کد خبر: ۲۶۲۰
۱۴:۴۸
۱۴ مهر ۱۴۰۳
۱۴:۴۸
۱۴ مهر ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۶۲۰

راز‌های پنهان در نقاشی‌های معروف دنیا / از مونالیزای بی‌دندان تا فراماسون‌ها

راز‌های پنهان در نقاشی‌های معروف دنیا / از مونالیزای بی‌دندان تا فراماسون‌ها
شاید هنرمندان این رمز و راز‌ها را برای آن در نقاشی‌هایشان جا داده‌اند که قرن‌ها بعد پیامشان را به مردم منتقل کنند. شما اینطور فکر نمی‌کنید؟

راستان| راز و رمز‌های زیادی در دل آثارهنری معروف دنیا پنهان است؛ مثلا بی‌دندان بودن مونالیزا! یا وجودِ یک نُت موسیقی در نقاشی شام آخر داوینچی. شاید هنرمندان این رمز و راز‌ها را برای آن در نقاشی‌هایشان جا داده‌اند که قرن‌ها بعد پیامشان را به مردم منتقل کنند. شما اینطور فکر نمی‌کنید؟ بیایید در این مطلب نگاهی از نزدیک به رمزوراز‌های آثار هنری برتر دنیا بیندازیم.

میکل آنژ معترض!

به گزارش زی‌سان، یک راز علمی در یکی از معروف‌ترین نقاشی‌های همه اعصار جهان پنهان شده است. این نقاشی معروف از میکل آنژ، در سقف کلیسای سیستین قرار دارد. درواقع پیامی که همه از این نقاشی برداشت می‌کنند این است که خدا زندگی را به انسان داده است. این در حالی است که به نظر می‌رسد، لباس کرم‌رنگ خدا و فرشتگانی که در پشت او قرار دارند، همگی شبیه مغز یک انسان هستند. محققان حتی توانسته اند قسمت‌های خاصی مانند شریان مهره‌ای و غده هیپوفیز را هم در این نقاشی نشان دهند!

چندین نظریه وجود دارد که چرا میکل آنژ ممکن است چنین کاری کرده باشد؟ یکی از ین نظریه‌ها می‌گوید مغز نماینده خداوند است که دانش الهی را به آدم منتقل می‌کند. با این حال، یک نظریه مشهورتر نشان داده که میکل آنژ در اعتراض پنهانی به ردِّ علم از سوی کلیسا، مغز را نقاشی کرده است.

راز‌های پنهان در نقاشی‌های معروف دنیا / از مونالیزای بی‌دندان تا فراماسون‌ها

فرازمینی‌ها در نقاشی مدونا؟

اثر «مدونا» کار «سنت جیووانینو» به دلیل چیز عجیب و غریبی که در پشت سر مدونا قرار دارد، مورد توجه بسیاری از افراد قرار دارد. برخی بر این باورند که این شیء عجیب یک بشقاب پرنده است! که می‌تواند نشانه‌ای از مشاهدات اولیه بیگانگان باشد که به قرن ۱۵ برمی‌گردد. نظر شما چیست؟ آیا واقعا آن یک بشقاب پرنده است؟ یا یک لکّه و یا هرچیز دیگری که نقاش روشن و واضح نتوانسته نشانش دهد.

راز‌های پنهان در نقاشی‌های معروف دنیا / از مونالیزای بی‌دندان تا فراماسون‌ها

پشت پرده بوم مونالیزا‌

می‌گویند داوینچی اسرار زیادی در پشت نقاشی‌هایش دارد. تابلوی مونالیزا، این نقاشی معروفِ و پربازدیدترین اثر داوینچی در موزه لوور، هم قطعا از این ماجرا مستثنی نیست. به خصوص اینکه خیلی‌ها می‌گویند رازی در چشم راست مونالیزا در تابلو پنهان شده است. این راز بسیار کوچک و میکروسکوپی است!

شاید عجیب به نظر برسد، اما در سال ۲۰۱۵، یک دانشمند فرانسوی با استفاده از فناوری نورِ بازتابنده، ادعا کرد که تصویر دیگری از یک زن را در زیر تصویری که امروز می‌بینیم، پیدا کرده است. اتفاق نظر دانشمندان دیگر بر این است که این اولین تصویرپردازی داوینچی بوده و داوینچی مونالیزا را روی آن کشیده تا شاهکارش را خلق کند. علاوه بر پیام‌های پنهان این تابلو، می‌دانید که مونالیزا یکی از گرانترین چیز‌ها در دنیاست که دزدیده شده است؟!

موسیقی شام آخر‌

می‌گویند که دیگر شاهکار معروف داوینچی یعنی شام آخر، به خیلی چیز‌ها اشاره دارد؛ از سال‌های بعد از مسیح گرفته تا پایان حیات انسان روی زمین. اما یک نظریه بسیار سنگین‌تر هم در این بین وجود دارد که همان می‌تواند مرموز بودن این تابلو را تکمیل کند.

نوازنده معروفِ ایتالیایی، جیووانی ماریا پالا، کشف کرده که آنچه به خوبی می‌تواند یک ملودی موسیقی کوچک را تشکیل دهد در این نقاشی وجود دارد. اگر پنج خط صاف؛ از دستِ رسولانِ مسیح و قرص‌های نان، روی نقاشی بکشید، روی میز موقعیت یک نت موسیقی را می‌توانید ببینید. آن‌هم از راست به چپ. این نت‌های موسیقی یک ملودی کوتاه ۴۰ ثانیه‌ای شبیه سرود را تشکیل می‌دهند.

راز‌های پنهان در نقاشی‌های معروف دنیا / از مونالیزای بی‌دندان تا فراماسون‌ها

رامبرانت دوبُعدی

«مارگارت لیوینگستون» (Margaret Livingston) و «بول کونوی» به بررسی پرترهِ خودنگاره‌ای از نقاش معروف رامبرانت (Rembrandt) پرداختند و ثابت کردند که این نقاش از نوعی اختلال چشمی رنج می‌برده است. این ویژگی باعث می‌شد تا هنرمند کمی متفاوت جهان را ملاحظه کند و دنیا را به جای اینکه ۳ بعدی ببنید، ۲ بعدی ببیند. با این وجود این امکان وجود دارد که این اختلال چشمی به رامبرانت کمک کرده بوده تا شاهکار‌های جاودانه خود را خلق کند.

موتزارت و فراماسون‌ها

شواهد محکمی وجود دارد مبنی بر اینکه «ولفگانگ آمادئوس موتزارت» (Wolfgang Amadeus Mozart) یک فراماسون بوده است. حتی در پرتره کودکی او که توسط «پیترو آنتونیو لورنزونی» کشیده شده است نیز یک نماد فراماسونی وجود دارد. یک دست پنهان که نشان دهنده یک رتبه سلسله مراتبی در جامعه مخفی فراماسون‌ها است.

راز‌های پنهان در نقاشی‌های معروف دنیا / از مونالیزای بی‌دندان تا فراماسون‌ها

مرد گیتاریست

به تصویر کشیدن پابلو پیکاسو در اوایل دهه ۱۹۰۰ از تصویر پیرمردی که گیتار می‌زند، یکی از مهم‌ترین و پراحترام‌ترین کار‌های دوره کاری وی است.

به گزارش راستان، با این حال، در سال ۱۹۹۸، محققان از یک دوربین مادون قرمز استفاده کردند و کشف کردند که در زیر این نقاشی مهم، یک نقاشی دیگر وجود دارد که در آن یک زن دیده می‌شود! اکنون و پس از گذشت چندین سال، که رنگ تابلو در حال کم رنگ‌تر شدن است، دیدن چهره زن بالای گردن پیرمرد آسان‌تر است.

زن مخفی در چمن

نقاشی «قطعه‌ای چمن» اثرِ ون گوگ در سال ۱۸۸۷ به وضوح یک صحنه از یک زمین دام‌پروری را بازسازی می‌کند، اما این همه ماجرا نیست!

در سال ۲۰۰۸، دانشمندان هلندی به نام‌های “Joris Dik” و “Koen Janssens” که در تکنیک اشعه ایکس هم پیشگام بودند، از این فناوری کمک گرفتند تا بتوانند پرتره پنهان از یک زن دهقان را که زیر ساقه‌های چمن دفن شده است را کشف کنند. به گفته گاردین، کارشناسان تخمین می‌زنند که حدود یک-سوم از آثارِ اولیه این هنرمند، همگی دارای ترکیبات مخفی پنهان شده در زیر آنهاست.

پرتره گم‌شده، اثر ادگار دگا

نقاش فرانسوی ادگار دگا (Edgar Degas) درست همانند هنرمند هم‌عصرش ون‌گوگ، گاه‌و‌بیگاه از بوم‌های قدیمی مجددا استفاده می‌کرد و زمانی‌که اوضاع مالی‌اش مساعد نبود و یا یک نقاشی دیگر جاذبه سابق را نداشت، آن اثر با طرحی جدید جایگزین می‌شد.

در سال ۲۰۱۶ محققانی از استرالیا اعلام کردند که به تازگی با استفاده از روش‌های نوین علمی از یکی از پرتره‌های دِگا که تاکنون دیده نشده است و در زیر لایه‌های رنگ یک اثر دیگر قرار دارد، پرده‌برداری کرده‌اند. از آن‌جایی‌که با افزایش عمر اثر اصلی، قسمت‌های کلی پرتره پنهان بیشتر قابل‌تشخیص شده بود، پژوهشگران به فکر اسکن‌کردن بوم استفاده شده، به کمک پرتوی ایکس و روش‌های آزمایش جذبی افتادند.

بررسی‌ها در مرکزی در ملبورن استرالیا منجر به بازسازی تصویر پنهان شد و این‌طور که به نظر می‌رسد که این تصویر متعلق به، اما دوبیگنی (Emma Dobigny)، یکی از مدل‌های نقاشی معروف در دهه ۷۰ قرن نوزدهم است.

راز‌های پنهان در نقاشی‌های معروف دنیا / از مونالیزای بی‌دندان تا فراماسون‌ها

مونالیزای بی‌دندان!

چه چیزی باعث شده است که لبخند مونا لیزا اینقدر دلربا و فریبنده باشد. «جوزف بارتوسکی»، دندانپزشک و متخصص هنر، نقاشی لئوناردو داوینچی را با دقت مطالعه و ادعا کرده که از راز این لبخند جادویی پرده برداشته است. او باور دارد که مونالیزا دندان‌های جلویی خود را از دست داده است و این بر حالت چهره وی تأثیر داشته است! چه سورپرایزی!

نظر شما چیست؟

برچسب ها:
خواندنی‌ها

‏اثر جدید ‎بنیامین بهادر با حضور ‎نصرالله رادش منتشر...

طلاق در کلیسای کاتولیک به رسمیت شناخته نمی‌شود. راه‌حل...

به جای دوستت دارم چه بگویم؟ احتمالا این سوال خیلی از...

محمدرضا گلزار موزیک ویدئو جدیدی منتشر کرد.

  • جدیدترین‌ها
  • پربیننده‌ها
  • پربحث‌ها
سن ۱۳ شخصیت اصلی سریال «حلقه‌های قدرت» از مسن‌ترین به جوان‌ترین راز‌های پنهان در نقاشی‌های معروف دنیا / از مونالیزای بی‌دندان تا فراماسون‌ها حکم جنجالی‌ترین پرونده فوتبال ایران اعلام شد؛ علیرضا بیرانوند نقره داغ شد تصاویر پاییزی سمیرا حسن‌پور بازیگر سریال «گردن زنی» ویدئو | رونمایی از اثر جدید بنیامین بهادری با حرکات عجیب نصرالله رادش خطرات جدی در کمین طرفداران قرص جوشان کنترل‌گرترین آدم‌ها در رابطه متولد این ماه‌ها هستند! فوت ۵ نفر در اثر سقوط از درخت گردو در همدان تصویر دردناک پرویز پرستویی و رسول خادم با یدگار کارگردن طبس تنها کشور جهان که طلاق در آن ممنوع است! عکس | لباس خاص و نمادین اولین رئیس‌جمهوری زن مکزیک مرگ تلخ دختر جوان زیر تیغ جراحی لاغری ۱۷ عبارت جایگزین برای استفاده به جای «دوستت دارم» ویدئو | «خراب کردی»، موزیک - ویدئو جدید محمدرضا گلزار منتشر شد عکس | قابی غم‌انگیز از نسرین مقانلو اینفوگرافی | ۱۰ راهکار ساده برای رفع بوی بد دهان ویدئو |‌ مراسم عروسی مهران ضیغمی بازیگر سریال «تولدی دیگر»  آفتاب به‌کجای بدن بخورد ویتامین D جذب می‌شود؟ ویدئو | آموزش خوردن سوپ ژاپنی توسط بهاره رهنما! عکس | کیک اعیانی و ۲ متری جشن پرهزینه محمدرضا پهلوی و فرح در هتل هیلتون تهران
بلوا در آمریکا؛ پای بیانسه و مایکل جکسون به پرونده جنجالی «شان دیدی» باز شد امتناع «معین» از اجرای «بی‌بی گل» در کنسرت لس‌آنجلس؛ آیا این قطعه «فلسطین ستیز» است؟! ویدئو | حذف دراماتیک «عمو رجب» از «گل یا پوج» و بغض و ناراحتی مهران مدیری و دیگر شرکت کنندگان همه چیز درباره سریال «غریبه»؛ لیست بازیگران و عوامل و زمان پخش سریال شان دیدی کیست؟ غول رپ و کارآفرین موفقی که از امپراطوری به پشت میله‌های بدترین زندان نیویورک رسید تصاویر | دختری که ستاره نمایش سی‌صد شد؛ دلنیا آرام کیست؟ همه چیز درباره سریال «بازنده» (Loser)؛ لیست بازیگران، جزییات داستان و زمان پخش «محسن قصابیان» کیست؟ بیوگرافی بازیگر نقش بهرام در سریال داریوش تصاویری از فوت جگرسوز دختر بازیگر «نون خ» ویدئو | آموزش رقص سمیرا حسن‌پور به کیسان دیباج در «گردن زنی» ویدئو | کارشناسی داوری سه صحنه جنجالی دربی؛ آیا پنالتی پرسپولیس درست بود؟ تصاویر |‌ ازدواج عجیب و غیرمنتظره لانا دل ری (Lana Del Rey) سوژه شد؛ همسر او کیست؟ نقد سریال «طوبی»؛ مثلثی از عشق، تنفر و قدرت با قصه‌های تلخ «کوهسار بادفر»، گنج‌یاب معروف ایران مشهور به «پوآرو» کیست؟ وزنه‌بردار تیم ملی زنان ایران در اسپانیا ناپدید شد!؛ فاطمه کشاورز کیست؟ ویدئو | ترساندن عجیب و شدید نرگس محمدی در جوکر زنان | احسان علیخانی: این انتقام من بود! عکس قدیمی از الیکا ناصری، بازیگر سریال گردن‌زنی قبل از معروف شدن ویدئو | قصه عمو رجب و مهران مدیری؛ چرا مدیری بغض کرد؟ ویدئو | تغییر چهره سحر قریشی بعد از پاک کردن تتوهای صورتش؛ او به ایران باز می‌گردد! ویدئوی مبارزه تاریخی آنتونی جاشوا با دانیل دوبوا؛ تصاویری دیدنی از تحقیر جاشوا
پرطرفدارها
سن ۱۳ شخصیت اصلی سریال «حلقه‌های قدرت» از مسن‌ترین به جوان‌ترین راز‌های پنهان در نقاشی‌های معروف دنیا / از مونالیزای بی‌دندان تا فراماسون‌ها حکم جنجالی‌ترین پرونده فوتبال ایران اعلام شد؛ علیرضا بیرانوند نقره داغ شد تصاویر پاییزی سمیرا حسن‌پور بازیگر سریال «گردن زنی» ویدئو | رونمایی از اثر جدید بنیامین بهادری با حرکات عجیب نصرالله رادش خطرات جدی در کمین طرفداران قرص جوشان کنترل‌گرترین آدم‌ها در رابطه متولد این ماه‌ها هستند! فوت ۵ نفر در اثر سقوط از درخت گردو در همدان تصویر دردناک پرویز پرستویی و رسول خادم با یدگار کارگردن طبس تنها کشور جهان که طلاق در آن ممنوع است! عکس | لباس خاص و نمادین اولین رئیس‌جمهوری زن مکزیک مرگ تلخ دختر جوان زیر تیغ جراحی لاغری ۱۷ عبارت جایگزین برای استفاده به جای «دوستت دارم» ویدئو | «خراب کردی»، موزیک - ویدئو جدید محمدرضا گلزار منتشر شد عکس | قابی غم‌انگیز از نسرین مقانلو اینفوگرافی | ۱۰ راهکار ساده برای رفع بوی بد دهان ویدئو |‌ مراسم عروسی مهران ضیغمی بازیگر سریال «تولدی دیگر»  آفتاب به‌کجای بدن بخورد ویتامین D جذب می‌شود؟ ویدئو | آموزش خوردن سوپ ژاپنی توسط بهاره رهنما! عکس | کیک اعیانی و ۲ متری جشن پرهزینه محمدرضا پهلوی و فرح در هتل هیلتون تهران