کد خبر: ۱۲۴۸
۰۹:۴۹
۰۶ مرداد ۱۴۰۳
۰۹:۴۹
۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۲۴۸

هفته‌ای سه بار هویج بخورید

هفته‌ای سه بار هویج بخورید
هویج و سایر سبزیجات نارنجی مانند کدو تنبل و سیب‌زمینی شیرین سرشاراز بتاکاروتن‌‌اند

راستان | سبزیجات نه تنها به دلیل انعطاف‌پذیری‌ و تنوع در مدل مصرفشان عالی‌اندــ آن‌ها را می‌توان هم خام و هم پخته، هم به صورت کامل یا خرد‌شده خوردــ بلکه به دلیل مزیت‌هایی که برای سلامتی دارند، بسیار هم مهم‌اند اما شاید بسیاری از افرادی که به فکر گنجاندن سبزیجات بیشتر در رژیم غذایی‌‌شان‌اند، از یکی از آن‌ها غافل بمانند؛ هویج.

به گزارش سی‌ان‌ان، طبق مطالعه جدید که در نشست سالانه انجمن تغذیه آمریکا در ۳۰ ژوئن ارائه شد، خوردن سه وعده هویج‌‌ اطلس (بچه هویج/Baby carrot) در هفته می‌تواند مواد مغذی مهمی را که در این خوراکی نارنجی‌رنگ وجود دارد، به بدن منتقل کند. 

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا در سال ۲۰۲۲ درباره مصرف سبزیجات در این کشور، بررسی‌های جداگانه در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۹ نشان دارد که تنها یک نفر از هر ۱۰ آمریکایی روزانه دو تا سه فنجان سبزیجات مصرف می‌کند. این آمار مری هارپر سیمونز، نویسنده اصلی این مطالعه، و همکارانش را بر آن داشت راه‌حل‌های ساده برای بهبود سلامت عمومی از طریق افزایش مصرف هفتگی سبزیجات را بررسی کنند.

سیمونز که فارغ‌التحصیل تغذیه از دانشگاه سمفورد آلاباما است، می‌گوید که هویج‌های کوچک با خوراکی‌هایی مانند هوموس یا حتی کره بادام زمینی بسیار خوشمزه‌اند و با این تغییرات کوچک و ساده واقعا می‌توان سلامتی را بهبود بخشید و به تغییر یک‌شبه و شدید هم نیازی نیست.

محققان در این مطالعه، یک وعده هویج اطلس را که معمولا در فروشگاه‌ها موجود و حدودا ۱۲ عدد است، معادل ۱۰۰ گرم یا نصف فنجان، در نظر گرفتند. در این مطالعه ۶۰ بزرگسال جوان به چهار گروه تقسیم شدند: افرادی که سه بار در هفته هویج خوردند، افرادی که هویج نمی‌خوردند و در عوض مکمل مولتی ویتامین مصرف کردند، افرادی که هم هویج می‌خوردند و هم مولتی‌ویتامین مصرف کردند، و افرادی که نه هویج خوردند و نه مکمل مصرف کردند (گروه کنترل).  

محققان پس از چهار هفته دریافتند افرادی که هویج اطلس خوردند، میزان کاروتنوئید در پوستشان ۱۰.۸ درصد بیشتر شد و آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی که فوایدی مانند جلوگیری از التهاب و تقویت سلامتی قلب دارند هم در بدنشان افزایش یافت. علاوه بر این، محققان دریافتند در سطح کاروتنوئید افرادی که فقط مولتی‌ویتامین حاوی همان کاروتنوئید موجود در هویج را مصرف کرده بودند، تغییری ایجاد نشد اما کسانی که هم هویج و هم مکمل مصرف کردند، بیشترین فواید را مشاهده کردند و کاروتنوئیدهای پوستشان ۲۱.۶ درصد افزایش یافت.

این نشان می‌دهد که تغذیه همیشه کارسازتر است و برای افرادی که به هر دلیلی نمی‌توانند مواد موردنیاز بدنشان را از غذا دریافت کنند یا محدودیت دارند، ترکیب مکمل و ماده غذایی تاثیر بسیار بیشتری خواهد داشت. 

فواید مصرف هویج و سبزیجات دیگر

دکتر ساندر کرستان، دانشگاه کرنل، می‌گوید: «مصرف زیاد سبزیجات بر سلامتی آثار مثبت زیادی دارد و خطر ابتلا به انواع بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد. با خوردن سبزیجات می‌توان از بدن در مقابل بیماری‌های قلبی، برخی سرطان‌ها، دیابت و چاقی محافظت کرد.»

با این حال کرستان تاکید می‌کند که هویج و سایر سبزیجات نارنجی‌رنگ مانند کدوتنبل و سیب‌زمینی شیرین از این نظر که سرشار از بتاکاروتن‌‌اند، منحصر به‌فردند. بتاکاروتن کاروتنوئیدی است که بدن آن را به ویتامین آ تبدیل می‌کند. سبزیجات برگ‌تیره مانند اسفناج و کلم کیل نیز سرشار از بتاکاروتن‌اند. 

ویتامین آ برای حفظ سلامتی قلب، ریه‌ها، سایر اندام‌ها و همچنین پشتیبانی از عملکردهای مختلف بدن مهم است. بر همین اساس متخصصان بر افزایش مصرف سبزیجات به‌ویژه هویج تاکید می‌کنند. 

خواندنی‌ها

رقابت اسکار ۲۰۲۷ در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل زن،...

دبیر شورای تامین خراسان رضوی گفت: شب گذشته دخالت غیرمسئولانه...

آیین بدرقه ایرج (حسین خواجه‌امیری) جمعه ۲۳ مردادماه...

گوگوش در تصویری تازه در کنار سگش، عسل، دیده شده است؛...

رزیتا غفاری، بازیگر سریال «بامداد خمار» که فصل دوم...

نیازمندیها
مشاهده جدول کامل جام جهانی 2026 به همراه نتایج زنده، برنامه بازی‌ها، آخرین اخبار، حواشی و خلاصه مسابقات. همه اطلاعات جام جهانی در یک صفحه.
زی‌سان: تازه‌ترین خبرها از ایران و جهان
جدیدترین فیلم‌ها و تصاویر از حیات‌وحش و دنیای حیوانات
  • جدیدترین‌ها
  • پربیننده‌ها
  • پربحث‌ها
سریال رویای نیمه شب مربوط به کدام دوره تاریخی‌ست؟ سلطان محمد خدابنده کیست و شهر حله کجاست؟ بیوگرافی «سوزانا آلویز» بازیگر نقش «صوفیا» در سریال «رؤیای نیمه‌شب»ِ همسر سوزانا آلویز کیست؟ + تصاویر داستان سریال رویای نیمه شب چیست؟ مربوط به کدام دوره تاریخی است؟ و آیا داستان این سریال واقعی‌ست؟ بریتنی اسپیرز از ۱۴ سال رنج و کنترل پرده برداشت؛ چرا «شاهزاده پاپ» دیگر نمی‌خواهد به صحنه برگردد؟ (تصاویر) تغییرات عجیب آریانا گرانده در عکس‌های جدیدش؛ آیا اتفاقی برای گرانده افتاده است؟ ازدواج امیرحسین سام دلیری و هدیه هزارجریبی؛ هدیه هزارجریبی کیست و درکدام تیم بازی می‌کند؟ تغییر چهره لادن مستوفی خبرساز شد بازیگران سریال رویای نیمه شب + داستان، ساعت پخش و زمان تکرار از شبکه سه فریبا نادری بعد از شایعه مهاجرت با لباسی کاملا مشکی در یک مراسم حاضر شد +تصاویر تغییر چهره شدید سارا و نیکای سریال پایتخت در جشن تولد ۲۲ سالگی + تصاویر ساغر عزیزی: حسین جگرکی و دو مرد دیگر در دادگاه شهادت دادند که من زنا کردم! دو تصویر برهنه و عجیب که نوید محمدزاده از خودش منتشر کرد بیوگرافی سعید شریف؛ بازیگر نقش فتاح در سریال رویای نیمه‌شب؛ سعید شریف چند سال دارد و همسرش کیست؟ اولین عکس از خانم بلاگر و ۵ همدستش در قتل حمیدرضا رجب زاده مداح تهرانی نیلا فرخی کیست؟ بیوگرافی همسر سوم بیژن مرتضوی و ماجرای مصاحبه خبرساز با مجید واشقانی نوید زیادخان قره‌داغی؛ بازداشت خونین مردی که فیلم آزار و اذیت زنان را در اینستاگرام منتشر می‌کرد چهره بدون آرایش هدی زین‌العابدین کره شمالی برای مقابله با گرما، سوپ گوشت سگ را تبلیغ کرد! کاهش وزن شدید فریبا نادری در مراسم اکران یک فیلم + ویدئو همه‌چیز درباره ازدواج کریستیانو رونالدو و جورجینا رودریگز؛ شایعه ست یا واقعیت؟!