کد خبر: ۲۱۲۹
۱۳:۴۹
۲۲ شهريور ۱۴۰۳
۱۳:۴۹
۲۲ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۱۲۹

طرز تهیه قهوه به انواع روش‌ها؛ از قهوه فرانسه تا لاته، از قهوه بدون دستگاه تا موکاپات

طرز تهیه قهوه به انواع روش‌ها؛ از قهوه فرانسه تا لاته، از قهوه بدون دستگاه تا موکاپات
روش‌های زیادی برای درست‌کردن قهوه وجود دارد که همگی آن‌ها به قهوه خوب رُست‌شده، آب باکیفیت و ظرف و ظروف مناسب نیاز دارند. در این مطلب به روش‌های مختلف طرز تهیه قهوه می‌پردازیم.

طرز تهیه قهوه به هر روش و فوت‌وفنی که باشد، برای عاشقان قهوه یک موضوع حیاتی است. چون آنها می‌دانند که اولین جرعه قهوه در ابتدای روز اگر خوب درست شده باشد، بی‌شک طعم بهشت می‌دهد! حتما شما هم که در حال خواندن این متن هستید باید یکی از دوست‌داران یا وابسته‌های قهوه باشید. مسیر درستی آمده‌اید، این‌جا قرار است طرز تهیه قهوه با اسپرسوساز، درست‌کردن قهوه با موکاپات، روش تهیه قهوه عربی و قهوه ترک و انواع دیگر را یاد بگیریم. آن‌هم به سبک خانگی؛ کم هزینه و باکیفیت. پس ادامه این متن را با آموزش نوشیدنی راستان همراه باشید.

به گزارش راستان، روش‌های زیادی برای درست‌کردن قهوه وجود دارد که همگی آنها به قهوه خوب رُست‌شده، آب باکیفیت و ظرف و ظروف مناسب نیاز دارند.

چند نکته مهم پیش از درست‌کردن قهوه

قبل از اینکه به روش‌های مختلف تهیه قهوه برسیم، باید چند نکته برای تهیه یک فنجان قهوه مناسب را بدانیم.

یک/ پیدا کردن قهوه با رُست مناسب

هیچ قانون دقیقی در مورد بهترین زمان مصرف قهوه بو‌داده وجود ندارد. اما می‌توانید روی یک رُست تازه حساب کنید که نتیجه‌ای با کیفیت دارد.

کاری که باید در موردِ سن رُست و انجامِ آن انجام دهید، اول از همه این است که بدانید از کجا قهوه را می‌خرید. برخی از قهوه‌ها (در واقع بسیاری از آنها) آنهایی هستند که می‌خواهید در عرض پنج روز پس از تاریخ برشته شدن‌شان برای نتایج بهینه مصرف کنید. در‌حالی‌که بسیاری دیگر تا حدود یک ماه پس از تاریخ برشته‌شدن کیفیت ثابتی دارند.

این‌که چه طعم‌هایی را قرار است استخراج کنید، کاملاً به دانه قهوه در زمان رشد و واکنشش به آب بستگی دارد. اما اگر می‌خواهید بدانید که دانه‌های قهوه شما کهنه هستند یا تازه، به نحوه ریختن آن در فنجان توجه کنید. اگر روی کف نازک قهوه حباب ایجاد شود، احتمالاً برای استفاده از قهوه‌تان خیلی صبر کرده‌اید!

طرز تهیه قهوه به انواع روش‌ها؛ از قهوه فرانسه تا لاته، از قهوه بدون دستگاه تا موکاپات

دو/ نحوه آسیاب قهوه

همه آسیاب‌ها یکسان نیست و این ربطی به کیفیت قهوه ندارد. در حقیقت، آنچه که «ساخت درست» را تشکیل می‌دهد، کاملاً بر اساس ترجیح سلیقه شماست.

دو نکته اساسی هنگام آسیاب‌کردن قهوه وجود دارد و آن اینکه بدانید آیا یک فنجان ملایم‌تر می‌خواهید یا یک فنجان کافئین‌دارِغلیظ؟ یک آسیاب ریزتر، یعنی ذرات کوچک‌تر قهوه، طعم بیشتری از قهوه را استخراج می‌کند. در حالی‌که یک آسیاب درشت، فنجانی با کافئین و غلظت کمتر می‌سازد.

همچنین، اگر از یک قهوه قدیمی رُست‌شده استفاده می‌کنید، بهتر است آسیاب ریزتر را انتخاب کنید تا طعم بیشتری از قهوه نصیبتان شود.

*نکته: مخلوط کردن آسیاب‌های مختلفِ قهوه با هم، می‌تواند تلاش شما برای داشتن قهوه خوب را خراب کند.

طرز تهیه قهوه به انواع روش‌ها؛ از قهوه فرانسه تا لاته، از قهوه بدون دستگاه تا موکاپات

سه/ کیفیت آب

به گزارش راستان، یک نکته مهم در دم کردن قهوه به هر شکلی کیفیت آب شماست. از آن‌جا آب لوله‌کشی از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت است، بهتر است از آب تصفیه‌شده یا آب معدنی استفاده کنید. در صورتی که هیچ‌کدام را ندارید، آب را بگذارید جوش بیاید، سرد شود و بعد آن را برای قهوه کنار بگذارید. چرا کیفیت آب مهم است؟ چون هرچقدر مواد معدنی آب کمتر باشد، عطر و طعم فنجان قهوه شما هم بهتر خواهد بود.

چهار/ روش‌های دم کردن

به طور طبیعی، یکی از بزرگ‌ترین متغیر‌ها در خروجی قهوه‌ای که درست می‌کنید، وسیله و شیوه‌ای است که از آن استفاده می‌کنید. این کاملا سلیقه‌ای است. انتخاب شما می‌تواند دستگاه اسپرسوساز خانگی باشد یا فرنچ پرس و یا موکاپات.

حالا وقتش رسیده که به سراغ انواع طرز تهیه قهوه برویم...

طرز تهیه قهوه ترک با شیر یا بدون شیر

برخی طرز تهیه قهوه با قهوه جوشرا با تهیه قهوه ترک اشتباه می‌گیرند. قهوه ترک نوعی از قهوه و بسیار ریزتر از قهوه معمولی است. می‌توانید آن‌را در فروشگاه‌های قهوه به سادگی پیدا کنید و بخرید. برای تهیه قهوه ترک محبوب، شما در مجموع به ۱۵ دقیقه زمان، یک قهوه جوش یا همان قابلمه معروف قهوه ترک که پایین پهن و دهنه باریکی دارد نیاز دارید. همچنین باید آب مورد استفاده تصفیه شده باشد.

به گزارش راستان، درست کردن قهوه ترک آسان است و نیازی به مهارت خاصی ندارد. یک قانون اصلی وجود دارد که بهتر است رعایت کنید و آن این که به ازای هر قاشق غذاخوری قهوه یک و نصفی لیوان آب در نظر بگیرید.

قهوه و آب را مخلوط کرده و آن‌را به‌آرامی روی حرارت متوسط ​​به جوش بیاورید. این کار سه تا چهار دقیقه طول می‌کشد؛ بنابراین مراقب آن باشید. با گرم شدن قهوه، کف تیره‌ای رویش ساخته می‌شود.

طرز تهیه قهوه به انواع روش‌ها؛ از قهوه فرانسه تا لاته، از قهوه بدون دستگاه تا موکاپات

*سرو قهوه ترک با فوم روی آن مرسوم و مهم است.

وقتی مخلوط به جوش آمد، از یک قاشق چای‌خوری برای انتقال مقداری از کف به هر فنجان قهوه استفاده کنید و بعد قابلمه قهوه را دوباره روی اجاق گاز برگردانید.

وقتی قهوه به جوش آمد، نیمی از قهوه را در فنجان‌ها و روی کف بریزید و دوباره قابلمه قهوه را روی اجاق برگردانید و باقی مانده قهوه را به مدت ۱۰-۱۵ ثانیه دیگر بجوشانید و پس از آن فنجان‌ها را تا لبه آن پر کنید.

قبل از سِرو کردن اجازه دهید پودر باقیمانده ته‌نشین شود. به همین سادگی. نوش جان کنید و بعد هم یک فال با آن بگیرید!

طرز استفاده از موکاپات

موکاپات یک ظرف فلزی با طراحی ایتالیایی است که به سه قسمت تقسیم می‌شود و از فشار بخار برای دم‌کردن قهوه استفاده می‌کند.
این سه بخش شامل چیست؟ یکی برای آب، یکی برای قهوه و یکی برای محصول نهایی.

  • محفظه پایینی موکاپات برای آب است. معمولاً یک شیر فشار هم دارد.
  • محفظه میانی برای قهوه‌ای است که باید ریز آسیاب شده باشد.
  • محفظه بالایی هم محل جمع‌آوری یا دم‌شدن قهوه است.

آب کافی برای محفظه زیرین قابلمه موکا را در یک کتری جداگانه از قبل گرم کنید. وقتی به جوش آمد، آن را از منبع حرارت بردارید.

طرز تهیه قهوه به انواع روش‌ها؛ از قهوه فرانسه تا لاته، از قهوه بدون دستگاه تا موکاپات

*نکته: این مرحله الزامی نیست، اما برای جلوگیری از داغ‌شدن بیش‌ازحد قابلمه فلزی و جلوگیری از بدطعم‌شدن قهوه توصیه می‌شود.

در مرحله بعد، محفظه زیرین قابلمه موکا را تقریبا تا حلقه سوپاپ با آب پر کنید. ممکن است یک خط راهنما در داخل محفظه وجود داشته باشد. سپس فیلتر را سر جایش بگذارید.

فیلتر را با قهوه پر کنید و با انگشتان‌تان آن‌را صاف کنید. مطمئن شوید که در لبه بالایی فیلتر، تفاله‌های قهوه شل وجود نداشته باشد.

قسمت بالایی و پایینی موکاپات را به هم بچسبانید. مطمئن شوید که آنها کاملاً مهر و موم شده‌اند، اما آن‌قدر سفت نکنید که نتوانید آنها را از هم جدا کنید.

*نکته: مراقب باشید تا قهوه آسیاب‌شده را در آب یا داخل محفظه بالایی نریزید.

ظرف موکا را روی اجاق گاز روی حرارت متوسط ​​قرار دهید. هنگامی که بخار شروع به شکل‌گیری کند، قهوه به داخل محفظه بالا نفوذ می‌کند. با ظهور بخار، صدای دستگاه درخواهد آمد.

در ابتدا قهوه به شکل قهوه‌ای غلیظ است وبه مرور زمان روشن می‌شود. صبر کنید تا جریان به رنگ عسلی برسد و بعد موکاپات را از روی حرارت بردارید.

**نکته خیلی مهم: موکاپات را خیلی طولانی روی شعله نگذارید وگرنه قهوه را می‌سوزانید و طعمش را خراب می‌کنید.

اگر می‌خواهید قهوه خوش‌طعم‌تری داشته باشید، قابلمه را با یک حوله سرد بپیچید یا آن را زیر آب سرد قرار دهید. این‌کار ضروری نیست، اما برای جلوگیری از طعم فلز ظرف قهوه توصیه می‌شود.

حالا وقتش رسیده که آن را در فنجان بریزید و نوش جان کنید. این قهوه یک نیمه اسپرسوی خیلی قوی است. اگر زیادی برایتان غلیظ بود با کمی آب‌جوش مخلوطش کنید.

طرز تهیه اسپرسو با دستگاه اسپرسوساز

قرار است با دستگاه خانگی‌تان یک شات اسپرسو درست کنید.

شات اسپرسو اسپرسو نوع غلیظی از قهوه است که با استفاده از فشار آب داغ از طریق دانه‌های ریز آسیاب‌شده قهوه ساخته می‌شود. نتیجه آن اسپرسوی فوق العاده غنی با یک لایه نازک کرم رویش است.

این روش ایتالیایی قهوه‌سازی در راس روش‌های قهوه‌سازی دنیا قرار دارد. چون وقتی‌که به آن مسلط شوید می‌توانید مجموعه کاملی از نوشیدنی‌های اسپرسو را درست مثلِ کافی‌شاپ مورد علاقه‌تان درست کنید: لاته، کاپوچینو، ماکیاتو و غیره.

به گزارش راستان، دستگاه اسپرسوساز خانگی، دو قطعه اصلی دارد؛ یکی تَمپر و دیگری پرتافیلتر. تمپر برای فشرده کردن پودر قهوه است و شبیه گوشتکوب است. پرتافیلتر هم که نگه‌دارندهِ پودر قهوه زیر آب داغ و نازل جریان قهوه است، یک دسته و یک بسکت دارد.

اغلبِ اسپرسوساز‌های خانگی نازل بخاری هم دارند که برای درست‌کردنِ فوم شیر استفاده می‌شود.

خوردن یک فنجان اسپرسوی قوی با اسپرسوساز خانگی خیلی لذت‌بخش است. انگار که شما یک کافه در خانه‌تان داشته باشید. بیایید بدون معطلی مراحل تهیه قهوه با دستگاه اسپرسوساز در خانه را یاد بگیریم.

طرز تهیه قهوه به انواع روش‌ها؛ از قهوه فرانسه تا لاته، از قهوه بدون دستگاه تا موکاپات

پیش از هر چیز لازم است یک شست‌وشوی مناسب به دستگاه‌تان بدهید. پس منبع دستگاه اسپرسو سازتان را با آب پر کنید و در حالی که قطعات دیگر آن را سر جایشان گذاشته‌اید، آن‌را روشن کنید.

دکمه شروع به کار دستگاه را بزنید تا آبِ داغ با فشار مسیر عبور قهوه و پرتافیلتر را شست‌وشو دهد.

پرتافیلتر را باز کنید و مطمئن شوید که خوب خشک‌اش کرده‌اید.به ازای هر شات اسپرسو، ۷ تا ۱۰ گرم قهوه پودر شده داخل فیلتر بریزید و آن را تَمپ کنید. حواس‌تان باشد باید سطح قهوه‌ای که تمپ می‌کنید یکدست و صاف باشد و هیچ فضای خالی نداشته باشد. این نکته حرفه‌ای و مهمی است.

فنجان را زیر نازل قهوه قرار دهید و حداکثر بیست ثانیه و حداقل ۱۰ ثانیه بعد از اینکه اولین قطره از اسپرسو داخل آن افتاد، فنجان را بردارید.

*توجه کنید که بعد از بیست ثانیه، چیزی که تحویل می‌گیرید عصاره قهوه سوخته است نه اسپرسو! بنابراین حتما به موقع آن‌را بردارید.

طرز تهیه قهوه عربی

قهوه عربی که اساس آن قهوه عربیکا است، به قهوه‌ای می‌گویند که طبق سنت‌های عربی و با وسیله‌ای به‌نام دله عربی درست می‌شود. قهوه عربی از سال‌ها پیش در عربستان پا به عرصه گذاشته و از آن زمان تا امروز در میان خود عرب‌ها و مردم کشور‌های دیگر به خصوص آسیا و مناطق جنوبی ایران محبوب است.

مردم عربستان سعودی، معمولاً در ماه رمضان هنگام افطار و یا هر روز با صبحانه یا هنگام پذیرایی از مهمانان قهوه عربی سرو می‌کنند.

قهوه عربی کاملاً غلیظ و تلخ است. به همین دلیل هم در لیوان‌های کوچکی به نام «فناجین» ریخته می‌شود و در کنار خوراکی‌های شیرین و خرما نوشیده می‌شود. بیایید ببینیم چطور می‌توانیم این قهوه را در خانه درست کنیم.

طرز تهیه قهوه به انواع روش‌ها؛ از قهوه فرانسه تا لاته، از قهوه بدون دستگاه تا موکاپات

مواد تشکیل دهنده:

  • سه قاشق غذاخوری قهوه عربیکای ریز آسیب‌شده
  • سه فنجان آب
  • سه عدد هل
  • مقداری پودر زعفران

آب و پودر قهوه را مخلوط کنید و داخل دله بریزید. دله را به مدت ۱۰ دقیقه روی حرارت متوسط ​​بجوشانید.

سپس آن‌را از روی حرارت بردارید و افزودنی‌ها را آماده کنید. هل را خرد کنید و همراه زعفران به قهوه اضافه کنید. حدودا سه دقیقه در ظرف را بگذارید و صبر کنید.

حالا قهوه عربی شما حاضر است. آن‌را با خرما یا شیرینی سرو کنید.

طرز تهیه قهوه با فرنچ پرس

داشتن یک فرنچ‌پرس در خانه واقعا کار راه بنداز است! چراکه با این وسیله ساده و کم‌جا می‌توانید یک اسپرسوی دوست‌داشتنی و سرحال کننده درست کرد؛ آن‌هم بدون دنگ‌وفنگ.

به گزارش راستان، قبل از اینکه بدانیم چطور باید این‌کار را بکنیم، باید همین‌جا به شما بگوییم که اگر در اینترنت طرز تهیه قهوه فرانسه را جست‌وجو می‌کنید در اشتباهید. ما چیزی به این اسم نداریم و بهتر است آن را به همین تهیه قهوه با فرنچ پرس (پرس فرانسوی) معنا کنیم.

طرز تهیه قهوه به انواع روش‌ها؛ از قهوه فرانسه تا لاته، از قهوه بدون دستگاه تا موکاپات

خُب... استفاده از فرنچ پرس بهترین راه برای تهیه اسپرسو بدون دستگاه است. کافی است شما در خانه پودر قهوه ریز آسیاب‌شده و فرنچ‌پرس داشته باشید؛ آن‌وقت انگار یک دستگاه اسپرسوساز خانگی دارید!

البته که با فرنچ پرس نمی‌توان به کرم قهوه دست یافت و حتما در نهایت مقداری رسوب ته فنجان‌تان خواهید داشت. با این‌حال این وسیله به سادگی شما را به طعم یک اسپرسوی واقعی نزدیک می‌کند.

پس بیایید طرز تهیه اسپرسو با فرنچ پرس را یاد بگیریم.

اول از همه به این نکته مهم توجه کنید:

*قهوه آسیاب‌شده برای فرنچ‌پرس نباید خیلی ریز باشد و باید متوسط آسیاب شود، چون دانه‌های آن از توری فرنچ‌پرس رد نشود.

نصفِ فنجان دانه‌های قهوه برشته تیره را در شیشه فرنچ پرس بریزید.

حدودا یک لیوان آب را روی حرارت قرار دهید تا داغ شود.

*نکته: این آب نباید در حال جوش باشد. ۲۰۰ تا ۲۰۵ درجه فارنهایت کافی است.

آب را روی قهوه بریزید و هم بزنید. یک تایمر تنظیم کرده و حدودا چهار دقیقه صبر کنید.

حالا در فرنچ پرس را بگذارید و به آرامی پیستون را تا انتها فشار دهید.

قهوه شما آماده است. نوش جان کنید! اگر دوست داشتید کمی هم شیر به فنجان‌تان بیفزایید.

نحوه دم کردن قهوه با قهوه ساز دمی

علاوه بر اسپرسوساز‌های خانگی، قهوه‌ساز‌های معمولی هم محبوبیت و کارایی زیادی دارند. منظور دستگاه‌های “Coffee Maker” است که از یک قوری، یک مخزن آب و فیلتر تشکیل شده‌اند. خروجی این دستگاه‌ها می‌تواند قهوه بسیار رقیق و ملایم تا قهوه غلیظ باشد.

روش کار:

مخزن قهوه‌ساز را با آب سرد تصفیه شده پر کنید. اگر آب شما لوله‌کشی است آن‌را از قبل فیلتر کنید و یا آب را بگذارید به جوش بیاید و وقتی سرد شد درون مخزن بریزید.

فیلترتان را حاضر کنید. یعنی اگر تفاله قهوه‌های قبلی در آن است، آنها را پاک کنید و فیلتر را به‌خوبی بشویید. بعد آن‌را سر جایش در دستگاه به خوبی قرار دهید.

به گزارش راستان، پودر قهوه شما باید نه خیلی ریز و نه زیاد درشت باشد. اگر خیلی درشت باشد، باعث می‌شود که آب در فیلتر جمع شده و نتواند به داخل قوری منتقل شود؛ بنابراین وقتی پودر قهوه را می‌خرید حتما به فروشنده بگویید برای چه دستگاهی است یا اگر خودتان آن‌را آسیاب می‌کنید، حواستان به این نکته باشد.

بعد از اینکه مطمئن شدید آب، پودر قهوه و قوری درست سرجای‌شان هستند دکمه شروع به کار را بزنید. از آن‌جایی که اکثر قهوه‌ساز‌های خانگی به شما اجازه نمی‌دهند تنظیماتی مثل زمان و دما داشته باشید، این تغییر اندازه آسیاب است که با آن می‌توانید طعم قهوه را تغییر دهید. با قانونِ زیر:

۱. آسیاب ریزتر طعم قوی‌تر و تلخ‌تر

۲. آسیاب درشت‌تر طعم ملایم‌تر و رقیق‌تر

منتظر بمانید تا چرخه دم‌کردن کامل شود. دم شدن قهوه در اکثر دستگاه‌ها بین سه تا پنج دقیقه طول می‌کشد؛ از زمانی‌که آب شروع به چکه‌کردن روی قهوه می‌کند.

قهوه شما حاضر است. نوش جان!

طرز تهیه قهوه به انواع روش‌ها؛ از قهوه فرانسه تا لاته، از قهوه بدون دستگاه تا موکاپات

درست کردن قهوه بدون دستگاه: طرز تهیه قهوه روی گاز

تا این‌جا روش‌های معمول و انواع روش دم کردن قهوه با وسیله را با هم مرور کردیم. حالا وقتش رسیده سراغ دم کردن قهوه بدون دستگاه برویم. این‌جا قرار است روش تهیه قهوه روی گاز را با هم یاد بگیریم.

آب را داخل یک کتری یا قابلمه کوچک بریزید و روی اجاق‌گاز گرم کنید. به‌ازای هر فنجان قهوه کمی بیش‌تر از یک فنجان آب بریزید. باید صبر کنید که آب به آرامی به جوش بیاید و روی آن حباب‌های منظم (و نه شدید) تشکیل شود.

به ازای هر واحد آب، یک تا دو قاشق غذاخوری (بسته به ذائقه‌تان) قهوه آسیاب‌شده اضافه کنید. حالا آن‌قدر هم بزنید تا تفاله قهوه در آب به گردش درآید.

بعد از یک دقیقه زیر شعله را خاموش کنید و اجازه دهید دانه‌های قهوه ته‌نشین شوند. سپس در فنجان ریخته و بنوشید.

*نکته یک: رقیق‌کردن قهوه از غلیط‌کردنِ آن به‌مراتب آسان‌تر و حرفه‌ای‌تر است؛ بنابراین بهتر است میزان پودر قهوه‌تان را دستِ بالا بگیرید؛ مثلا به ازای هر فنجان دو قاشق غذاخوری پودر قهوه.

*نکته دو: برخی از افراد ترجیح می‌دهند که مخلوط آب و قهوه را به مدت زیادتری بجوشانند. این‌کار تلخی فنجان شما را بیش‌تر می‌کند.

طرز تهیه اسپرسو بدون دستگاه

برای تهیه اسپرسوی خانگی آن‌هم بدون دستگاه چهار روش وجود دارد که پیش‌تر درباره تک‌تک آنها به شما آموزش دادیم. رایج‌ترین روش‌های جایگزینی برای شات اسپرسو بدون دستگاه عبارتند از:

  • اسپرسوساز پرتابلِ “AeroPress”
  • موکا پات
  • فرنچ پرس
  • آب داغ و قهوه ریز آسیاب‌شده

در این‌جا قصد داریم که روش آخر یعنی آب داغ و قهوه ریز آسیاب شده را به شما یاد دهیم. این روش، بدون هیچ‌گونه وسیله و دستگاهی است.

به سه قاشق غذاخوری دانه‌های قهوه آسیاب‌شده ریز، و نصف فنجان آب داغ نیاز دارید. همین!

آب را بجوشانید و بعد که جوشید اجازه دهید حدود ۲۰ ثانیه سرد شود. پودر قهوه را درون فنجان بریزید و مقدار خیلی کمی آب (چند قطره) روی پودر قهوه بپاشید. این‌کار باعث می‌شود که طعم قهوه آزاد شود.

سپس، آب داغ را به آرامی روی تفاله‌های قهوه بریزید. این کار را با حرکت دورانی و آهسته انجام دهید تا همه پودر قهوه به‌اندازه خیس شود. اگر فنجانتان را هم هنگام ریختن آب داغ روی قهوه به آرامی بچرخانید، احتمالا یک لایه کف هم خواهید داشت.

طرز تهیه قهوه به انواع روش‌ها؛ از قهوه فرانسه تا لاته، از قهوه بدون دستگاه تا موکاپات

یک دقیقه زمان بدهید تا قهوه دم شود و بعد قهوه را هم بزنید تا تفاله و آب مخلوط شوند. بگذارید سه دقیقه دیگر دم بکشد.

حالا از طریق یک صافی مشبک، قهوه را در فنجان دیگری بریزید. دوباره اجازه دهید قهوه حدود یک دقیقه بماند تا لجنش ته‌نشین شود. تمام شد! یک اسپرسوی جذاب با روشی فوق‌العاده ساده دارید که هرکجا و در سفر می‌توانید از آن استفاده کنید.

طرز تهیه لاته در خانه

لاته را هم در دستور تهیه قهوه جا دادیم، چون به شدت محبوب است. این نوشیدنی با اسپرسو، شیر بخارپز و لایه‌ای از کف شیر درست می‌شود.

 به جای خرید لاته از کافی‌شاپ مورد علاقه خود، می‌توانید به راحتی در خانه خود یک لاته تهیه کنید، آن‌هم بدون هیچ دستگاهی.

مواد و وسایل مورد نیاز کلیدی:

  • قهوه آسیاب‌شده ریز
  • شیر (هر نوعی که باشد)
  • یک همزن کوچک آشپزخانه

قهوه یا اسپرسوی دلخواه را به یکی از روش‌های بالا دم کنید.

در حالی که قهوه در حال دم شدن است، شیر مورد نظرتان را به مدت ۳۰ تا ۴۵ ثانیه در مایکروویو گرم کنید. اگر با مایکروویو میانه خوبی ندارید آن را روی گاز گرم کنید.

پس از گرم‌شدن شیر، یک همزن خوب بردارید و به مدت ۱۵ تا ۳۰ ثانیه به شدت هم بزنید تا شیر حباب‌های بزرگی تشکیل دهد و کف کند. این کار باعث تشکیل کف روی لاته شما می‌شود.

قهوه غلیظ یا یک شات اسپرسو را به آرامی در لیوان روی شیر کف شده بریزید. فوم تا بالای لیوان بالا می‌رود و برای شما یک لاته همیشگی کافه را شبیه‌سازی می‌کند. 

می‌توانید شیر را در یک پیمانه شیشه‌ای گرم کنید و سپس در ظرف را ببندید و آن‌قدر هم بزنید تا حباب ایجاد شود. قهوه یا اسپرسو را در یک لیوان ریخته و سپس شیر کف کرده را به آرامی روی قهوه بریزید. کف باقی مانده را با قاشق روی لاته خود بریزید. به همین سادگی!
لاته طعم دار خانگی را چطور می‌توان درست کرد؟

گزینه‌ها زیاد هستند. می‌توانید یک شیرین‌کنند مثل عسل به لاته اضافه کنید. یا شاید دوست داشته باشید لاته طعم وانیل بدهد که با یک‌چهارم عصاره وانیل جواب می‌دهد. شاید هم از ترکیب مولا و لاته خوش‌تان بیاید که برای این منظور می‌توانید به دو قاشق از شیر گرم‌شده مقداری شربت شکلات اضافه و لاته‌تان را با طعم شکلات حسابی جذاب کنید.

طرز تهیه آیس لاته در خانه

حالا که تا این‌جا آمده‌ایم بگذارید آیس لاته در خانه را هم بگوییم و برویم. چون این نوشیدنی در فصل تابستان واقعا دلچسب است.

یک لیوان بلند را پر از یخ کنید و اسپرسوی تازه دم شده را داخل آن بریزید.

شیر و شیرین‌کننده اختیاری را در یک ظرف در دار بریزی طوری که ¾ آن پر شود. در آن‌را محکم ببندید و تکان دهید، تکان دهید و تکان دهید تا کف کند.

حالا شیر و کف ایجاد شده را درون لیوان بلند بریزید. تمام! آماده است. لذت ببرید.

در آخر

همه روش‌هایی که در بالا به شما یاد دادیم شباهت‌های زیادی به هم دارند و تفاوت آنها در چند مورد کوچک است. اما همین تفاوت‌هاست که دنیای قهوه را دوست‌داشتنی می‌کند. امیدواریم که مفید بوده باشد. فراموش نکنید این مطلب را برای عاشقان قهوه بفرستید.

سوالات متداول درباره طرز تهیه قهوه

طرز تهیه قهوه چگونه است؟

درست‌کردن قهوه شیوه‌های متنوعی دارد؛ از قهوه با دستگاه حرفه‌ای اسپرسوساز گرفته تا تهیه آن در خانه و با مقداری آب جوشیده در یک قابلمه.

انواع مختلف قهوه چیست؟

قهوه‌ها تنوع زیادی دارند، مثلِ اسپرسو، قهوه دمی، قهوه فرانسه، قهوه عربی، قهوه ترک، لاته و آیس لاته، موکا و... باید ببینید کدام به مذاق شما بیش‌تر خوش می‌آید.

آیا می‌توان بدون دستگاه در خانه قهوه درست کرد؟

بله! آن‌هم نه فقط یک مُدل قهوه، بلکه چندین مدل قهوه خوشمزه. کافی است پودر قهوه تازه، آب، یکی دو وسیله قهوه‌ساز و یا حتی یک دو ظرف معمولی داشته باشید.

برچسب ها:
خواندنی‌ها

کتف مصدوم حسن یزدانی امروز تحت عمل جراحی قرار گرفت.

اخیرا بعضی‌ رسانه‌ها مدعی شده بودند پلیس در طرح اخراج...

اوجانی نوا (Ojani Noa)، شوهر اول جنیفر لوپز، درباره...

  • جدیدترین‌ها
  • پربیننده‌ها
  • پربحث‌ها
نخستین عکس از حسن یزدانی پس از عمل جراحی کتف در فرانسه ویدئو | خاطره بامزه جهانبخش سلطانی از دیالوگ گفتن در سریال یوسف پیامبر به لهجه اصفهانی «شان دیدی» (Sean Combs)، غول هیپ هاپ به اتهام قاچاق جنسی دستگیر شد عکس | تغییر چهره «سودابه حسنی دخت» مجری تلویزیون بعد ۲۰ سال در ۴۶ سالگی ۶ اشتباه رایج در آرایش و استایل موها آزار و اذیت دختر جوان توسط خواستگار اینستاگرامی ویدئو | قیمت ساعت رادوی احمد خمینی چند است؟ ویدئو |‌ سکانس بحث‌برانگیز و جنجالی از شب اول عروسی در سریال «گردن‌زنی» ویدیوی دختر ایرانی از قوانین خاص قطر شوک بزرگ به پرسپولیس؛ ایوب العملود دربی را از دست داد؟ راز محبوبیت انفجاری دمپایی‌های کراکس (Crocs) را می‌دانید؟ پسر خداداد عزیزی دستگیر شده است؟ کاپولا فیلمی جدید با عناصر قوی رقص و موسیقی می‌سازد ویدئویی تلخ از کیومرث پوراحمد؛ چی بخونم جوونیم رفته صدام رفته ... ویدئو | چرا الیکا عبدالرزاقی حلقه دست نمی‌کند؟ عکس | ابوالفضل پورعرب با ویلچر در مراسم تشییع رفیق قدیمی‌اش عکس | حضور مبینا نعمت‌زاده و ناهید کیانی در دیدار با رهبر انقلاب؛ دست مبینا نعمت‌زاده شکسته است! شوهر اول جنیفر لوپز (Jennifer Lopez): چندوقت ازدواج نکن!  ۳ ترفند ساده برای خشک کردن پسته تازه در خانه پیرزن زرنگ، نقشه قلابی گنج در خانه متروکه را به ۳ جوان طمع‌کار فروخت!
داستان ۷ فرقه مشهور آمریکا؛ سکس، چندهمسری و زندگی وحشی در آمریکا؛ از خانواده منسون تا سالیوان‌ها جزییات جدید از قتل هولناک قهرمان بوکس ایران؛ پای «دو زن» در میان است! عیسی گل محمدی کیست؟ تصاویر | روایتی متفاوت از زندگی مرتضی مهرزاد؛‌ کار بزرگی که احسان علیخانی کرد تصاویر | ماجرای قتل، تکه تکه و پوره شدن ملکه‌ زیبایی سابق در سوئیس توسط همسرش!؛ کریستینا جوکسیموویچ که بود؟ گلشیفته فراهانی بر فرش قرمز جشنواره فیلم ویلیام تل (William Tell) در فستیوال فیلم تورنتو درباره فیلم دختربچه یا بیبی گرل (Babygirl)؛ درام عاشقانه و تکان‌دهنده نیکول کیدمن تصاویری از مراسم تجلیل از قهرمانان المپیک؛ حضور رضا علیپور، هادی ساروی، ناهید کیانی، آرین سلیمی و ... ویدئو | روبوسی علی پروین و ناهید کیانی جنجال به پا کرد ویدئو | رضا حجار ازدواج کرد تصویر |‌ قتل زوج جوان در جنگل نرگسی نوکنده ویدئو | بدحال شدن رویا میرعلمی با دیدن تیپ و حرکات ناهید مسلمی در جوکر زنان غوغای قهرمان ایرانی‌تبار تیم آمریکا؛ ازرا فرچ کیست؟ برخورد قضایی با سحر دولتشاهی برای یک صحنه از سریال «داریوش»؛ ماجرا چیست؟‌ تصویر | مادر کریم باقری درگذشت ویدئو | پستونک خوردن الیکا عبدالرزاقی در جوکر زنان!؛ خنده‌ی شدید احسان علیخانی پس از لالایی رپ ناهید مسلمی ویدئو | شیرجه در آبشار شیرآباد و مرگ دلخراش مرد سبزواری تکذیب درگذشت صدرالدین حجازی | همسر این بازیگر می‌گوید که او همچنان در کما است تصاویر | مستانه مهاجر، نفس بازغی و الناز حبیبی در اکران خصوصی «شه‌سوار» جزییات قتل فجیع عیسی گل‌محمدی، قهران بوکس و سخنگوی فدراسیون؛ پلیس به دنبال دستگیری دو زن تصاویر | قتل فجیع استاد موسیقی دانشگاه تهران در ویلای رشت؛‌ یاسمین رحمتی کیست؟
پرطرفدارها
نخستین عکس از حسن یزدانی پس از عمل جراحی کتف در فرانسه ویدئو | خاطره بامزه جهانبخش سلطانی از دیالوگ گفتن در سریال یوسف پیامبر به لهجه اصفهانی «شان دیدی» (Sean Combs)، غول هیپ هاپ به اتهام قاچاق جنسی دستگیر شد عکس | تغییر چهره «سودابه حسنی دخت» مجری تلویزیون بعد ۲۰ سال در ۴۶ سالگی ۶ اشتباه رایج در آرایش و استایل موها آزار و اذیت دختر جوان توسط خواستگار اینستاگرامی ویدئو | قیمت ساعت رادوی احمد خمینی چند است؟ ویدئو |‌ سکانس بحث‌برانگیز و جنجالی از شب اول عروسی در سریال «گردن‌زنی» ویدیوی دختر ایرانی از قوانین خاص قطر شوک بزرگ به پرسپولیس؛ ایوب العملود دربی را از دست داد؟ راز محبوبیت انفجاری دمپایی‌های کراکس (Crocs) را می‌دانید؟ پسر خداداد عزیزی دستگیر شده است؟ کاپولا فیلمی جدید با عناصر قوی رقص و موسیقی می‌سازد ویدئویی تلخ از کیومرث پوراحمد؛ چی بخونم جوونیم رفته صدام رفته ... ویدئو | چرا الیکا عبدالرزاقی حلقه دست نمی‌کند؟ عکس | ابوالفضل پورعرب با ویلچر در مراسم تشییع رفیق قدیمی‌اش عکس | حضور مبینا نعمت‌زاده و ناهید کیانی در دیدار با رهبر انقلاب؛ دست مبینا نعمت‌زاده شکسته است! شوهر اول جنیفر لوپز (Jennifer Lopez): چندوقت ازدواج نکن!  ۳ ترفند ساده برای خشک کردن پسته تازه در خانه پیرزن زرنگ، نقشه قلابی گنج در خانه متروکه را به ۳ جوان طمع‌کار فروخت!