کد خبر: ۲۲۸۲
۱۴:۱۸
۲۹ شهريور ۱۴۰۳
۱۴:۱۸
۲۹ شهريور ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۲۸۲

غذا‌های فوق فرآوری شده چه بلایی بر سر ما می‌آورند؟

غذا‌های فوق فرآوری شده چه بلایی بر سر ما می‌آورند؟
ساموئل دیکن، نویسنده اول این مطالعه از بخش پزشکی کالج دانشگاهی لندن، نیز در این خصوص گفت: «بیشتر مطالعات تا به امروز غذاهای فوق فرآوری‌شده را به عنوان یک واحد کلی در نظر می‌گیرند، اما ما تصور می‌کنیم که مواد غذایی زیرمجموعه آن‌ها هر کدام سطح خطر متفاوتی دارند.»

راستان | یافته‌های یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که یک تغییر ساده در رژیم غذایی و کم کردن مصرف غذاهای فوق فرآوری شده می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت کمک کند.

در این مطالعه که با همکاری محققان در کالج دانشگاهی لندن، دانشگاه کمبریج و امپریال کالج لندن انجام شده است، پژوهشگران مصرف غذاهای فوق فرآوری‌شده را در حدود ۳۱۰ هزار نفر در ۸ کشور اروپایی برای به طور میانگین طی ۱۰.۹ سال مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

بر اساس نتایج این مطالعه هر ۱۰ درصد افزایش مصرف در میزان غذاهای فوق فرآوری شده در رژیم غذایی افراد، با افزایش ۱۷ درصدی خطر دیابت مرتبط است.

محققان می‌گویند این خطر را می‌توان با مصرف غذاهای کمتر فرآوری شده کاهش داد. این لزوماً به معنای نخوردن غذاهای فرآوری نشده نیست، بلکه مواردی را شامل می‌شود که در بالاترین سطح فرآوری نشده‌اند.

درجه فرآوری در غذاها اغلب با استفاده از طبقه‌بندی موسوم به «نووا» (Nova) ارزیابی می‌شود که غذاها را به ۴ گروه تقسیم می‌کند:

۱- خوراک‌های فرآوری نشده یا حداقل فرآوری شده مانند تخم مرغ، شیر و میوه؛

۲- مواد اولیه آشپزی فرآوری شده مانند نمک، کره و روغن؛

۳- خوراک‌های فرآوری شده مانند ماهی کنسرو شده، آبجو و پنیر هستند؛

۴- مواد غذایی فوق فرآوری شده مانند غذاهای آماده، میان وعده‌های خوش طعم، شیرینی و دسر.

بیشترین خطر در میان مواد غذایی فوق فرآوری‌شده را تنقلات خوش‌طعم، محصولات حیوانی مانند گوشت‌های فرآوری شده، غذاهای آماده، و نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شکر و شیرین‌شده مصنوعی تشکیل می‌دادند.

پروفسور راشل باترهام، نویسنده ارشد این مطالعه از بخش پزشکی کالج دانشگاهی لندن، در این باره می‌گوید: «نتایج این مطالعه تأیید می‌کند که همه غذاهای طبقه‌بندی شده به عنوان فوق فرآوری شده از نظر خطرات سلامتی مرتبط با آنها یکسان نیستند.»

وی اضافه کرد: «به عنوان مثال، نان‌ها و غلات جزء اصلی رژیم غذایی بسیاری از مردم هستند. بر اساس نتایج فکر می‌کنم که از نظر توصیه‌های غذایی‌ای که ارائه می‌دهیم، باید با تنقلات خوش طعم یا نوشیدنی‌های شیرین رفتار متفاوتی داشته باشیم.»

ساموئل دیکن، نویسنده اول این مطالعه از بخش پزشکی کالج دانشگاهی لندن، نیز در این خصوص گفت: «بیشتر مطالعات تا به امروز غذاهای فوق فرآوری‌شده را به عنوان یک واحد کلی در نظر می‌گیرند، اما ما تصور می‌کنیم که مواد غذایی زیرمجموعه آن‌ها هر کدام سطح خطر متفاوتی دارند.»

نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که جایگزینی ۱۰ درصد از غذاهای فوق فرآوری‌شده با ۱۰ درصد از غذاهای فرآوری‌شده خطر دیابت را تا ۱۸ درصد کاهش می‌دهد.

همچنین تجزیه و تحلیل ۹ زیر گروه غذاهای فوق فرآوری‌شده نشان داد که میان وعده‌های خوش طعم، محصولات حیوانی، غذاهای آماده، و نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر و شیرین‌شده مصنوعی با بروز بیشتر دیابت نوع ۲ مرتبط هستند.

نتایج مطالعات تازه در نشریه علمی «The Lancet Regional Health – Europe» منتشر شده است.

یورونیوز

برچسب ها:
خواندنی‌ها

عکس‌های رسمی تیم ملی برای جام جهانی ۲۰۲۶ منتشر شد....

حکم دو دوومیدانی‌کار ایران که در پرونده اتهام تجاوز...

سفارت روسیه در تهران با انتشار بیانیه‌ای رسمی، وقوع...

نگین فضلی، بلاگر و چهره فعال در فضای مجازی، به ایران...

ترامپ بعد از انتشار پستی تند در رابطه با حمله قریب‌الوقوع...

سپاه پاسداران نقاط مورد حمله را یک مکان تفریحی، یک...

نیازمندیها
مشاهده جدول کامل جام جهانی 2026 به همراه نتایج زنده، برنامه بازی‌ها، آخرین اخبار، حواشی و خلاصه مسابقات. همه اطلاعات جام جهانی در یک صفحه.
زی‌سان: تازه‌ترین خبرها از ایران و جهان
جدیدترین فیلم‌ها و تصاویر از حیات‌وحش و دنیای حیوانات
  • جدیدترین‌ها
  • پربیننده‌ها
  • پربحث‌ها
برنامه مسابقات روز یکشنبه ۲۴ خرداد؛ ساعت بازی برزیل و مراکش در جام جهانی ۲۰۲۶ برنامه مسابقات امروز شنبه ۲۳ خرداد؛ ساعت بازی قطر و سوئیس در جام جهانی ۲۰۲۶ اولین واکنش کیهان به تفاهم احتمالی ایران و آمریکا شوکه‌کننده و ترسناک: کشف یک جسد کنار کمپ تیم ملی در تیخوانا سی ان ان: ایران بخشی از اورانیوم غنی شده را درون تونل‌ها مین‌گذاری کرده است وزیر خزانه داری آمریکا: توافق با ایران تا اوایل هفته آینده نهایی می‌شود ادعای ترامپ: رهبر باند قاچاق ونزوئلایی در حمله ارتش آمریکا کشته شد ادعای سنتکام: چندین پهپاد ایران را که تلاش داشتند به کشتی‌های در حال عبور از تنگه هرمز حمله کنند، سرنگون کردیم ادعای رویترز: ونس توافق‌نامه صلح با ایران را امضا خواهد کرد العربیه: امضای یادداشت تفاهم آمریکا و ایران از راه دور انجام می‌شود محسن رضایی: ترامپ آزادسازی ۲۴ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران را پذیرفته ولی حاضر نیست آن را به طور علنی اعلام کند عکس‌های رسمی تیم ملی برای جام جهانی ۲۰۲۶ منتشر شد
محمدرضا گلزار به مناسبت سالگرد ازدواجش، تصویری عجیب از خودش منتشر کرد! بیوگرافی فاطمه مسعودی‌فر؛ روایت دختری از تبریز که آرام‌آرام به یکی از چهره‌های متفاوت بازیگری ایران تبدیل شد «ازدواج سال» ساده و بدون هیاهو؛ دوا لیپا و کالم ترنر در تالار لندن ازدواج کردند تصاویر | استایل عجیب و غریب محمدرضا گلزار! صدف طاهریان هم به ایران برگشت! اقدام غیرمنتظره دنیا جهانبخت؛ ورود به «روبیکا» و «بله»! قول مکرون به همسرش درباره گلشیفته فراهانی خالق «گلپونه‌های وحشی» و صدها ترانه خاطره‌انگیز از دنیا رفت؛ هما میرافشار که بود؟ فیلمی از ورزش کردن ستایش رجایی‌نیا در «بدنام » وایرال شد تیپ و استایل جدید صابر ابر جلب‌توجه کرد بازگشت صدف طاهریان به ایران؛ صدف طاهریان کیست و چرا به ایران بازگشت؟ عکس | قوی‌ترین مرد ایران ازدواج کرد رسوایی در اردوی ترکیه؛ تعرض بازیکن تیم ملی فوتبال به دختر ۱۴ ساله انگلیسی! ادعای عجیب درباره تلاش بابک زنجانی برای ثبت نام «XZIRAN۱۲» برای فرزندش! هولناک و تکان‌دهنده؛ حبس دو دختر بچه به مدت یک ماه در توالت و شکنجه تا سر حد مرگ سخنان دوست محمدرضا شهبازی درباره شایعه عجیبی که در اینترنت پخش شد ویدئو؛ حضور غیرمنتظره قیصر خواننده لس‌آنجلسی در راهپیمایی عید غدیر تهران تنها دختر ایرانی که ملکه زیبایی جهان شد؛ رعنا دختری از تربت حیدریه ترس از قطع اینترنت دیشب به جان کاربران افتاد! تیراندازی در دانشکده دندانپزشکی/ ۲ دانشجوی کشته شده زن و شوهر بودند
پرطرفدارها
برنامه مسابقات روز یکشنبه ۲۴ خرداد؛ ساعت بازی برزیل و مراکش در جام جهانی ۲۰۲۶ برنامه مسابقات امروز شنبه ۲۳ خرداد؛ ساعت بازی قطر و سوئیس در جام جهانی ۲۰۲۶ اولین واکنش کیهان به تفاهم احتمالی ایران و آمریکا شوکه‌کننده و ترسناک: کشف یک جسد کنار کمپ تیم ملی در تیخوانا سی ان ان: ایران بخشی از اورانیوم غنی شده را درون تونل‌ها مین‌گذاری کرده است وزیر خزانه داری آمریکا: توافق با ایران تا اوایل هفته آینده نهایی می‌شود ادعای ترامپ: رهبر باند قاچاق ونزوئلایی در حمله ارتش آمریکا کشته شد ادعای سنتکام: چندین پهپاد ایران را که تلاش داشتند به کشتی‌های در حال عبور از تنگه هرمز حمله کنند، سرنگون کردیم ادعای رویترز: ونس توافق‌نامه صلح با ایران را امضا خواهد کرد العربیه: امضای یادداشت تفاهم آمریکا و ایران از راه دور انجام می‌شود محسن رضایی: ترامپ آزادسازی ۲۴ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران را پذیرفته ولی حاضر نیست آن را به طور علنی اعلام کند عکس‌های رسمی تیم ملی برای جام جهانی ۲۰۲۶ منتشر شد