کد خبر: ۹۸۴۵
۱۳:۳۸
۲۴ شهريور ۱۴۰۴
۱۳:۳۸
۲۴ شهريور ۱۴۰۴
کد خبر: ۹۸۴۵

این ویتامین را بخورید تا کندتر پیر شوید/ یک ویتامین همه‌کاره!

این ویتامین را بخورید تا کندتر پیر شوید/ یک ویتامین همه‌کاره!
آیا یک ویتامین ساده می‌تواند به کند شدن تیک‌تاک ساعت‌های بیولوژیکی ما کمک کند؟ یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که ویتامین D ممکن است از کلاهک‌های ظریف کروموزومی مرتبط با پیری محافظت کند و به طور بالقوه خطر بیماری‌های مرتبط با سن را کاهش دهد.

راستان| یک کارآزمایی بالینی نشان می‌دهد که ویتامین D ممکن است با حفظ تلومرها، پیری سلولی را کند کند. محققان در مورد دوز مصرفی احتیاط می‌کنند و بر سبک زندگی به عنوان مطمئن‌ترین مسیر برای پیری سالم تأکید دارند.

مکمل‌های ویتامین D ممکن است به محافظت از کلاهک‌های محافظ روی کروموزوم‌های ما که بر سرعت پیری تأثیر می‌گذارند، کمک کنند و این امیدواری را افزایش می‌دهد که طبق یک مطالعه اخیر، «ویتامین آفتاب» می‌تواند از طول عمر سالم‌تری پشتیبانی کند.

محققان گزارش دادند که مصرف روزانه ۲۰۰۰ واحد بین‌المللی (واحد بین‌المللی، واحد استاندارد اندازه‌گیری ویتامین) ویتامین D به حفظ تلومرها، ساختار‌های کوچکی در انتهای کروموزوم‌ها که مانند نوک پلاستیکی بند کفش عمل می‌کنند و DNA را در طول تقسیم سلولی از آسیب محافظت می‌کنند، کمک می‌کند.

به گزارش راستان، هر یک از ۴۶ کروموزوم ما به یک تلومر ختم می‌شود که به تدریج هر بار که سلول تقسیم می‌شود کوتاه می‌شود. هنگامی که تلومر‌ها به شدت کوتاه می‌شوند، سلول‌ها توانایی تقسیم شدن را از دست می‌دهند و در نهایت می‌میرند.

تلومر‌های کوتاه شده با چندین بیماری عمده مرتبط با سن، از جمله سرطان، بیماری قلبی و آرتروز مرتبط بوده‌اند. به نظر می‌رسد عواملی مانند سیگار کشیدن، استرس مزمن و افسردگی این روند را تسریع می‌کنند، در حالی که فرآیند‌های التهابی در بدن نیز در از دست دادن تلومر نقش دارند.

فراتر از استخوان‌های قوی

ویتامین D به دلیل نقش آن در سلامت استخوان، به ویژه در کمک به جذب کلسیم توسط بدن، به طور گسترده شناخته شده است. مصرف کافی آن به ویژه برای کودکان، نوجوانان و افرادی که پوست تیره‌تری دارند یا در معرض آفتاب محدود هستند، برای اطمینان از رشد و نگهداری مناسب استخوان بسیار مهم است.

اما ویتامین D همچنین سیستم ایمنی بدن ما را تقویت می‌کند. بررسی شواهد نشان داد که مکمل‌های ویتامین D می‌توانند عفونت‌های تنفسی را، به ویژه در افرادی که کمبود دارند، کاهش دهند.

تحقیقات اولیه حتی نشان می‌دهد که ممکن است به پیشگیری از بیماری‌های خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید، لوپوس و‌ام‌اس کمک کند، اگرچه آزمایش‌های بیشتری مورد نیاز است.

به گزارش راستان، از آن‌جایی که التهاب به تلومر‌ها آسیب می‌رساند، اثرات ضد التهابی ویتامین D می‌تواند نقش محافظتی آن را توضیح دهد.

آزمایش ویتامین D در یک مطالعه بالینی

در این مطالعه اخیر، از دانشگاه آگوستا در ایالات متحده، محققان ۱۰۳۱ نفر با میانگین سنی ۶۵ سال را به مدت پنج سال پیگیری کردند و

تلومر‌های آنها را در ابتدا، پس از دو سال و پس از چهار سال اندازه‌گیری کردند. نیمی از آنها روزانه ۲۰۰۰ واحد بین‌المللی ویتامین D مصرف کردند، در حالی که نیمی دیگر دارونما دریافت کردند.

نتایج نشان داد که تلومر‌ها در گروه ویتامین دی، در مقایسه با دارونما، ۱۴۰ جفت باز حفظ شدند. برای روشن شدن این موضوع، تحقیقات قبلی نشان داد که تلومر‌ها به طور طبیعی در طول یک دهه حدود ۴۶۰ جفت باز کوتاه می‌شوند، که نشان می‌دهد اثر محافظتی ویتامین دی می‌تواند واقعاً معنادار باشد.

این اولین یافته امیدوارکننده نیست. مطالعات قبلی مزایای مشابهی را گزارش کرده‌اند، در حالی که رژیم غذایی مدیترانه‌ای - غنی از مواد مغذی ضدالتهاب - نیز با تلومر‌های بلندتر مرتبط بوده است.

به گزارش راستان، با همه خواص ویتامین دی، عنوز هیچ توافقی در مورد دوز مناسب وجود ندارد. محققان آگوستا روزانه ۲۰۰۰ واحد بین‌المللی مصرف کردند؛ بسیار بیشتر از میزان توصیه شده فعلی ۶۰۰ واحد بین‌المللی برای افراد زیر ۷۰ سال و ۸۰۰ واحد بین‌المللی برای بزرگسالان مسن. با این حال، تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که فقط ۴۰۰ واحد بین‌المللی ممکن است به جلوگیری از سرماخوردگی کمک کند.

درنتیجه کارشناسان می‌گویند دوز بهینه احتمالاً به عوامل فردی، از جمله سطح ویتامین D موجود، تغذیه کلی و نحوه تعامل ویتامین با سایر مواد مغذی بستگی دارد.

با این حال، اگر کمبود ویتامین D دارید یا در معرض خطر سلامت ضعیف استخوان هستید، مکمل‌ها همچنان یک انتخاب معقول هستند که توسط دهه‌ها تحقیق پشتیبانی می‌شوند. همانطور که دانشمندان همچنان به کشف اسرار پیری ادامه می‌دهند، نقش ویتامین D در تنظیم ساعت سلولی ما ممکن است تنها یک قطعه از یک پازل بسیار بزرگتر باشد.

 

منبع: scitechdaily

خواندنی‌ها

رقابت اسکار ۲۰۲۷ در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل زن،...

دبیر شورای تامین خراسان رضوی گفت: شب گذشته دخالت غیرمسئولانه...

آیین بدرقه ایرج (حسین خواجه‌امیری) جمعه ۲۳ مردادماه...

گوگوش در تصویری تازه در کنار سگش، عسل، دیده شده است؛...

رزیتا غفاری، بازیگر سریال «بامداد خمار» که فصل دوم...

نیازمندیها
مشاهده جدول کامل جام جهانی 2026 به همراه نتایج زنده، برنامه بازی‌ها، آخرین اخبار، حواشی و خلاصه مسابقات. همه اطلاعات جام جهانی در یک صفحه.
زی‌سان: تازه‌ترین خبرها از ایران و جهان
جدیدترین فیلم‌ها و تصاویر از حیات‌وحش و دنیای حیوانات
  • جدیدترین‌ها
  • پربیننده‌ها
  • پربحث‌ها
سریال رویای نیمه شب مربوط به کدام دوره تاریخی‌ست؟ سلطان محمد خدابنده کیست و شهر حله کجاست؟ بیوگرافی «سوزانا آلویز» بازیگر نقش «صوفیا» در سریال «رؤیای نیمه‌شب»ِ همسر سوزانا آلویز کیست؟ + تصاویر داستان سریال رویای نیمه شب چیست؟ مربوط به کدام دوره تاریخی است؟ و آیا داستان این سریال واقعی‌ست؟ بریتنی اسپیرز از ۱۴ سال رنج و کنترل پرده برداشت؛ چرا «شاهزاده پاپ» دیگر نمی‌خواهد به صحنه برگردد؟ (تصاویر) تغییرات عجیب آریانا گرانده در عکس‌های جدیدش؛ آیا اتفاقی برای گرانده افتاده است؟ ازدواج امیرحسین سام دلیری و هدیه هزارجریبی؛ هدیه هزارجریبی کیست و درکدام تیم بازی می‌کند؟ تغییر چهره لادن مستوفی خبرساز شد بازیگران سریال رویای نیمه شب + داستان، ساعت پخش و زمان تکرار از شبکه سه فریبا نادری بعد از شایعه مهاجرت با لباسی کاملا مشکی در یک مراسم حاضر شد +تصاویر تغییر چهره شدید سارا و نیکای سریال پایتخت در جشن تولد ۲۲ سالگی + تصاویر ساغر عزیزی: حسین جگرکی و دو مرد دیگر در دادگاه شهادت دادند که من زنا کردم! دو تصویر برهنه و عجیب که نوید محمدزاده از خودش منتشر کرد بیوگرافی سعید شریف؛ بازیگر نقش فتاح در سریال رویای نیمه‌شب؛ سعید شریف چند سال دارد و همسرش کیست؟ اولین عکس از خانم بلاگر و ۵ همدستش در قتل حمیدرضا رجب زاده مداح تهرانی نیلا فرخی کیست؟ بیوگرافی همسر سوم بیژن مرتضوی و ماجرای مصاحبه خبرساز با مجید واشقانی نوید زیادخان قره‌داغی؛ بازداشت خونین مردی که فیلم آزار و اذیت زنان را در اینستاگرام منتشر می‌کرد چهره بدون آرایش هدی زین‌العابدین کره شمالی برای مقابله با گرما، سوپ گوشت سگ را تبلیغ کرد! کاهش وزن شدید فریبا نادری در مراسم اکران یک فیلم + ویدئو همه‌چیز درباره ازدواج کریستیانو رونالدو و جورجینا رودریگز؛ شایعه ست یا واقعیت؟!