کد خبر: ۱۳۳
۲۲:۵۵
۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
۲۲:۵۵
۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۳

هشدار مهم درباره گوشت‌های فرآوری شده، چیپس، نوشابه و ...

هشدار مهم درباره گوشت‌های فرآوری شده، چیپس، نوشابه و ...
سرپرست این تیم تحقیقاتی می‌گوید که محققان باید بیشتر روی اجزای مواد غذایی فوق فرآوری شده اعم از افزودنی‌های غذایی، امولسیفایرها یا طعم دهنده‌ها که ممکن است بر سلامتی تاثیر بگذارد متمرکز شوند و در مورد آن به دولت‌ها و موسسات توصیه‌های لازم را ارائه دهند.

راستان |  مطالعه‌ای جدید که نتایج آن چهارشنبه در مجله BMJ منتشر شد، حاکی از آن است که خوردن غذاهای فوق‌ فرآوری شده با خطر مرگ زودهنگام مرتبط است.

محققان در این مطالعه داده‌های سلامت بیش از ۱۰۰ هزار نفر در ایالات متحده، بدون سابقه بیماری سرطان، بیماری قلبی عروقی یا دیابت را بین سال‌های ۱۹۸۶ تا ۲۰۱۸ میلادی مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. شرکت کنندگان هر دو سال یک بار اطلاعاتی در مورد سلامتی و عادات سبک زندگی خود ارائه می‌کردند.

غذاهای فوق فرآوری شده حاوی مواد نگهدارنده در برابر کپک یا باکتری، رنگ مصنوعی، امولسیفایرها برای جلوگیری از جداسازی شکر، نمک و چربی‌های اضافه شده یا تغییر یافته هستند. این مواد معمولا در محصولات خوراکی مانند نوشابه، چیپس، سوپ‌های بسته بندی شده، ناگت‌ها و بستنی‌ها یافت می‌شوند.

گروهی که کمترین غذای فوق فرآوری شده مصرف می‌کردند به طور متوسط حدود سه وعده در روز غذا می‌خوردند، در حالی برخی از شرکت کنندگان به طور میانگین هفت وعده در روز غذا مصرف می‌کردند. 

داده‌ها نشان می‌دهد افرادی که وعده‌های غذایی بیشتری در طول روز مصرف می‌کردند، ۴ درصد بیشتر در معرض خطر مرگ به هر دلیلی قرار گرفته بودند.

دکتر مینگ یانگ سونگ،استادیار تغذیه در دانشکده هاروارد و سرپرست تیم تحقیق، گفت: «این خطرات عمدتاً توسط چند زیرگروه از جمله گوشت فرآوری شده و نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر یا شیرین‌ کننده مصنوعی ایجاد می‌شود».

او می‌گوید خطرات ناشی از مصرف گوشت‌های فرآوری شده و غذاها و نوشیدنی‌های شیرین با خطرات غلات فوق فرآوری شده به یک اندازه نیستند.

دکتر ماریون نستله، استاد مطالعات غذا و بهداشت عمومی در دانشگاه نیویورک گفت: «یافته‌های این تحقیق با صدها مورد دیگر در این زمینه مطابقت داشت، اما چیزی که این مطالعه را منحصربه‌فرد می‌کند، تجزیه آن از زیرگروه‌های مختلف در دسته مواد غذایی فرافرآوری‌شده است».

او گفت که این دسته بندی متنوع است و این مطالعه لزوماً توصیه نمی‌کند همه مواد غذایی فوق فرآوری شده را کاملا کنار بگذاریم .

این استاد دانشگاه افزود:« به عنوان مثال غلات، نان‌های سبوس دار نیز به عنوان غذای فوق فرآوری شده در نظر گرفته می‌شوند، اما حاوی مواد مغذی مفید مختلفی مانند فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. از سوی دیگر، من فکر می‌کنم مردم باید سعی کنند از مصرف برخی از غذاهای فوق فرآوری شده مانند گوشت فرآوری شده، نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر و همچنین نوشیدنی‌های که به صورت مصنوعی شیرین شده‌‌اند خودداری کنند یا آن‌ها را محدود کنند».

به اعتقاد دکتر پیتر وایلد، محقق بازنشسته در موسسه کوادرام بیوساینس در بریتانیا، درست است که محققان رابطه‌ای میان مصرف غذاهای فوق‌ فرآوری شده و مرگ زودهنگام یافته‌اند اما نمی‌توانند به طور قطع بگویند که مصرف این غذاها علت مرگ و میرها بوده است.

سرپرست این تیم تحقیقاتی می‌گوید که محققان باید بیشتر روی اجزای مواد غذایی فوق فرآوری شده اعم از افزودنی‌های غذایی، امولسیفایرها یا طعم دهنده‌ها که ممکن است بر سلامتی تاثیر بگذارد متمرکز شوند و در مورد آن به دولت‌ها و موسسات توصیه‌های لازم را ارائه دهند.

او گفت: «محققان همچنین دریافتند که مهمترین عامل برای کاهش خطر مرگ، کیفیت رژیم غذایی کلی افراد است. اگر مردم یک رژیم غذایی به طور کلی سالم داشته باشند، فکر نمی‌کنم نیازی باشد که بترسند. الگوی کلی رژیم غذایی همچنان عامل اصلی تعیین کننده نتایج سلامتی است».

دکتر پیتر وایلد درباره یک رژیم غذایی سالم می‌گوید: « یک رژیم غذایی سالم باید متنوع و حاوی میوه‌ها و سبزیجات رنگارنگ و غلات کامل باشد».

او همچنین افزود: «اگر نگران افزودنی‌های غذایی هستید، پس غذاهایی را انتخاب کنید که سطح کمتری از مواد افزودنی داشته باشد».

این پزشک همچنین تاکید کرد غذاها باید به صورت متعادل خورده شوند و خاطرنشان کرد که آب میوه حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های مفیدی است که باید در حد متعادل مصرف شود، اما مقدار بیش از حد آن سطح قند خون را بالا خواهد برد و بر فواید آن غلبه می‌کند».

خواندنی‌ها

علی میررضایی، خواننده مازندرانی که با آهنگ‌های شادش...

در ساعات گذشته ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست...

به‌تازگی اموال جدیدی از علی کریمی شناسایی و دستور توقیف...

دنیا جهانبخت، چهره خبرساز اینستاگرام به‌تازگی در پلتفرم‌های...

فیلم دوربین مداربسته از لحظه حمله‌ور شدن الهه و شهربانو...

یک فوتبالیست ملی‌پوش با اتهامی جدی در ارتباط با دختری...

نیازمندیها
مشاهده جدول کامل جام جهانی 2026 به همراه نتایج زنده، برنامه بازی‌ها، آخرین اخبار، حواشی و خلاصه مسابقات. همه اطلاعات جام جهانی در یک صفحه.
زی‌سان: تازه‌ترین خبرها از ایران و جهان
جدیدترین فیلم‌ها و تصاویر از حیات‌وحش و دنیای حیوانات
  • جدیدترین‌ها
  • پربیننده‌ها
  • پربحث‌ها
(ویدئو) شادی مردم در مقابل زندان بابل پس از بخشیده شدن علی میررضایی خواننده مشهور علی میررضایی، خواننده آهنگ‌های شاد مازندرانی پای چوبه دار بخشیده شد ادعای عجیب درباره تلاش بابک زنجانی برای ثبت نام «XZIRAN۱۲» برای فرزندش! ترامپ: توافق با ایران تا ۷۲ ساعت آینده ممکن است (ویدئو) ویلای لاکچری علی کریمی در لاهیجان توقیف شد ادعای ترور فرماندهان سپاه توسط اسرائیل قویا تکذیب شد وال‌استریت: ترامپ با پاسخ محدود اسرائیل موافقت کرد اقدام نظامی آمریکا علیه ایران در سکوت خبری؛ اعزام لشکر ۸۲ هوابرد آمریکا به اسرائیل صحنه‌ای در بندر گناوه قلب کاربران را تسخیر کرد واکنش ترامپ به خبر سقوط بالگرد آپاچی آمریکا ادعای ترامپ: ممکن است که ظرف چند روز آینده درباره توافق با ایران، به «جمع‌بندی» یا «ایده‌ای مشخص» برسیم (ویدئو) سوژه جدید محمدرضا شهبازی در برنامه پاورقی؛ انتقاد از محمد فاضلی ممدانی به خاطر ایران علیه ترامپ موضع گرفت ونس، معاون ترامپ: در برخی موارد منافع ما و اسرائیل از یکدیگر متفاوت است نیویورک تایمز: سقوط یک بالگرد آپاچی آمریکایی در نزدیکی تنگه هرمز/ خدمه در سلامت هستند
سریال نیمه‌مرد (Half Man)؛ درامی تاریک درباره فروپاشی روان یک مرد، تروما و تنهایی تصاویر؛ استایل فاطمه مسعودی‌فر در اکران گل سنگ خبرساز شد عکس؛ تغییر رنگ اساسی نفیسه روشن خبرساز شد! «ازدواج سال» ساده و بدون هیاهو؛ دوا لیپا و کالم ترنر در تالار لندن ازدواج کردند محمدرضا گلزار به مناسبت سالگرد ازدواجش، تصویری عجیب از خودش منتشر کرد! بیوگرافی فاطمه مسعودی‌فر؛ روایت دختری از تبریز که آرام‌آرام به یکی از چهره‌های متفاوت بازیگری ایران تبدیل شد تصاویر | استایل عجیب و غریب محمدرضا گلزار! صدف طاهریان هم به ایران برگشت! قول مکرون به همسرش درباره گلشیفته فراهانی تصاویر جدید آیتاچ شاشماز و هلین کاندمیر، زوج سریال «تو کسی هستی که دوستش دارم» دل همه را برد پشت‌پرده مشهورترین آگهی استخدام جهان با حقوق ۲۰۰میلیاردی اقدام غیرمنتظره دنیا جهانبخت؛ ورود به «روبیکا» و «بله»! خالق «گلپونه‌های وحشی» و صدها ترانه خاطره‌انگیز از دنیا رفت؛ هما میرافشار که بود؟ فیلمی از ورزش کردن ستایش رجایی‌نیا در «بدنام » وایرال شد عکس | تغییر چهره ناگهانی مرجانه گلچین در ۵۸ سالگی تیپ و استایل جدید صابر ابر جلب‌توجه کرد چرا ترامپ متن توافق با ایران را به نتانیاهو تحویل داد؟ پست متفاوت رزیتا غفاری بازیگر سریال در قلب من در روز عید قربان و روز تولدش عکس | قوی‌ترین مرد ایران ازدواج کرد اولین عکس خانوادگی خانم بازیگر بعد از مادر شدنش
پرطرفدارها
(ویدئو) شادی مردم در مقابل زندان بابل پس از بخشیده شدن علی میررضایی خواننده مشهور علی میررضایی، خواننده آهنگ‌های شاد مازندرانی پای چوبه دار بخشیده شد ادعای عجیب درباره تلاش بابک زنجانی برای ثبت نام «XZIRAN۱۲» برای فرزندش! ترامپ: توافق با ایران تا ۷۲ ساعت آینده ممکن است (ویدئو) ویلای لاکچری علی کریمی در لاهیجان توقیف شد ادعای ترور فرماندهان سپاه توسط اسرائیل قویا تکذیب شد وال‌استریت: ترامپ با پاسخ محدود اسرائیل موافقت کرد اقدام نظامی آمریکا علیه ایران در سکوت خبری؛ اعزام لشکر ۸۲ هوابرد آمریکا به اسرائیل صحنه‌ای در بندر گناوه قلب کاربران را تسخیر کرد واکنش ترامپ به خبر سقوط بالگرد آپاچی آمریکا ادعای ترامپ: ممکن است که ظرف چند روز آینده درباره توافق با ایران، به «جمع‌بندی» یا «ایده‌ای مشخص» برسیم (ویدئو) سوژه جدید محمدرضا شهبازی در برنامه پاورقی؛ انتقاد از محمد فاضلی ممدانی به خاطر ایران علیه ترامپ موضع گرفت ونس، معاون ترامپ: در برخی موارد منافع ما و اسرائیل از یکدیگر متفاوت است نیویورک تایمز: سقوط یک بالگرد آپاچی آمریکایی در نزدیکی تنگه هرمز/ خدمه در سلامت هستند