است و مدام با مشکلات جدیدی روبهرو میشود. در کنار این مشکلات، شهاب قرار است به زودی زندگی مشترکش را هم شروع کند. پس مجبور میشود برای کسب درآمد تلاش بیشتری کند. اینجاست که سر از خانه پیرزن درمیآورد و آنقدر توسط او تحقیر میشود که تصمیم به قتلش میگیرد. بعد از قتل زن، درست مثل راسکلنیکف، دوست او را هم که همان موقع سر میرسد به قتل میرساند. ساعد سهیلی در این فیلم به عنوان فردی ساده و درستکار معرفی میشود و این سادگی و امنیت در تمام طول فیلم با چهره و حالات و رفتار سهیلی خیلی خوب ساخته میشود. از زمانی که تصمیم به قتل میگیرد، کمکم چهرهاش تغییر میکند و این مسئله چنان روی ذهن و روحش اثر میگذارد که زردتر و پریشانتر میشود. در پایان فیلم بعد از قتل، اوج فروپاشی او را شاهدیم. این تغییرات تدریجی خیلی خوب در بازی سهیلی به نمایش گذاشته شده است. درواقع مخاطب هم میتواند انگیزهاش بپذیرد و هم برای حال بدش نگران میشود.
رخ دیوانه | ابوالحسن داوودی | ۱۳۹۳
«رخ دیوانه» به کارگردانی ابوالحسن داوودی، فیلمی پربازیگر است و بخش مهمی از جذابیت آن به همین ویژگی برمیگردد. با اینکه پیروز با بازی امیر جدیدی به عنوان بازیگر نقش اصلی معرفی میشود، اما همهچیز در دست مسعود است و مغز متفکر جمع به حساب میآید. او ابتدا به عنوان پسری ساده و خجالتی معرفی میشود که به همراه دوستش سر از یک گروه فیسبوکی در میآورد. خیلی زود خودش را در آن جمع پیدا میکند و به آنها که به لحاظ مالی بالاتر از مسعود هستند پیشنهاد یک بازی میدهد. بازی که رفتهرفته زندگی آنها را به خطر میاندازد. سهیلی در طول مسیر سریال، از قالب یک شخصیت ساده و آرام به پسری سیاس و منتقم تبدیل میشود و همه حتی دوستش را هم بازی میدهد. عامل اصلی غافلگیری فیلم روی همین شخصیت بنا شده و پایانبندی ماجرا هم براساس رفتارهای او شکل میگیرد. سهیلی در این فیلم کنار امیر جدیدی، موقعیت جذابی را رقم زد. ساعد سهیلی برای بازی در «رخ دیوانه» نامزد سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد.
کلاشینکف | سعید سهیلی | ۱۳۹۲
ساعد سهیلی با «چند متر مکعب عشق» در نقش یک جوان ساده عاشقپیشه به مخاطبان معرفی شد و بلافاصله در فیلم «کلاشینکف» به کارگردانی پدرش سعید سهیلی، نقشی متفاوت به عهده گرفت. در این فیلم نقش یک جوان سربازی را اشت که خواهرش مورد آزار و اذیت مردی قرار میگرفت و هرکاری میکرد بتواند مرخصی بگیرد و خودش را به او برساند این امکان برایش وجد نداشت. او از روی نگرانی و خشم سلاح کلاشینکفی را که برای حفاظت بانک در اختیار داشت برمیداشت و پستش را ترک میکرد تا شوهر خواهر را به قتل برساند. همراهی ساعد سهیلی با رضا عطاران به خلق موقعیت بسیار مهمی در این فیلم بدل شد. سهیلی با بازی در این فیلم وجه دیگری از قدرت بازیگریاش را به نمایش گذاشت. فیلم «کلاشینکف» اثر قابلقبولی از اب درآمد. این فیلم سال ۱۳۹۳ حدود ۲ میلیارد فروخت و در جدول فروش سالانه در جایگاه هشتم قرار گرفت.
چند متر مکعب عشق | جمشید محمودی | ۱۳۹۲
ساعد سهیلی سال ۱۳۹۲ یکی از مهمترین نقشهایش را در فیلم «چند متر مکعب عشق» بازی کرد و بسیار مورد توجه قرار گرفت. سهیلی از ابتدا تا انتهای فیلم با چالشهای مختلفی همراه بود. ابتدا در قالب پسری عاشق، سعی میکرد احساساتش را با نگاه و لبخند و بازیهای عاشقانه به بهترین شکل به نمایش بگذارد و مخاطبان را با یک عاشقانه جذاب روبهرو کند. از یک جایی به بعد، تمرکزش روی نمایش تنهایی و بیکسیاش بیشتر میشد و در بیان علاقهاش به مرونا نزد خالهاش به استیصال میرسید. پس از آن بود که با چالش جدیتر ترس از رفتن مرونا مواجه میشد. مدام گریه میکرد و دستوپا میزد تا او را از دست ندهد. همزمان با این تغییرات روحی از ابتدا تا انتهای فیلم، حالات چهره و رنگوروی او هم متفاوت میشد و رفتهرفته بیحالتر و خستهتر به نظر میرسید. سهیلی در مصاحبهای گفته با اینکه برای تمرین وقت زیادی نداشتهاند، اما تمام تلاشش را کرده تا خودش را در آن موقعیت باور کند و رفتارش ذرهای تصنعی نباشد. سهیلی برای این فیلم تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول مرد را از جشن خانه سینما گرفت.
گشت ارشاد | سعید سهیلی | ۱۳۹۰
اولین حضور مهم سعید سهیلی در سینما با «گشت ارشاد» به کارگردانی سعید سهیلی اتفاق افتاد. درست است که پیش از آن هم در فیلمهایی بازی کرده بود، اما در اینجا نقش مهمی و اثرگذاری داشت. او در نقش حسن، پسر بیمار و رنجوری ظاهر شده بود که باید برای درمان بیماریاش آمپولهای گران تزریق میکرد و در تیم سهنفرهشان تنها کسی بود که با نقشه کشیدن برای مردم مخالفت میکرد. مدام عذاب وجدان داشت و دلش میخواست بقیه را منصرف کند. ساعد سهیلی با اینکه در این فیلم تازه کارش را به عنوان بازیگر شروع کرده بود، اما بسیار موفق ظاهر شد. میتوانستیم کاملا او را در جایگاه یک پسر بیمار معتقد بپذیریم. بخصوص زمانی که بیماریاش عود میکرد و حالش بد میشد به قدری باورپذیر بازی میکرد که نمیتوانستیم شک کنیم مشغول بازی است. سهیلی با کارگردانی پدرش، توانست به یکی از عوامل موفقیت «گشت ارشاد» تبدیل شود؛ فیلمی که اکران طولانی نداشت، اما در قسمتهای دو و سه با فروش خوبی روبهرو شد.
بهتازگی تصاویری از حضور یک دستگاه شیائومی SU۷ در...
ترلان پروانه با انتشار دو تصویر با موهای فر و مجعدش...
در حاشیه جشن حافظ خوش و بش پاراسا پیروز فر و جواد عزتی...
جدا از استپ و کنترل توپی که دیشب هری کین روی گل سوم...